رفتن به بالا

رسانه خبری و تحلیلی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

علی اکبر صالحی در گفت وگوی تازه خود با شبکه کانادایی «سی بی سی» تصریح کرد که تهران نمی خواهد شاهد پاره شدن «برجام» باشد اما اگر رئیس جمهوری جدید آمریکا این توافق را بر هم بزند، ایران آماده است به سرعت فعالیت های هسته ای خود را به حالت اول بازگرداند. رسانه های چین […]

علی اکبر صالحی در گفت وگوی تازه خود با شبکه کانادایی «سی بی سی» تصریح کرد که تهران نمی خواهد شاهد پاره شدن «برجام» باشد اما اگر رئیس جمهوری جدید آمریکا این توافق را بر هم بزند، ایران آماده است به سرعت فعالیت های هسته ای خود را به حالت اول بازگرداند.
رسانه های چین از جمله خبرگزاری شین هوا در گزارشی نوشت: این تازه ترین اظهار نظر یک مقام ارشد ایرانی است که به ترامپ و دولت وی هشدار جدی می دهد.
رسانه رسمی چین یادآور شد که این چندمین هشدار ایران است مبنی بر اینکه به هر اقدام منفی دولت جدید آمریکا در قبال توافق هسته‌ای و نقض برجام واکنش نشان خواهد داد.
این گزارش همچنین می افزاید: ترامپ یک بار تهدید کرده بود که این توافق را نادیده خواهد گرفت و ایران از آن زمان بارها نسبت به این اظهارات هشدار داده است.
شین هوا می نویسد: از دیدگاه تهران اگر قرار باشد ترامپ توافق را پاره کند ایران هم عکس العمل مناسبی از خود نشان خواهد داد.
همین گزارش از قول علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان حاکی است که برای ایران خیلی ساده است که در صورت بی توجهی دولت آمریکا به توافق، به حالت اولیه بازگردد.
شین هوا می افزاید؛ صالحی حتی بر این باور است که ایران نه فقط به حالت اولیه باز می گردد بلکه حتی می تواند در موقعیتی برتر و بالاتر از قبل در برنامه هسته ای خود قرار بگیرد.
علاوه بر شین هوا؛ تارنماهای چاینا ارگ و انگلیش نیوز چین نیز با انتشار گزارش های مختلف، سخنان اخیر صالحی را بازتاب دادند و نوشتند: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مایل به دیدن روزی نیست که توافق کنار گذاشته شود اما گفت که کشورش برای آن روز هم آماده است.
تارنمای انگلیش نیوز خاطر نشان می کند که ترامپ تهدید به کنار گذاشتن این توافق کرده و از انجام مذاکره مجدد در این باره صحبت به میان آورده است.
این گزارش ادامه می دهد: ایران و شش کشور بزرگ دنیا ماه جولای سال ۲۰۱۵ به توافق رسیدند که در قبال محدود شدن برنامه هسته ای تحریم ها لغو شود.
گزارش چاینا ارگ نیز حاکی است که ایران بر اساس تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهداتش عمل کرده و این نکته باید مورد توجه ترامپ و دولت وی باشد.
«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز چندی قبل از همه کشورهای ذی ربط در توافق هسته ای خواسته بود به تعهدات خود در اجرای برجام پایبند باشند.
«وانگ یی» وزیر خارجه چین هم با بیان اینکه توافق هسته ای رسمی است و شورای امنیت نیز آن را مورد تایید قرار داده است، گفت که تغییر دولت ها موجب توقف آن نمی شود.
۲۷ دی ماه اولین سالگرد اجرای توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام است .
این توافق، در تاریخ ۱۴ جولای ۲۰۱۵ ( ۲۳ تیر ۱۳۹۴ ) میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات