رفتن به بالا

رسانه خبری و تحلیلی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

  • چهارشنبه 6 بهمن 1395 - 11:32
  • کد خبر : 1955
  • مشاهده : 548 بازدید
  • ایران » یادداشت
  • چاپ خبر : سوریه در «آستانه» آتش‌بس!

بعد از نزدیک به شش سال جنگ داخلی در سوریه، در آستانه پایتخت قزاقستان نشست مهمی برای پذیرش آتش بس در سراسر سوریه و آماده‌ سازی شرکت در کنفرانس صلح ژنو، انجام گرفت. در این نشست دو روزه دو طرف اصلی جنگ، دولت سوریه و گروه‌های اصلی معارضین سوری حضور پیدا کرده‌اند تا در سالن […]

بعد از نزدیک به شش سال جنگ داخلی در سوریه، در آستانه پایتخت قزاقستان نشست مهمی برای پذیرش آتش بس در سراسر سوریه و آماده‌ سازی شرکت در کنفرانس صلح ژنو، انجام گرفت. در این نشست دو روزه دو طرف اصلی جنگ، دولت سوریه و گروه‌های اصلی معارضین سوری حضور پیدا کرده‌اند تا در سالن گفتگو چشم در چشم هم و در زیر نوشته بزرگ آبی رنگ «صلح سوریه» مواضع و نظرهای خود را بیان کنند.

اهمیت حضور در نشست آستانه حتی اگر به نتیجه قوی و مطلوب نرسد در این است که اولاً بعد از شش سال جنگ، هر دو طرف درگیر به مرحله‌ای رسیده‌اند که دیگر علاقه‌ای به امتداد نظامی‌گری (جنگ) برای پایان بخشیدن به بحران سودی ندارند؛ به عبارت دیگر،‌ سقف جنگ در سوریه به انتها رسیده است. ثانیاً‌،‌ محصول نهایی شش سال جنگ فقط ویرانی کشور و باقی گذاشتن «زمین سوخته» از کشوری آباد شده است.

ثالثاً، صدها هزار کشته و مجروح جنگی همراه با آوارگی میلیونی از شهروندان سوری نفرت ملی از جنگ را در سراسر سوریه نهادینه کرده است و بالاخره، قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی منافع و سودی در ادامه جنگ در سوریه نمی‌بینند. در گزارش خبری یکی از روزنامه‌های صبح تهران از مذاکرات صلح سوریه در میان بی‌اعتمادی دوستان و مخالفان، با تیتر «آستانه» پلی به سوی ژنو، آمده است:

بحران آغاز شده از مارس ۲۰۱۱، حالا به ایستگاه «آستانه» پایتخت قزاقستان رسیده، شهری سرد و برفی که پیش‌ترها میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران هم بود. هفت ماه پیش آخرین نشست در ژنو برگزار شد ولی بی‌نتیجه ماند. پاییز سال گذشته نیز یک دور مذاکره درباره سوریه در وین با حضور نمایندگانی از ۱۹ کشور و اتحادیه اروپا انجام شد. با این حال در نشست فعلی نمایندگان هفت هیئت متشکل از نماینده دولت سوریه و رئیس هیئت مخالفان مسلح سوریه، نماینده جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، روسیه، وزیر خارجه قزاقستان، نماینده سازمان ملل و سفیر اتحادیه اروپا و آمریکا در قزاقستان در این نشست حضور دارند.

«استفان دی میستورا» فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، «حسین جابری انصاری» معاون وزیر امور خارجه ایران، «بشار جعفری» نماینده دولت سوریه و «محمد علوش» رئیس هیئت مخالفان مسلح سوریه هستند. علوش رئیس دفتر سیاسی جیش‌الاسلام از گروه‌های مسلح اسلام گراست. نشست با قرائت پیام رئیس جمهور قزاقستان و خوشامدگویی وزیر خارجه این کشور آغاز و بعد از آن درهای جلسه به روی خبرنگاران بسته شد. ایرنا در گزارشی نوشت که همه روند این مذاکرات دو روزه پشت درهای بسته برگزار می‌شود، ولی بخش‌های غیرمحرمانه گفت‌وگوها برای خبرنگاران که خارج از هتل محل برگزاری اجلاس مستقر هستند، از طریق ویدئو کنفرانس پخش می‌شود.

سازمان ملل، روسیه، ایران و ترکیه محورهای اصلی و عمده برای اجرای نشست آتش ‌بس و صلح سوریه در آستانه مرکز قزاقستان هستند. سفیر آمریکا در قزاقستان به نمایندگی از سوی دولت آمریکا و سفراء کشورها در آستانه نیز در این نشست دو روزه شرکت دارند.

ـ جورج کرول، سفیر آمریکا در قزاقستان گفت: آمریکا به راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه که تا حد ممکن سوری‌ها را متحد و یکپارچه کند، پایبند است.

ـ الکساندر لاورنتیف، رئیس هیأت روسیه در نشست آستانه، گفت: باید از تمامیت ارضی سوریه حمایت کرد و در وهله اول اجازه نداد دولتی طایفه‌گرا بعد از پایان جنگ در سوریه روی کار بیاید. ما توانستیم تغییراتی را در سوریه با تحقق آتش‌بس و امضای سه توافقنامه ایجاد کنیم و حالا امیدواریم فضای خوب مذاکرات ادامه یابد.

ـ محمد علوش، رئیس هیات مخالفان مسلح سوری، خواهان توقف درگیری در تمامی خاک سوریه شد و گفت: کمک‌رسانی‌ها و گام گذاشتن در مسیر گذار سیاسی و اجرای بندهای مندرج در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت درباره اقدامات انسانی در سوریه هستیم.

ـ بشار جعفری، رئیس هیأت دولت سوریه در آستانه: نشست آستانه به لطف ولادیمیر پوتین بعد از سال‌ها جنگ تشکیل شده است و ادامه آن باید سوری ـ سوری باشد. مبارزه با تروریسم در سوریه مستلزم بستن مرزها با ترکیه است.

ـ استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه: نشست آستانه با هدف تثبیت آتش‌بس با شرکت هر دو طرف درگیر، به استثنای گروه‌های النصره و داعش است. این نشست نتیجه تلاش‌های دوستانی مانند روسیه و ایران است.

نشست آستانه اگر آتش‌بس شکننده در سوریه را تقویت کند و از طریق امتداد آتش‌بس به مذاکره صلح در ژنو بینجامد، موفقیت قابل قبولی در این مرحله از دورنمای پایان‌بخشیدن به بحران جنگ در سوریه خواهد بود. فعلاً «پوتین» در هر دو جبهه جنگ و مذاکره سیاسی مرکزیت مدیریت این هر دو میدان را دارد و از آن در گفتگو با رئیس جمهور جدید آمریکا «ترامپ» بهره‌گیری لازم را خواهد کرد. پیش‌نویس اعلامیه نهایی مذاکرات آستانه دارای سه محور است: جداسازی تروریست‌ها به‌طور مشخص دو تشکل النصره و داعش از مخالفان سیاسی، طرح مبارزه مشترک علیه تروریست‌ها و نظارت هر دو طرف با نمایندگی سازمان ملل بر آتش‌بس.

نشست آستانه نشان می‌دهد که دیگر ادامه جنگ در سوریه امکان‌پذیر نیست. مسیر یافتن مذاکره سیاسی برای پایان‌بخشیدن به بحران سوریه از آستانه و با پذیرش طرح آتش‌بس فراهم می‌شود. نشست آستانه آغاز راه است نه پایان مسیر.

منبع: روزنامه اطلاعات

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات