رفتن به بالا

رسانه خبری و تحلیلی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 16 April
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

به گزارش پایگاه سفیر، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: برخی کشورهای غربی با سیاسی کردن مساله کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه، مانع انجام مبارزه موثر با تروریسم شیمیایی می شوند. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: مسکو در سال های اخیر بارها از جامعه جهانی خواسته است، برای هماهنگی اقدام ها با هدف […]

به گزارش پایگاه سفیر، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: برخی کشورهای غربی با سیاسی کردن مساله کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه، مانع انجام مبارزه موثر با تروریسم شیمیایی می شوند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: مسکو در سال های اخیر بارها از جامعه جهانی خواسته است، برای هماهنگی اقدام ها با هدف مبارزه با تروریسم اقدام های لازم صورت گیرد و حتی همراه پکن پیشنهاد تصویب قطعنامه ای را در این مورد به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.
مقام روسی روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری روسیا سگودنیا اظهار کرد: متاسفانه سیاسی شدن این مساله و تشدید روحیه ضدسوری برخی کشورهای به اصطلاح دوست سوریه، امکان تصویب قطعنامه مقابله با این تهدید را گرفته است.
وی همچنین با انتقاد از مواضع کشورهای غربی در مساله بکارگیری سلاح شیمیایی در سوریه و خودداری از محکوم کردن تروریست ها، ادامه داد: رویکرد کنونی بر خلاف عقل سلیم و منطق است، زیرا غرب به تلاش های خود برای مقصر دانستن دولت سوریه در موارد بکارگیری سلاح شیمیایی در این کشور ادامه می دهد.
زاخارووا افزود: با وجود اینکه مقام های عراقی و ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا اعلام کرده اند، مراکز تولید سلاح شیمیایی متعلق به داعش در عراق را یافته اند و حتی می توان برای دریافت اطلاعات بیشتر به آنها مراجعه کرد، تلاش ها برای مقصر نشان دادن دولت سوریه همچنان ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: نظامیان و سازمان های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس اطلاعات بیشتری در مورد سلاح شیمیایی در عراق دارند و این کشورها با نقض کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی، هزاران گلوله شیمیایی ارتش عراق را بدون کنترل نابود کردند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه مصاحبه با ابراز نگرانی از موارد بکارگیری مواد جنگی شیمیایی توسط تروریست ها از جمله داعش و جبهه النصره در عراق و سوریه، چندین مورد از این اقدام ها را برشمرد.
وی از جمله به استفاده تروریست ها از گاز خردل علیه نیروهای ارتش سوریه و ساکنان محلی در منطقه غوطه شرقی در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد و گفت: کشورهای غربی تلاش کردند، ارتش سوریه را مسئول این حمله شیمیایی معرفی کنند.
زاخارووا روز گذشته نیز مواضع برخی کشورهای غربی را در مساله شیمیایی سوریه که بدون دلیل و مدرک دمشق را مسئول بکارگیری سلاح شیمیایی معرفی و بر لزوم اعمال مجازات اصرار می کنند و در همین حال جنایات شیمیایی تروریست ها را نادیده می گیرند، جنون آمیز خواند.
وی در جمع خبرنگاران گفت: در ۱۲ روز گذشته مراحل امحای مواد شیمیایی نظامی و اجزای این نوع سلاح های انتقال یافته از سوریه به پایان رسید و در مجموع حدود ۱۲۰۰ تن مواد شیمیایی نابود شده است.
زاخارووا با اشاره به همکاری گسترده دولت سوریه برای امحای زرادخانه سلاح شیمیایی این کشور گفت: ۱۱ مرکز از ۱۲ مرکز تولید سلاح و مواد شیمیایی در سوریه تحت نظارت سازمان منع تسلیحات شیمیایی نابود شده و دسترسی به یک مرکز دیگر در این کشور به دلیل اوضاع امنیتی پیچیده ناممکن است.
وی ادامه داد: امحای تسلیحات شیمیایی سوریه به پایان رسیده که نتیجه سیاست دولت این کشور در انصراف از برنامه شیمیایی نظامی و نمونه بارزی است که جامعه جهانی با تلاش های مشترک می تواند چنین هدف مهمی را تحقق بخشد.
وی ادامه داد: شرکای غربی به عنوان اتهام علیه سوریه از نتایج گزارش نیمه تمام گروه تحقیق مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاح های شیمیایی در سوریه استفاده می کنند. بر این باوریم که گزارش این گروه قانع کننده نیست و نیاز به رسیدگی بیشتر دارد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: متاسفانه این واقعیت را باید پذیرفت که در سوریه و عراق ماجراجویی های تروریسم شیمیایی ادامه دارد. شواهد انکارناپذیری دال بر استفاده تروریست ها از گاز کلر و خردل در جنایات خود در این دو کشور وجود دارد و نظامیان روسیه این شواهد را جمع آوری و به سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارائه کرده اند.
فرانسه، انگلیس و آمریکا تلاش می کنند تا دولت سوریه را عامل حملات شیمیایی در این کشور معرفی کرده و آگاهانه نسبت به جنایات شیمیایی گروه های تروریستی به ویژه گروه تروریستی داعش چشم پوشی می کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات