رفتن به بالا

رسانه خبری و تحلیلی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

  • سه شنبه 21 دی 1395 - 11:09
  • کد خبر : 790
  • مشاهده : 294 بازدید
  • سیاست خارجه
  • چاپ خبر : ریاض در انزوا و ایران در موضع قدرت است

به گزارش پایگاه سفیر، روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز خود به اهداف سفر میشل عون رئیس جمهور لبنان به عربستان و وضعیت کنونی ریاض در سطح منطقه ای پرداخت و نوشت: میشل عون رئیس جمهور لبنان سفری دوره ای را به منطقه آغاز خواهد کرد. این سفر از عربستان آغاز خواهد شد و عون […]

به گزارش پایگاه سفیر، روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز خود به اهداف سفر میشل عون رئیس جمهور لبنان به عربستان و وضعیت کنونی ریاض در سطح منطقه ای پرداخت و نوشت: میشل عون رئیس جمهور لبنان سفری دوره ای را به منطقه آغاز خواهد کرد. این سفر از عربستان آغاز خواهد شد و عون سپس به قطر رفته و از آنجا در پایان سفردوره ای خود به قاهره خواهد رفت.

این روزنامه به نقل از کسانی که از آنها به نزدیکان به حزب الله و سوریه نام برد، نوشت: حزب الله از تقویت روابط لبنان و عربستان و تحکیم حل و فصل سیاسی اخیر اوضاع در لبنان – که باعث به ریاست جمهوری رسیدن عون و نخست وزیر شدن سعد حریری شد- و نیز تلاش برای جلوگیری از هرگونه نقش اردوگاه عربستان در مانع تراشی در مسیر سازش اخیر استقبال می کند.

به نوشته رای الیوم، این نزدیکان به حزب الله و سوریه می گویند که عربستان می خواهند نفس بکشد و کاهش نقش خود در لبنان را ترمیم کند زیرا سعد حریری رئیس جریان مستقبل دست و پا شکسته وارد لبنان شد و منطق حکم می کند که شکستی هایش ترمیم شود و بار دیگر در روند سیاسی لبنان جذب گردد زیرا حمایتش از رئیس جمهور شدن عون بدون چرا سبز عربستان انجام نمی شد.

این روزنامه افزود: اگر پیش بینی های محافل لبنانی درست باشد؛ سفر میشل عون به عربسان ممکن است آغاز یک وند میانجیگری بین ریاض و دمشق یا ریاض و تهران باشد. این تحول از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود؛ هرچند که ما آن را بعید می دانیم زیرا سوری ها و ایرانی ها در موضع قدرت هستند و عجله ای برای نزدیکی روابط با ریاض ندارند؛ همانطور که یک شخصیت رسانه ای لبنانی نزدیک به ایران و سوریه نیز بر این امر تاکید کرد. وی گفت که سوری ها و ایرانی ها معتقدند که عربستان اشتباه های بزرگی مرتکب شده است و روس ها تلاش کردند که نقش میانجیگر را ایفا کنند اما با پاسخ مثبت سوریه و ایران – بعد از تغییر موازنه قوا به نفع آنها در میادین نبرد در سوریه – روبرو نشدند.

درپرتو این وضعیت، می توان گفت که سفر عون به ریاض چه بسا برای “آگاهی یافتن” از اوضاع خواهد بود و اولویت های آن در سه پرونده خلاصه خواهد شد. نخست، سنجیدن مواضع عربستان در قبال ایران و سوریه و یمن و انتقال پیام ها در این زمینه. دوم، جستجو برای یافتن گشایش های اقتصادی به منظور حل بحران مالی عربستان و به حرکت درآوردن چرخه اقتصاد لبنان و بازگشت گردشگران و سرمایه های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به لبنان خواهد بود زیرا بدهی لبنان به رکورد ۷۵ میلیارد دلار رسیده است. اما سومین پرونده درخصوص کمک سه میلیارد دلاری عربستان برای مسلح کردن ارتش لبنان و نیروهای امنیت داخلی این کشور خواهد بود که دولت ریاض اعطای این کمک به لبنان را یکسال قبل لغو کرد. به طور قطع، میشل عون در دیدار با سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان این موضوع را پیش خواهد کشید.

روزنامه رای الیوم نوشتک نزدیک به ۲۵۰ هزار لبنانی در عربستان کار می کنند و منبع درآمد مهمی برای خزانه لبنان به شمار می رود اما برخی از آنها خصوصا شهروندان شیعه با محدودیت ها و اتهامات و اخراج و لغو قرارداد در عربستان مواجه شده اند که چه بسا سفر عون باعث بهبود فضا در این زمینه خواهد شد و موفق خواهد شد تا این محدودیت ها و اخراج شهروندان لبنانی از عربستان را متوقف کند.

به نوشته این روزنامه، دشوار است که به طور قاطع بگوییم که رئیس جمهور لبنان با میلیاردها دلار پول در سایه فشار مالی شدیدی که خزانه عربستان با آن روبرو است، به بیروت بازگردد زیرا درآمدهای نفتی عربستان و ذخیره ارزی این کشور کاهش یافته است و ریاض با کسری بودجه بزرگ بیش از ۷۰ میلیارد دلاری روبرو است.

روزنامه رای الیوم در پایان نوشت: عربستان این روزها در حالت انزوای جهان عرب به سرمی برد و نیازی ضروری به شکستن آن خصوصا در لبنان دارد و شاید سفر ژنرال عون در این زمینه کمکی کند و افق جدیدی را بگشاید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات