رفتن به بالا

رسانه خبری و تحلیلی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

  • سه شنبه 28 دی 1395 - 17:02
  • کد خبر : 1225
  • مشاهده : 331 بازدید
  • تیتر یک
  • چاپ خبر : آمریکا در اجرای برجام سنگ‌اندازی کرده و “دولت خصم” است/ همه تحریم‌های هسته‌ای برداشته شد/ تا پایان سال ۷۰ هزار میلیارد درآمد نفتی خواهیم داشت

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز در نهمین نشست‌خبری خود با اصحاب رسانه که در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت: در آغاز صحبت لازم می‌دانم از مردم قدرشناس، بزرگوار، فهیم و زمان‌شناس ایران در ضایعه درگذشت حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که با حضورشان، اشک‌شان، آه‌شان و با حرکت پرشورشان […]

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز در نهمین نشست‌خبری خود با اصحاب رسانه که در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت: در آغاز صحبت لازم می‌دانم از مردم قدرشناس، بزرگوار، فهیم و زمان‌شناس ایران در ضایعه درگذشت حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که با حضورشان، اشک‌شان، آه‌شان و با حرکت پرشورشان در خیابان‌ها و در مراسم نماز، بدرقه آن پیکر پاک و همچنین حضورشان در مراسم ترحیم تشکر و سپاسگذاری داشته باشم.

وی افزود: حضور ملت نشان داد که مردم ما به خوبی قدر بزرگان‌شان، خادمان‌شان و آنهایی که تأثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی در استقرار این نظام و همچنین برای توسعه کشور و آبادانی آن و از همه مهمتر نشان دادن راه صحیح در مسائل مهم اجتماعی و کشوری بودم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی علاوه بر خدمات شایان توجه نسبت به انقلاب، نظام و کشور، با صبرشان، متانت و سکوتشان، آنچه را که برای نظام لازم می‌دیدند، انجام داد. با بیان آرامشان در مسائل بسیار مهم سیاسی همراه با روش اعتدالی‌شان، عقلانیت، خرد و سعه‌صدرشان نشان دادند که بهترین روش و راه برای اداره کشور، تعامل با افکار مختلف و اندیشه‌های مختلف است.

روحانی ادامه داد: امروز آن مرد بزرگ در میان ما نیست، ما نمی‌توانیم مستقیم از افکار آن مرد بزرگ برای آینده‌مان استفاده کنیم، اما شیوه او، راه او، نصایح او و آنچه که او برای ما به یادگار گذاشته‌اند، از نوشتهه‌ا، آثار صوتی و از همه سرمایه‌هایی که برای ما به یادگار گذاشتند، می‌توانیم استفاده و بهره‌برداری کنیم، راه اعتدال، راه خرد با صبر و حوصله برای حل معضلات کشور تلاش کنیم.

وی  تصریح کرد: ضمن تشکر از ملت بزرگ ایران، از همه فعالان سیاسی خواهش می‌کنم همین فضا را ادامه دهیم، نه برای امسال، بلکه برای سال‌های پیش رو ادامه دهیم؛ برای آبادانی کشور عزیزمان، از همه چیز مهمتر آن است که در یک فضای آرام و اعتدالی فرمان الهی و دستورات خداوند و اخلاق زیرپا گذاشته نشود. نکند به خاطر برخی مسائل فردی، گروهی و جناحی بخواهیم راستی، درستی، اخلاق حسنه و همچنین شیوه‌هایی که خداوند بزرگ و قرآن مجید به ما توصیه کرده، به دست فراموشی بسپاریم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: نکته دوم، تشکر و سپاس مردم از دولت خدمتگذارشان است. اگر ما در فضای سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی دستاوردهایی داشتیم این دستاوردها به خاطر حضور، تلاش، کمک، ایستادگی، استقامت، اندیشه، صبر، حوصله و امید مردم به آینده این کشور و نظام بوده است. ما بحمدالله در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت‌های خوبی داشتیم و در بسیاری از زمینه‌ها نیاز به تلاش بیشتری داریم.

وی ادامه داد: راه ما هم سپاس و هم شکر به درگاه خداوند نسبت به کارهای انجام گرفته و هم تلاش و کوشش پیگیر برای دستیابی به اهدافی است که هنوز به آنها نرسیده‌ایم. بسیار خوشحالم که از آغاز سال به مردم وعده داده بودم که امسال تلاش ما بر این است که به رشد ۵ درصدی دست پیدا کنیم و بسیار سپاسگذارم از کارآفرینان، فعالان اقتصادی، خدمتگذاران مردم و همه مقامات و کارگزاران قوا که دست به دست هم دادیم تا امروز شاهد رشد بیش از ۵ درصد هستیم. رشد ۷.۴ درصدی که در منطقه نظیری برای او نمی‌شناسیم و در سطح جهان هم نمونه‌های خیلی زیادی ندارد، آن هم در شرایط این سال‌هایی که جهان معمولا با نوعی رکود اقتصادی مواجه بوده است.

رئیس‌جمهور افزود: بسیار سپاسگذارم که توانستیم در زمینه اشتغال قدم بسیار بزرگی برداریم، گرچه تا مقصد مطلوب زیاد فاصله داریم، اما اینکه در طول یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شود، نظایر زیادی ندارد. در خود دنیا هم نظیر زیادی ندارد. در گفتگوی تلویزیونی هم گفتم که در ۶ کشور بالای ۶۰۰ هزار شغل در سال‌های اخیر بوده، لذا ایجاد ۷۰۰ هزار شغل بسیار زیاد است، البته به خاطر انباشت مسائلی که در سال‌های گذشته داشتیم، نیاز به کار بسیار زیادی دارد.

روحانی گفت: نکته سوم، موفقیت ما در مذاکرات هسته‌ای و برجام است. برجام تعلق به دولت یازدهم یا به شخص خاصی ندارد. برجام از آن ملت بزرگ ایران است، برجام از آن رهبری مقتدر کشور است، برجام از آن شهیدان از جمله شهدای هسته‌ای و دیگر فداکاران است، برجام نتیجه استقامت یک ملت و یک دستاورد بزرگ ملی است. کسی فکر نکند به خاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد سخن بگوید یا کمتر از حد لازم نسبت به برجام حرف بزند.

وی افزود: برای ما از برجام مهمتر حق و موفقیت یک ملت است، چرا در پیشگاه خداوند نسبت به موفقیت‌مان شاکر نباشیم؟ البته هیچ کسی در دنیا مدعی موفقیت صددرصد نیست و هر کاری نقصی و یا عیبی دارد، اما برجام یک موفقیت برای ملت بزرگ است.

رئیس شورای‌ عالی امنیت ملی در ادامه تصریح کرد: ما در اخلاق پیروز شدیم، هیچ کسی تردید نکند که برجام پیروزی ملت در اخلاق است. ما به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم. آنچه راجع به ایران، نظام، دولت و ملت ایران نسبت به کشتار جمعی گفته می‌شود، دروغ و اتهام است. ما در دنیا به اثبات رساندیم که ملت ایران و نظام ایران، نظام راستگوست و آنها که علیه این نظام به ناروا سخن گفتند، امروز در تاریخ جهان و در پیشگاه اخلاق باید سرافکنده باشند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: کمتر کسی از صاحب نظران این کشور فکر می‌کرد موضوع پی ام دی حل شود و آژانس بین‌المللی رسما اعتراف کند که مسائل گذشته ایران پایان یافته و نسبت به آینده، بررسی‌ها را ادامه می‌دهیم. پایان این پرونده به معنای موفقیت اخلاقی ملت بزرگ ایران بود. ما از لحاظ سیاسی پیروز و موفق شدیم. به دنیا گفتیم که ایران نظامی نیست که با او رفتار امنیتی در دنیا شود. ما خواستیم به دنیا بگوییم ایران کشوری است که می‌تواند در مسائل مختلف جهان به عنوان یک بازیگر فعال و سازنده در صحنه باشد.

وی بر همین اساس تاکید کرد: ما می‌خواستیم بگوییم که ایران‌هراسی نادرست است، از ایران نترسید. ایران به دنبال صلح و امنیت برای منطقه و جهان است. ما می‌خواستیم به دنیا بگوییم که ایران استحقاق آن را ندارد که تحت فصل ۷ سازمان ملل به عنوان کشوری که صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته، باشد. ما از نظر سیاسی موفق و پیروز شدیم و قطعنامه‌های ظالمانه را به دست همان مرجعی که صادر کرده بود، لغو کردیم و برای احقاق حقوق ملی موفق شدیم.

رئیس‌جمهور گفت: ما غنی‌سازی را حق ملت ایران می‌دانستیم، ما می‌گفتیم مثل هر کشور پیشرفته دیگر حق داریم در زمینه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای تلاش کنیم و این موفقیت ما بود که امروز سازمان ملل و آژانس فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ما را به رسمیت شناخته است. این موفقیت و پیروزی حقوقی ما بود. ما از لحاظ اقتصادی موفقیت بسیار خوبی را به دست آوردیم.

روحانی ادامه داد: ما به مردم‌مان گفته بودیم زمانی توافق هسته‌ای را می‌پذیریم که دولت‌هایی که با ما مذاکره می‌کنند، همه تحریم‌های هسته‌ای ایران را کنار بگذارند؛ گفته بودیم قدم به قدم آماده نیستیم که تحریم را کنار بگذارید. یک روز بگویید امروز پتروشیمی آزاد است. بعد از سه ماه نفت آزاد است و بعد از چند ماه بگویید فعالیت‌های مربوط به فلزات گرانبها آزاد است. بعدا هم بگویید در زمینه حمل و نقل آزاد است و بعد از آن بیمه، روابط بانکی و غیره.

وی افزود: گفته بودیم تحریم‌ها باید برداشته شود و من به ملت ایران می‌گویم که همه تحریم‌های هسته‌ای بعد از اجرایی شدن برجام در ۲۷ دی‌ماه سال گذشته برداشته شد. امروز در نفت و گاز تحریمی نداریم؛ در حمل و نقل، بیمه و مسائل بانکی با دولت‌ها و بانک‌های بزرگ دنیا رابطه عالی داریم، البته بانک‌هایی که سهام خصوصی دارند گاهی احتیاط‌های بیش از حدی انجام می‌دهند و برخی از کشورهای بزرگ به ویژه آمریکا در اجرای برجام سنگ‌اندازی‌هایی را انجام دادند، لذا توقع ما از ابتدا نسبت به آمریکا این چنین است، وقتی دولتی دولت خصم است، پیداست که از همه توانش برای اجرای یک توافق استفاده نکند، اما در عین حال امروز مردم به حقوق بسیار فراوانی در اقتصاد دست یافتند و اگر مشکلاتی باقی مانده آن مشکلات را حل و فصل کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در توافقات جهانی حتی با یک کشور هم که باشد، در اجرا ممکن است اشکالاتی پیش بیاید و مسائلی داشته باشیم. شاید در بعضی از موارد کار به دلخواه پیش نرود، ما نباید حوصله‌مان را از دست بدهیم و باید منافع ملی را مدنظر قرار دهیم.

روحانی ادامه داد: طبیعی است در یک توافق بزرگ با ۶ کشور بزرگ و مربوط به سازمان ملل، در بعضی موارد مشکلاتی را داشته باشیم، اما در عین حال در برابر بدعهدی‌ها ما با قدرت و مقتدرانه ایستاده‌ایم. مردم مطمئن باشند مقتدرانه عمل کردیم و خواهیم کرد، اما عجولانه کاری نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. منافع ملی برای ما اصل است و این منافع را همواره مدنظر قرار خواهیم داد.

رئیس‌جمهور در ادامه نشست‌خبری به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید “در سالگرد برجام که منتقدان دولت دستاوردهای آن را لوکس معرفی می‌کنند، بفرمایید دستاورد برجام برای فقرا و حاشیه‌نشینان چه بوده است؟” گفت: شما از دستاورد برجام برای مردم و فقرا صحبت کردید؛ برجام متعلق به همه ملت و از جمله اقشار مستضعف است. اگر ۲۷ دی سال گذشته برجام اجرایی نمی‌شد، با این تحریم‌هایی که تساعدی افزایش می‌یافت، وضع بد نفتی ما ادامه پیدا می‌کرد. در سال‌های قبل کل درآمد نفتی ۳۲ هزار یا ۳۳ هزار میلیارد تومان بیشتر نبود، اما در سال جاری تا پایان سال با اجرای برجام نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی خواهیم داشت.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر نبود ما این پول را از حقوق چه کسی کم می‌کردیم؟ از حقوق پرستاران، معلمان، بهداشت و درمان؟ مجبور بودیم کارها را زمین بگذاریم. در زمینه کارهای اجتماعی که انجام می‌دهیم، حقوق بازنشسته‌ها را تعطیل کنیم؟ چه کاری انجام می‌دادیم؟ بخش امنیتی و نظامی را حقوق نمی‌دادیم؟ کسانی که نقد می‌کنند، لوکس هم نقد می‌کنند؟ باید بدانند نقد لوکس خیلی جا ندارد. باید به مردم قشنگ بگویند که اگر برجام نبود چه چیزی می‌شد؟

روحانی تاکید کرد: تلاش این کارگرانی که کار می‌کنند سبب شد که صادرات و تولید نفت را به قبل از تحریم رساندیم. چه کسی باعث شد؟ شرایط را چه کسی فراهم کرد؟ در زمستان سرد که برخی گازشان قطع شده، بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز مصرف می‌شود و برای مصارف به کار می‌رود؛ اگر نتوانیم سرمایه‌گذاری انجام دهیم، چطور زندگی مردم تأمین شود؟ ما ۱۱ میلیون از همین حاشیه‌نشین‌ها را بیمه کردیم و بهداشت و درمان به بسیاری از آنهایی که بیمه نبودند، خدمات می‌دهیم.

“موضوع برجام یک موضوع ملی است. نقد یک جایی خوب است. نقد اشکالی ندارد، اما برجام موضوع دولت نیست که کسی فکر کند باید با دولت مقابله کند. برای کسانی که می‌خواهند دولت را نقد تند کنند راه‌های دیگری هم هست. اگر کسی بخواهد آثار برجام را کوچک نشان دهد، یعنی کار ملت را کوچک نشان داده است. معنای آن واضح است. مسئله برجام طوری است که همه نهادها از جمله مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت‌ملی تصویب کردند. برجام تعلق به دولت ندارد، متعلق به ملت و نظام است”.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات