رفتن به بالا

رسانه خبری و تحلیلی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

سیدعباس عراقچی در همایش تخصصی معاونان ستادی و رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران به کشوری سازنده و بازیگر فعال در عرصه بین‌الملل بعد از برجام تبدیل شد و می‌تواند نقش موثری در عرصه بین‌الملل ایفا کند. وی اضافه کرد: شورای امنیت نقش ایران در سوریه را به عنوان ضامن صلح و امنیت […]

سیدعباس عراقچی در همایش تخصصی معاونان ستادی و رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران به کشوری سازنده و بازیگر فعال در عرصه بین‌الملل بعد از برجام تبدیل شد و می‌تواند نقش موثری در عرصه بین‌الملل ایفا کند.

وی اضافه کرد: شورای امنیت نقش ایران در سوریه را به عنوان ضامن صلح و امنیت به رسمیت می‌شناسد و به آن احترام می‌گذارد، این درحالی است که قبل از برجام ایران را تهدید منطقه در قطعنامه هسته‌ای عنوان کرده بودند.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه تصریح کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران به عنوان تهدید قلمداد شده بود و همان قطعنامه‌های شورای امنیت که ایران را تهدید و برنامه‌های هسته‌ای ایران را تهدید شناسایی می‌کرد و از همه کشورها می‌خواست با ایران همکاری نکنند و به دانشجویان ایرانی اجازه تحصیل در دیگر کشورها را نمی‌داد و از ایران می‌خواست فردو، اراک و غنی سازی را ببندد، همه با برجام یکجا لغو شد.

وی افزود: اما شورای امنیت با قطعنامه جدید ٢٢٣١ صادر شده برنامه هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخت.

عراقچی با اشاره به نشست اخیر آستانه برای بررسی موضوع صلح در سوریه گفت: خود آمریکایی‌ها گفتند ننگی برای آمریکا بدتر از این نیست که ایران و روسیه کنار هم بنشینند و تصمیم بگیرند آیا آمریکا به نشست دعوت شود یا نه.

وی افزود: مقوله امنیت، مقوله‌ای بسیار پیچیده است و هر روز با رشد تکنولوژی و تهدیدات جدید پیچیده‌تر هم می‌شود و هر روز مؤلفه‌های بیشتری به آن اضافه می‌شود. امروزه وظایف پلیس با وظایفی که در گذشته داشته است تفاوت دارد و امنیت در حال حاضر در جامعه به شدت به هم پیوسته شده است. امروزه شکل تهدیدات در جامعه عوض شده که به تبع آن مقابله با آن نیز چندبُعدی شده است.

عراقچی با اشاره به حادثه پلاسکو، گفت: به عنوان مثال در حادثه پلاسکو بی‌احتیاطی یک نفر یک فاجعه ملی را رقم زد. بنابراین مقوله امنیت بسیار به هم پیوسته و پیچیده است. موضوعاتی نظیر فقر و کمبود منابع هر کدام می‌تواند به یک تهدید ملی منجر شود که این امر فعالیت پلیس و دیگر دستگاه‌ها را در مقابله با این تهدیدات زیاد می‌کند.

وی با اشاره به مقوله مواد مخدر گفت: تاکنون در حوزه مقابله با مواد مخدر در عرصه جهانی، اقدامات خوبی انجام شده است، این در حالی است که این حوزه با محدودیت‌های بسیاری همراه بود، چرا که چهره ایران در عرصه جهانی به عنوان یک چهره خطرناک شناخته شده بود و به تبع آن نیز در زمینه مبارزه با مواد مخدر محدودیت‌هایی را داشتیم.

وی یاداور شد: در عرصه بین‌المللی نیز تهدیدات در حال حاضر نسبت به گذشته فرق کرده است و امروزه مقابله با تهدیدها از عهده یک کشور خارج است و باید کشورها در زمینه مبارزه با تهدیدها با هم مشارکت کنند بنابراین همکاری بین‌المللی برای مقابله با تهدیدها امری انکارناپذیر است.

وی افزود: امروزه منابع حاصل از قاچاق مواد مخدر از اصلی‌ترین منابع مالی تروریست‌هایی چون داعش و القاعده است.  بحث پولشویی و تروریست کاملاً به هم مرتبط هستند و برخورد با این دو معضل نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است.

عراقچی اضافه کرد: امروزه یکی از شاخص‌ترین تهدیدها موضوع مواد مخدر است که در همین راستا فعالیت قاچاقچیان به یک معضل جهانی تبدیل شده است و نیازمند همکاری کشورهای مختلف است. امروزه مواد مخدر در یک کشور دیگر تولید می‌شود اما آسیب‌های آن به کشور ما وارد می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اقدامات نیروی انتظامی در زمینه مقابله با مواد مخدر گفت: نیروی انتظامی تاکنون اقدامات بسیار خوبی در زمینه مقابله با مواد مخدر انجام داده که با توجه به بررسی‌های ما و مقایسه نیروی انتظامی با کشورهای دیگر عملکرد نیروی انتظامی ایران بسیار مطلوب است. خوشبختانه فضای همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر در زمینه مبارزه با مواد مخدر از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات