رفتن به بالا

رسانه خبری و تحلیلی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

همزمان با آغاز برنامه ریزی دولت ترامپ برای توسعه روابط با مسکو، یکی از پرسشهای اساسی فراروی رئیس جمهور جدید آمریکا میزان توانایی وی برای متقاعد ساختن روسیه به رویگردانی از اتحاد با تهران است. بلومبرگ به نقل از مقامات دولت ترامپ مدعی شد که دولت جدید آمریکا در حال بررسی میزان تمایل «ولادیمیر پوتین» رئیس […]

همزمان با آغاز برنامه ریزی دولت ترامپ برای توسعه روابط با مسکو، یکی از پرسشهای اساسی فراروی رئیس جمهور جدید آمریکا میزان توانایی وی برای متقاعد ساختن روسیه به رویگردانی از اتحاد با تهران است.

بلومبرگ به نقل از مقامات دولت ترامپ مدعی شد که دولت جدید آمریکا در حال بررسی میزان تمایل «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به پایان دادن به روابط خود با تهران و همکاری با آمریکا برای مقابله با نقش ایران در  بحران سوریه و منطقه خاورمیانه است.

بر اساس این گزارش، «مایکل لدین» که هم اکنون به عنوان مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ فعالیت می کند، «آگاهی یافتن از میزان تمایل و خواست روسیه برای همکاری با آمریکا در خصوص ایران را حائز اهمیت دانست».

طبق توضیحات بلومبرگ، لدین و «مایکل فلین» در سال ۲۰۱۶ با نگارش کتابی تحت عنوان «میدان جنگ» این ادعا را مطرح کردند که برای پیروزی در نبرد علیه افراط گرایان، ایران باید شکست داده شود. از سوی دیگر، فلین و لدین از منتقدان ارزش روسیه به عنوان شریکی در نبرد علیه داعش هستند.

به گفته مقامات دولت ترامپ،‌ بخش بزرگی از اقدامات دیپلماتیک دولت جدید آمریکا به ترغیب روسیه برای قطع همکاری با ایران در سوریه و خاتمه دادن به فروش تسلیحات به این کشور متمرکز خواهد شد.

مورد دیگر، توافق هسته ای با ایران است که ترامپ همچنان از منتقدان آن است. برخی از مقامات جدید آمریکا گفته اند که در صورت امکان، خواهان برگزاری مجدد مذاکرات برای وضع شروط بهتری هستند.

«مایکل مک فال» سفیر پیشین آمریکا در روسیه که از معماران روابط واشنگتن- مسکو در نخستین دور ریاست جمهوری «باراک اوباما» به شمار می رفت، در گفتگو با خبرنگار این تارنما از «آنچه که ترامپ ممکن است در اِزای قطع روابط مسکو- ایران به پوتین پیشنهاد دهد»، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت  که «آیا آمریکاییان قصد دارند سیستمهای تسلیحاتی روسی را بخرند که هم اکنون مسکو در حال فروش به تهران است؟ البته که اینطور نیست. آیا متحدان سنی آمریکا قصد چنین کاری را دارند؟ این امر نیز بعید است. روشن نیست که پوتین در قبال یک چنین معامله ای [با دولت ترامپ] چه چیزی بدست می آورد».

هر چند ترامپ شخصاً در مورد آنچه که در مقابل به روسها خواهد داد،‌ سخنی نگفته است. با این حال، وی پیشتر از تمایل خود برای لغو تحریمها علیه روسیه تحت شرایط مطلوب سخن گفت و در مصاحبه ای اعلام کرد که علاقمند است توافقات جدیدی در حوزه کنترل تسلیحات با روسیه منعقد نماید.

در هر حال مشکل مربوط به ایران به قوت خود باقی می ماند. «متیو مک اینیس» تحلیلگر سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در حوزه ایران که در حال حاضر عضو «مؤسسه آمریکن اینترپرایز» است، به خبرنگار بلومبرگ گفت که «مطلقاً هیچ گونه راهی برای بیرون راندن ایران از سوریه وجود ندارد. اما امکان کاستن از نفوذ و حضور ایرانیان وجود دارد. این هدفی است که آمریکا می تواند دنبال کند».

منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات