رفتن به بالا

رسانه خبری و تحلیلی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

  • چهارشنبه 6 بهمن 1395 - 15:52
  • کد خبر : 2030
  • مشاهده : 367 بازدید
  • غرب آسیا
  • چاپ خبر : سفر هنیه به مصر و نشانه های مثبت تغییر سیاست قاهره در قبال حماس

به گزارش روز چهارشنبه مرکز اطلاع رسانی فلسطین، هنیه و هیات همراه وی یکشنبه گذشته وارد قاهره ـ پایتخت مصر ـ شدند تا با مسئولان مصری دیدار و گفت و گو کنند. یک مسئول امنیتی مصر در فرودگاه بین المللی قاهره در گفت وگویی رسانه ای اعلام کرد که هنیه و هیات همراه وی با […]

به گزارش روز چهارشنبه مرکز اطلاع رسانی فلسطین، هنیه و هیات همراه وی یکشنبه گذشته وارد قاهره ـ پایتخت مصر ـ شدند تا با مسئولان مصری دیدار و گفت و گو کنند.
یک مسئول امنیتی مصر در فرودگاه بین المللی قاهره در گفت وگویی رسانه ای اعلام کرد که هنیه و هیات همراه وی با یک هواپیمای قطری از دوحه به قاهره سفر کردند و قرار است طی چند روز حضور در مصر، با تعدادی از مقامات مصری دیدار و گفت و گو کنند تا آخرین تحولات اوضاع فلسطین و به ویژه نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دهند.
این مقام امنیتی مصری که نامش در گزارش ذکر نشده، افزود: در مراسم استقبال از هنیه مسئولان یکی از دستگاه های دولتی مصر حضور داشتند.
در همین راستا، ‘حسام دجنی’ تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد که تشریفات رسمی مربوط به استقبال از هنیه در فرودگاه بین المللی قاهره نشانگر دیدار مهمی بود که قرار بود سازمان اطلاعات مصر میان مسئولان امنیتی این کشور و اسماعیل هنیه و هیات همراه وی برگزار کند.
دجنی در گفت وگو با مرکز اطلاع رسانی فلسطین تصریح کرد که این دیدار نشانگر تحول واقعی در موضع مصر در قبال جنبش حماس و درک حماس از اهمیت موضع مصر در قبال امور داخلی فلسطین است.
این تحلیلگر سیاسی اعلام کرد، انتظار می رود این دیدار منجر به تحول در روابط میان طرفین و فراهم شدن زمینه برای بازگشایی گذرگاه رفح به شکل متفاوت تری نسبت به گذشته شود و علاوه بر این، طرحی برای احداث منطقه آزاد تجاری میان مصر و غزه آماده شود.
دجنی در ادامه افزود: پرونده امنیتی یکی از مهمترین مسائلی خواهد بود که طرفین مورد بررسی قرار خواهند داد و انتظار می رود که این دیدارها منجر به شکل گیری اوضاع امنیتی بهتری نسبت به گذشته، به ویژه در مرزهای مصر با فلسطین شود؛ به خصوص که حماس همیشه آمادگی خود برای تامین کامل امنیت مرزها را اعلام نموده است.
این تحلیلگر فلسطینی در عین حال پیش بینی کرد که هنیه در این دیدارها، بحران های روزمره پیش روی شهروندان فلسطینی ساکن غزه، از جمله بحران برق را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد و از مصر بخواهد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را برای پذیرش راهکارهای ارائه شده در زمینه حل بحران برق غزه تحت فشار قرار دهد.
مصطفی صواف دیگر نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین هم تاکید کرد که این دیدار هنیه از مصر مکملی برای دیدارهای قبلی است و ماهیت امنیتی دارد، چرا که سازمان اطلاعات مصر مسئول پیگیری پرونده فلسطین است و احتمال می رود در این دیدار قبل از مسائل سیاسی و اقتصادی، مسائل امنیتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی اعلام کرد که پرونده صحرای سینا و امنیت مرزها دو مساله مهم هستند که در دیدار هنیه و مسئولان مصری مورد بحث قرار گرفت.
صواف تصریح کرد: واقعیت این است که حماس در سایه تحولات منطقه ای و نیاز غزه به رفع مشکلات و داشتن شاهراه ارتباطی با خارج، سعی در بهبود مناسبات خود دارد و مصر نیز در راستای تامین منافع خود نیازمند غزه است، به طوری که روزنامه الاهرام مصر اخیرا طی گزارشی نوشته بود که غزه گنج راهبردی مصر به شمار می رود.
گفتنی است که محمود زهار عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در گفت وگوی اخیر خود با مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ضمن استقبال از تسهیلات مصر برای غزه، تاکید کرده بود که به زودی دیدارهایی میان رهبران این جنبش و مسئولان مصری در قاهره برگزار خواهد شد.
وی خاطر نشان کرده بود که اسماعیل هنیه نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در راه بازگشت از دوحه به غزه، به قاهره سفر خواهد کرد و با مسئولان مصری دیدار خواهد داشت.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات