رفتن به بالا

رسانه خبری و تحلیلی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

شماری از شهرها و ناحیه‌های ایالتی در آمریکا اعلام کرده‌اند که از دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری برای شناسایی، بازداشت و اخراج مهاجران غیرقانونی خودداری کرده و تهدید او برای مجازات مالی این شهرها را نادیده خواهند گرفت.  پس از آنکه روز چهارشنبه، دونالد ترامپ با امضای فرمانی اعلام کرد که کمک مالی دولت فدرال […]

شماری از شهرها و ناحیه‌های ایالتی در آمریکا اعلام کرده‌اند که از دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری برای شناسایی، بازداشت و اخراج مهاجران غیرقانونی خودداری کرده و تهدید او برای مجازات مالی این شهرها را نادیده خواهند گرفت.

 پس از آنکه روز چهارشنبه، دونالد ترامپ با امضای فرمانی اعلام کرد که کمک مالی دولت فدرال را به “شهرهای پناهگاه” قطع خواهد کرد، شهرداران و مقامات بیش از ۳۰۰ شهر بزرگ و کوچک این کشور اعلام کردند که با ماموران مهاجرتی دولت فدرال همکاری نخواهند کرد.

شهرداران شهرهای بزرگی مانند نیویورک، لس‌آنجلس، شیکاگو و شهرهای کوچکتری مانند نیو هیون، سیراکیوز، اوستن، تگزاس و همچنین ده‌ها شهرک و ناحیه گفته‌اند که آماده “مبارزه طولانی” با دولت فدرال در این زمینه هستند.

عنوان شهر یا “حوزه حقوقی پناهگاه” در آمریکا و کانادا به شهرها و ناحیه‌هایی داده می‌شود که از همکاری با ماموران دولت فدرال برای بازداشت و پیگرد مهاجران غیرقانونی ساکن این مناطق خودداری می‌ورزند. حکم ترامپ مشخصا این حوزه‌ها را هدف قرار می‌دهد.

این مناطق عموما از عمل به درخواست دولت فدرال برای بازداشت و تسلیم مهاجران فاقد مدارک قانونی، در صورت احتمال اخراج آنها خودداری می‌ورزند هر چند این افراد درارتباط با جرایم نامرتبط با موقعیت مهاجرتی خود تحت پیگرد باشند. ترامپ در حکم خود گفته است که مناطقی که همچنان از همکاری با دولت فدرال در این زمینه خودداری ورزند “حق برخورداری از کمک‌های مالی دولت فدرال را ندارند مگر در مورد طرح‌های مرتبط با نظم و قانون.”

در حالیکه دستور ترامپ کلی و فراگیر به نظر می‌رسد، مشخص نیست که کاهش یا قطع کمک‌های مالی چه ابعادی خواهد داشت. به عنوان مثال، شهر نیویورک در سال جاری نزدیک به ٩ میلیارد دلار کمک از دولت فدرال دریافت می‌کند تا برای طرح‌های مختلف، از جمله در زمینه آموزش و پرورش و رفت و آمد شهری به کار گیرد. بودجه سالانه این شهر حدود ٨۵ میلیارد دلار است.

بیل دو بلاسیو، شهردار نیویورک گفته است که “ما از تمامی مردم شهر خود بدون توجه به اینکه از کجا آمده‌اند یا وضعیت مهاجرتی آنها چیست دفاع خواهیم کرد” و رام امانوئل، شهردار شیکاگو نیز هشدار داده است که “ما همچنان یک شهر پناهگاه خواهیم ماند زیرا در میان ما غریبه‌ای وجود ندارد.” وی افزوده است که “چه شما اهل لهستان باشید یا پاکستان، ایرلند یا هند یا اسرائیل، چه از مکزیک آمده باشید چه از مولداوی، یعنی زادگاه پدر بزرگ من، حال که در پی تحقق رویای آمریکایی خود به شیکاگو آمده‌اید، ما به شما خوش آمد می‌گوییم.”

مشاوران حقوقی شهردار نیویورک گفته‌اند که اختیارات دولت فدرال در قطع کمک به شهرها “محدود است.” آنان معتقدند که آن بخش از کمک دولت فدرال که می‌تواند مشمول دستور رئیس جمهوری شود از حدود ٩ میلیون دلار کمک اعطایی وزارت دادگستری و ١۵۶ میلیون دلار کمک اداره امنیت داخلی فراتر نمی‌رود که اینها هم به مسایل قضایی و امنیتی ارتباط دارد و بعید است دولت مرکزی طرح‌های مرتبط با این امور را از دریافت بودجه محروم کند.

منابع آمریکایی گفته‌اند که دست کم ٣٩ شهر و بیش از ٣۶٠ ناحیه در آمریکا خود را “حوزه پناهگاه حقوقی” اعلام کرده‌اند اما از نظر میزان همکاری با دولت فدرال در زمینه مهاجرتی بین آنها تفاوت وجود دارد. آنها نسبت به حکم رئیس جمهوری نیز، واکنش‌های متفاوتی بروز دادند. به عنوان مثال، گروهی از اعضای سنای ایالتی کالیفرنیا با اتخاذ موضعی سختگیرانه، گفته‌اند در نظر دارند علیه دستور رئیس جمهوری در دادگاه اقامه دعوی کنند.

سرپیچی این شهرها از همکاری مهاجرتی با دولت فدرال به معنی حمایت از شماری از حدود۱۱میلیون مهاجری است که بدون داشتن مدارک قانونی در ایالات متحده به سر می‌برند. آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود که مهاجران غیرقانونی را از آمریکا اخراج خواهد کرد هرچند بعدا این نظر را تعدیل کرد و گفت که در مرحله اول، مهاجران غیرقانونی که مرتکب جرم شده‌اند اخراج خواهند شد.

دونالد ترامپ در مورد شهرهای پناهگاه گفته است که “وجود این حوزه‌های حقوقی عملا خسارت بی‌حد و حصری به مردم آمریکا و بافت جمهوری ما وارد کرده است.”

در صورت اقدام دولت فدرال برای مقابله با پناهگاه های مهاجران و مراجعه این مناطق به مراجع قضایی، ممکن است این دعوای حقوقی که به ماهیت رابطه بین دولت فدرال و ایالت‌ها نیز ارتباط دارد مدت‌ها ادامه داشته باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات