رفتن به بالا

رسانه خبری و تحلیلی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۰ جماد ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Thursday 12 December
اوقات شرعی

برخی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش نسبت به نحوه گزینش معترض بودند که همین مسئله باعث ورود مجلس از بعد نظارتی به بررسی این مسئله شد که در این گزارش به صورت اجمالی به اقدامات مجلس درباره نحوه گزینش آموزش و پرورش می‌پردازیم.

واکنش مجلس به گزینش آزمون معلمی؛ از سوال تا تفحص

به گزارش خبرنگار پارلمانی، آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای جذب معلمان امسال برگزار شد که تعدادی از داوطلبان در این آزمون قبول شدند اما در مرحله گزینش رد شدند که نحوه گزینش موجب نارضایتی آنها شده بود. باتوجه به اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه مشاغل آموزگاری، دبیری و کیفیت بخشی و […]

به گزارش خبرنگار پارلمانی، آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای جذب معلمان امسال برگزار شد که تعدادی از داوطلبان در این آزمون قبول شدند اما در مرحله گزینش رد شدند که نحوه گزینش موجب نارضایتی آنها شده بود.

باتوجه به اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه مشاغل آموزگاری، دبیری و کیفیت بخشی و همچنین آزمون پذیرش دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، برخی از داوطلبان با کدهایی در کارنامه خود مواجه شده‌اند که در ادامه به توضیحاتی درباره این کدها می‌پردازیم.

برخی داوطلبان آزمون آموزگاری کد ۱۹ و  برخی داوطلبان دانشگاه فرهنگیان کد ۵ دریافت کرده بودند که افراد رد شده اعتراضات خود را ثبت کردند که مورد بررسی قرار گرفت.

درج کد ۱۹ گزینش در کارنامه برخی از داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش بدین معنی است که صلاحیت‌های عمومی (گزینش) این داوطلبان مورد تایید قرار نگرفته است و مجددا مورد گزینش و ارزیابی قرار خواهند گرفت.

در واقع علت عدم پذیرش داوطلبان کد ۱۹ نرسیدن امتیاز گزینش عمومی به حد نصاب قبولی بوده است.

افرادی که در کارنامه آنها کد ۱۹ درج شده است، صلاحیت علمی را کسب کرده‌اند اما توسط گزینش تأیید نشده‌اند و مجدد باید بررسی شوند.

همچنین کد ۵ در اعتراض به رد شدن در مرحله مصاحبه دانشگاه فرهنگیان جهت ورود به دانشگاه فرهنگیان است.

افراد رد شده در گزینش دو مرحله فرصت اعتراض دارند و اگر در این دو مرحله تایید نشوند فرصت ثبت شکایت به دیوان عدالت اداری را دارند که این دیوان پس از بررسی‌های لازم برخی پرونده‌ها را برای بررسی مجدد به آموزش و پرورش برگشت می‌زند. طبق ماده ۱۴ قانون گزینش، افرادی که در مراحل گزینش واجد شرایط عمومی یا انتخاب اصلح تشخیص داده شوند در صورت اعتراض می‌توانند تقاضای کتبی خود را حداکثر تا دو ماه در هر مرحله پس از دریافت حکم به مرجع تجدیدنظر تحویل دهند و در صورت عدم اعتراض در مهلت مقرر رأی صادره قطعی و لازم الاجرا است

مرحله اول تجدیدنظر توسط هسته گزینش (حداقل با دو نفر جدید) و مرحله دوم آن توسط هیأت مرکزی صورت می‌گیرد. هیأت عالی گزینش نسبت به هر مورد از احکام صادره و هرگونه تخلف اعم از مسامحه کاری، تندروی، اعمال تبعیض و انجام امور خلاف شرع رسیدگی نموده و پس از اصلاح یا ابطال آراء هیأت صادر کننده رأی را ملزم به اجرای رأی جدید، برخورد با متخلف، ترمیم و یا انحلال واحد گزینش و یا ارجاع به مراجع ذیربط نموده و در غیر اینصورت رأساً اقدام می‌کند.

بنابراین گزارش، سه مرحله بررسی مجدد برای کاهش خطای انسانی در گزینش  در نظر گرفته شده است و در مرحله اول سه نفر در مرحله دوم سه نفر و در مرحله سوم ۵ نفر و در مجموع ۱۱ نفر پرونده را بررسی می کنند.

طبق قانون بررسی معترضان به نتیجه گزینش آزمون استخدامی سال ۱۴۰۳ در حال اجراست و در یک ماه اخیر ۴۶۰۰ پرونده بررسی و برای معلمی تایید شده اند که از این تعداد ۱۱۹۹ نفر برای آموزگاری، ۱۲۷۱ نفر برای دبیری در آزمون استخدامی و ۱۹۱۳ نفر برای دانشگاه فرهنگیان تایید شدند، مرحله دوم بررسی‌ها تا اواخر آبان و مرحله سوم در بهمن ماه اعلام می‌شود.

به گزارش تسنیم، درباره نحوه گزینش آموزگاری گزارشاتی به وکلای‌ملت رسیده بود که همین موضوع موجب واکنش مجلس به این مسئله شد و نمایندگان از بعد نظارتی ورود کرده و با تذکرات خود در جلسه علنی، نامه نگاری با وزیر آموزش و پرورش و همچنین استفاده از ابزار نظارتی همچون سوال از وزیر و تحقیق و تفحص ورود کردند که در ادامه به برخی از واکنش و اقدامات مجلس درباره آزمون استخدامی آموزش و پرورش می‌پردازیم:

*تذکر یک نماینده درباره جذب معلمان

بنابراین گزارش، در اولین واکنش‌ها نمایندگان به تذکرات اکتفا کردند که سلام ستوده نماینده مردم مهاباد در همین باره در مجلس در جلسه روز یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ صحن مجلس در نطق اضطراری خود با بیان اینکه در سطح کشور با کمبود معلم مواجهیم، گفت: این درحالی است که جای پذیرش و جذب داریم اما کدها و ماده‌ها و تبصره‌هایی را اعمال کرده‌ایم که متاسفانه سد راه به کارگیری این عزیزان شده است؛ من خواهش می‌کنم که کد ۱۹ را حذف کنند؛ کدهای ۴ و ۵ مانع جذب این عزیزان شده‌ است. معلمان نهضت سوادآموزی سالهاست که آرزوی استخدام دارند؛ این عزیزان باید تبدیل وضعیت و از بلاتکلیفی خارج شوند؛ همه اعم از سرباز معلمان، معلمان مدارس غیر انتفاعی، مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات همه باید جذب و استخدام شوند.

*درخواست یک نماینده درباره گزینش داوطلبان آزمون آموزگاری

همچنین برخی از وکلای ملت در فضای مجازی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادن از جمله کمال حسین‌پور نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس در توئیتی از رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش درخواست کرد که با نگاهی پدرانه گزینش مجدد داوطلبان کد ۱۹ و ۵ را در دستور کار قرار دهد.

*مجلس پیگیر سوءمدیریت آزمون استخدامی آموزش ‌و پرورش است

بنابراین گزارش، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم در گفت‌وگو با تسنیم، در باره نحوه ارزیابی و مصاحبه تخصصی و عمومی و گزینش پذیرفته شدگان در چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش، گفت: این موضوع در مجلس و با استفاده از ابزارهای نظارتی یعنی ماده ۴۵ آیین نامه در حال پیگیری است .

وی درباره تبصره یک ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس، بیان کرد: بر اساس ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس موارد و اشکالاتی که در اجرای قانون بوده بررسی و گزارش آن به صحن مجلس داده می‌شود و مواردی از اجرای قانون که جنبه مجرمانه داشته باشد به قوه قضائیه ارسال و بخش‌هایی هم که نیاز به اصلاح قانون است و خلا قانونی دارد به صحن پیشنهاد می‌شود تا موارد بر‌طرف شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسین اصل ۹۰ گفت که نامه درخواست جمعی از نمایندگان به هیئت رئیسه درباره نحوه ارزیابی و مصاحبه تخصصی و عمومی و گزینش پذیرفته شدگان در چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

*سؤال از کاظمی وزیر آموزش و پرورش کلید خورد

علاوه بر این احسان عظیمی راد؛ سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، از کلید خوردن طرح سؤال از علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در مجلس خبر داد.

وی با بیان اینکه سوال از آقای کاظمی در سامانه جامع قانون‌گذاری مجلس بارگزاری شده است، گفت: طرح سؤال از وزیر آموزش و پرورش برای بررسی به کمیسیون آموزش ارجاع خواهد شد.

عظیمی‌راد درباره محورهای سوال از وزیر آموزش و پرورش، گفت: چرا وزیر در خصوص موضوع مهم تاثیر قطعی معدل در کنکور بی تفاوت بوده و اقدام موثر و فوری انجام نمی‌دهد؟ چرا در خصوص موضوع مهم افزایش سن داوطلبان دانشگاه فرهنگیان اقدام مهم و موثری انجام نمی‌شود؟ و چرا در خصوص تعیین تکلیف اعتراضات داوطلبان آزمون‌های استخدامی از جمله آزمون کیفیت‌بخشی و آموزگاری، شفاف عمل نمی‌شود؟ همچنین چرا در خصوص رد گزینشی داوطلبان آزمون‌های استخدامی و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، اقدام فوری صورت نمی‌پذیرد.

*تفحص درباره مشکلات آزمون‌های استخدامی آموزش‌وپرورش کلید خورد

همچنین نمایندگان طرح تحقیق و تفحص درباره مشکلات آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش را کلید زدند.

عظیمی‌راد سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه پذیرفته شدگان وزارت آموزش و پرورش نسبت به مسئله گزینش انتقاداتی دارند،گفت: نقش سازمان اداری استخدامی در بروز مشکلات ایجاد شده مطرح است، طبق جلساتی که اعضای کمیسیون آموزش با مسئولان آموزش و پرورش و معاونان وی و هیئت عالی گزینش داشتیم، سازمان اداری و استخدامی کشور در دوران گذشته اقداماتی در خصوص استخدام داشته که با این تحقیق و تفحص به دنبال بررسی این موضوع هستیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره محورهای تحقیق و تفحص، گفت: ناعدالتی‌های ایجاد شده در گزینش آزمون استخدامی آموزش و پرورش در قالب زمان برگزاری آزمون، نمرات کتبی داوطلبان و تایید صلاحیت تخصصی، عمومی و آنچه که حق داوطلبان بوده اما اجرایی نشده است از جمله محورهای این تحقیق و تفحص است.

بنابراین گزارش، نمایندگان ۳ ابزار نظارتی مجلس یعنی ماده ۴۵ آیین‌نامه ، تحقیق و تفحص و سوال از وزیر آموزش و پرورش را  درباره بررسی آزمون استخدامی آموزش و پرورش کلید زده‌اند باید ببینیم که در نهایت با توجه به اینکه تعدادی از ردشدگان در مرحله گزینش، پذیرفته شدند  این اقدامات مجلس به کجا می‌رسد  و آیا وزیر برای پاسخ در باره این مسئله به جلسه علنی مجلس میآید؟ و آیا تحقیق و تفحص مراحل بعدی را طی می‌کند؟؟یا در همین مرحله باقی می‌ماند.

اخبار مرتبط