رفتن به بالا

رسانه خبری و تحلیلی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

شبکه خبری «رووداو» کردستان عراق، گزارش داد که روسیه پیش‌نویس پیشنهادی قانون اساسی سوریه را تنظیم و به گفته نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه نسخه‎ای از آن را در پایان نشست «آستانه» در روز سه‌شنبه تحویل معارضان داده است. این شبکه خبری کُردی مهمترین بندهای پیش‌نویس قانون اساسی سوریه را منتشر کرد که […]

شبکه خبری «رووداو» کردستان عراق، گزارش داد که روسیه پیش‌نویس پیشنهادی قانون اساسی سوریه را تنظیم و به گفته نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه نسخه‎ای از آن را در پایان نشست «آستانه» در روز سه‌شنبه تحویل معارضان داده است.

این شبکه خبری کُردی مهمترین بندهای پیش‌نویس قانون اساسی سوریه را منتشر کرد که به شرح زیر است:

بر اساس این گزارش، در مقدمه این «تغییرات» کلمه «العربیه» از نام «جمهوری عربی سوریه» حذف شده است. بند «فقه اسلامی به عنوان منبع قانونگذاری» و شرط مسلمان بودن برای رئیس جمهوری سوریه و دیانت وی به «اسلام» لغو شده است.

در طرح پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه بر خودمختاری مناطق کردنشین سوریه و رعایت مساوات بین دو زبان عربی و کردی در این مناطق تاکید شده است.

در پیش نویس پیشنهادی قانون اساسی جدید سوریه آمده است که باید حوزه اختیارات «کمیته‌های محلی» (نام جدید اداره‌های محلی) در راستای تقویت اصل «تمرکز زادیی» افزایش یابد و علاوه بر آن نام پارلمان سوریه از «مجلس الشعب» به «جمعیه الشعب» تغییر یابد. بر اساس این پیش نویس، اختیارات تعیین اعضای دادگاه عالی قانون اساسی و انتصاب یا برکناری رئیس بانک مرکزی از رئیس جمهور سلب می‌شود.

در پیش‌نویس پیشنهادی قانون اساسی جدید سوریه تاکید شده که فرماندهی ارتش و نیروهای مسلح در دست رئیس جمهور است و در صورت خالی بودن پست ریاست جمهوری یا ناتوانی وی در انجام مأموریتش، «جمعیه المناطق» یا همان «کمیته‎های محلی» وظیفه اداره آن را بر عهده خواهد داشت.

در خصوص دولت و هیأت دولت، رئیس جمهور حق دارد رویکر کلی امور هیات دولت را تعیین و بر اجرای قوانین و کار دستگاه‎های دولتی نظارت داشته باشد.

بر اساس پیش‌نویس پیشنهادی، دولت این حق را دارد که «معاهدات و قراردهایی را منعقد کند و به شرکت‎های خارجی امتیاز دهد». دولت همچنین حق انتخاب یا اخراج کارکنان دولتی نظامی و غیرنظامی را دارد. عدم رأی اعتماد به کابینه در صورت موافقت یک سوم اعضای کمیته‎های محلی یا یک سوم جمعیه الشعب مورد قبول واقع می‌شود.

مهمترین بندهای قانون اساسی جدید سوریه که در مسکو تدوین شده است:

-حذف نام «عربی» از «جمهوری عربی سوریه» و تبدیل آن به «جمهوری سوریه».

– پس از ابطال بند مربوط به فقه اسلامی، دیگر این فقه منبع قانونگذاری در سوریه نخواهد بود.

– بند مربوط به دیانت اسلامی رئیس جمهوری سوریه لغو شده است.

– دو زبان کردی و عربی به طور مساوی در مناطق خودمختار کردنشین استعمال می‌شود و بر اساس قانون اساسی جدید، اهالی هر منطقه‎ای از سوریه می‌توانند علاوه بر زبان رسمی عربی از زبان دیگری بر اساس زبان اکثریت اهالی آن منطقه استفاده کنند.

– اجرای اصل «تمرکز زدایی» و تبدیل اداره‎های محلی به «کمیته‎های محلی» (جمعیه المناطق) با اختیارات گسترده.

– تغییر نام «مجلس الشعب» به «جمعیه الشعب».

– کمیته‎های محلی به عنوان نمایندگان واحدهای اداری مسئولیت مجلس قانونگذاری کشور را بر عهده بگیرند و مستقل از «مجلس الشعب» نشست برگزار کنند. این کمیته‎ها می توانند جلسه عمومی برای انتخاب و استماع به نخست وزیر یا رئیس جمهور را برگزار کنند.

– کمیته‎های محلی (جمعیه المناطق) از این حق برخوردارند که طرح‎های قوانین را جهت بررسی به جمعیه الشعب (مجلس) محول کنند.

مجلس الشعب این حق را دارد که اعضای دادگاه عالی قانون اساسی (از اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی کنونی) انتخاب و رئیس «بانک ملی» (تغییر نام بانک مرکزی) را انتصاب یا برکنار کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات