رفتن به بالا

رسانه خبری و تحلیلی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

یک مسئول عالی رتبه مصری در این رابطه سفری محرمانه و ویژه به ریاض داشت و در آنجا با تعدادی از مسئولان عالی رتبه عربستان دیدار و درباره اختلافات موجود در روابط دو کشور و راه‌های حل این اختلافات بحث و گفت‌وگو کرد. این سفر مسئول مصری پس از سفرهای ویژه و محرمانه هیئتی عربستانی […]

یک مسئول عالی رتبه مصری در این رابطه سفری محرمانه و ویژه به ریاض داشت و در آنجا با تعدادی از مسئولان عالی رتبه عربستان دیدار و درباره اختلافات موجود در روابط دو کشور و راه‌های حل این اختلافات بحث و گفت‌وگو کرد. این سفر مسئول مصری پس از سفرهای ویژه و محرمانه هیئتی عربستانی به قاهره بود.

در کنار تلاش‌های دوجانبه مسئولان عربستان و مصر، تلاش‌های دیگری نیز از سوی احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در راستای کنترل بحران موجود انجام شد اما این تلاش‌ها نتیجه نداد هرچند که فضای موجود حاکی از تمایل دو طرف به کنترل اوضاع و مهار اختلافات بود و همین امر هر دو کشور کویت و امارات را به تلاش جهت حل اختلافات و میانجی‌گری تشویق کرد.

به گفته برخی منابع نزدیک به نهادهای تصمیم گیرنده، تلاش‌های محمد بن زائد، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات و شیخ صباح احمد، امیر کویت به گشایشی در ریاض – قاهره منجر شد به طوری که هر دو طرف مذکور به تفاهمی درخصوص جزئیات روند عبور از این بحران دست یافتند.

طبق اظهارات این منابع، ریاض به رهبران دو کشور امارات و کویت ابلاغ کرد که مصر و عربستان دو کشور دوست بوده و عربستان احترام کاملی برای مسئولان و مردم مصر قائل است و با هرگونه گفت‌وگو با مصر درباره مسائله منطقه‌ای به این دلیل که قاهره یکی از طرف‌های مهم در حفظ امنیت ملی کشورهای عربی و منطقه است موافق بوده ودر واقع آنچه در روابط عربستان و مصر وجود دارد بیشتر از آنکه اختلاف سیاسی باشد تنها اختلاف در رویکرد و موضعگیری‌ها است.

منابع مذکور افزودند: علت بحران به وجود آمده در روابط ریاض – قاهره احتمالا موضعگیری‌ آنها در مورد اوضاع سوریه است علاوه بر این رسانه‌ها نیز در تشدید این بحران نقش داشته‌اند، رسانه‌های هر دو کشور با آغاز جنگ‌های رسانه‌ای اوضاع را پیچیده‌تر کردند و خیلی این جنجال به شبکه‌های اجتماعی کشیده شد و کاربران این شبکه‌ها شروع به اتهام‌زنی به طرف مقابل کردند تا جایی که در برخی موارد سخن از اخراج کارگران مصری مقیم عربستان زده شده تعدادشان بیش از ۲.۵ میلیون مصری است.

واکنش‌های خشمگینانه طرف مصری در پی خودداری شرکت عربستانی آرامکو در تخصیص سهمیه توافق شده مصر از سکوی نفت بیشتر شد به طوریکه محافل مختلف مصر هدف از این تصمیم عربستان را تحت فشار گذاشتن قاهره و واکنشی به حمایت از این کشور از تصمیم روسیه درباره سوریه در اکتبر گذشته دانستند. اما این امر از سوی عربستان تکذیب شد و ریاض علت این تصمیم را بازنگری در سهمیه‌های نفتی با توجه به دستور سازمان اوپک برای کاهش تولید اعلام کرد، مساله‌ای که از سوی مردم و مسئولان مصر پذیرفته نشد و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر بارها مخالفت خود را با اعمال فشارها به سیاست داخلی و خارجی و موضعگیری‌های مصر اعلام کرد.

از جمله مواردی که بحران میان دو کشور را چند برابر کرد مشکلات و تنش‌هایی بود که در خصوص امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی دو کشور در هشتم آوریل گذشته به وجود آمد. این توافقنامه با اعتراض گسترده افکار عمومی مصر مواجه شد و پرونده‌های متعددی در دادگاه‌های مصر مطرح شد که آخرین آنها حکم صادره از سوی دادگاه عالی مصر در تاریخ ۱۶ ژانویه جاری بود که حکم به باطل بودن این توافقنامه داده و مالکیت دو جزیره تیران و صفافیر را برای مصر دانست، حکمی که بر حجم کشمکش‌ها و بحث‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی افزود.

به گفته منابع یاد شده، با وجود جنجال روبه افزایش درباره دو جزیره تیران و صنافیر دو طرف مصری و عربستانی به دو کشور میانجی (کویت و امارات) ابلاغ کرده‌اند که این پرونده اصل اختلافات میان دو کشور نیست.

عربستان با تاکید بر اینکه درک می‌کند که مساله مالکیت دو جزیره ابعادی ملی در مصر یافته اعلام کرد، هدف توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی میان دو کشور در اصل تحقق منافع اقتصادی مشترک دو کشور است چه از طریق ایجاد منطقه‌ آزاد تجاری که دو جزیره مرکز آن باشد و چه از طریق بهره‌گیری مجدد از حقوق اقتصادی در آب‌های دریای سرخ با برداشت از ثروت‌های طبیعی و سوختی در مناطق آبی وابسته.

عربستان تاکید کرد، در این میان برخی طرف‌هایی که قصد ضربه زدن به روابط دو کشور را داشتند تلاش کردند از این توافقنامه در جهت تسویه حساب‌های شخصی سوءاستفاده کنند و این گروه‌ها اجازه ندادند افق‌های همکاری اقتصادی میان دو کشور محقق شوند.

گرچه تلاش‌های دو کشور کویت و امارات برای حل اختلافات ریاض – قاهره به نتایج مشخصی نرسیده اما آسودگی و آرامش رهبران دو کشور نسبت به نتایج احتمالی این میانجی‌گری دال بر بروز تغییری مهم در آینده‌ای نزدیک است که امور را به حالت عادی خود باز می‌گرداند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات