آسیا و اقیانوسیه
کد خبر : 888
شنبه - 25 دی 1395 - 11:25
رای الیوم:

کویت مامور میانجیگری بین سعودی‌ها و ایران/ عدم تمایل ریاض به تداوم بحران با تهران

به گزارش پایگاه سفیر، رای الیوم در مطلبی به بررسی میانجیگری کویت میان کشورهای عربی و ایران برای حل اختلافات طرفین پرداخته است.

رای الیوم در این باره می نویسد: در روزهای اخیر «خالد الجارالله» وزیر خارجه کویت به صورت ناگهانی و بدون اعلام قبلی عنوان کرد که حامل پیامی از طرف ۶ کشور عربی به مسئولان ایران برای حل اختلافات فی مابین است و با مقامات ایرانی برای نحوه گفتگو و زمان آن رایزنی کرده است. همچنان مضمون این پیام از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس به صورت دقیق مشخص نیست اما در هر صورت نشانگر تمایل آنها برای گفتگو است. بر همین اساس نیز کشور کویت از سوی شورای همکاری خلیج فارس،‌ مامور شده است تا برای کاهش میزان تنش ها بین ایران و کشورهای عربی میانجیگری کند. از جمله این تنش ها، ممانعت سعودی ها از حضور حجاج ایرانی در مراسم حج امسال است.

آنچه که مشخص است، سعودی ها پس از بازپس گیری شهر حلب توسط ارتش سوریه و همچنین پیوستن ترکیه به محور روسیه، در سوریه شکست خورده اند. از سوی دیگر تجاوز سعودی ها به یمن در حال ورود به سال سوم است اما باز هم چیزی عاید سعودی ها نشده است. کویت از این میانجیگری حمایت می کند و احتمال دارد که این کشور در جریان نشست شورای همکاری خلیج فارس که در ماه گذشته در منامه پایتخت بحرین برگزار شد، به سعودی ها توصیه این میانجیگری را کرده است.

در همین زمینه باید مواضع سعودی‌ها در چند بُعد بررسی کرد؛

۱- سعودی ها از ارسال پیام تسلیت به دولت ایران برای درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق این کشور، خودداری کردند. این در حالی است که مرحوم رفسنجانی، دوست عربستان و رابط مهمی میان سعودی ها و ایران بود. تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس به غیر از سعودی ها به ایران تسلیت گفتند. مواضع کشورهای حاشیه خلیج فارس همیشه با سعودی ها مطابق نیست. زیرا زمانی که سعودی ها سفارت خود را در تهران بستند، دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس چنین کاری نکردند.

۲- مقامات سعودی، هیأت ایرانی در امور حج و زیارت را برای بررسی مستلزمات حضور در مراسم حج سال آینده دعوت کردند و «قاضی عسگر» نماینده ولی فقیه در امور حج ایران نیز اعلام کرد که این دعوت را دریافت کرده و یک هیأت ایرانی روز ۲۳ ژانویه به ریاض سفر خواهد کرد تا با مقامات سعودی درباره حضور حجاج ایرانی در مراسم حج سال آینده رایزنی کنند. بیش از ۶۰ کشور برای مراسم حج سال آینده دعوت شده‌اند و سعودی ها می توانستند از ایران چشم پوشی کنند اما این کار را نکردند؛ موضوع حائز اهمیت در این راستا عدم تمایل سعودی ها به تداوم بحران و تنش ها در روابط طرفین است.

۳-میشل عون رئیس جمهور لبنان در اولین سفر خود از زمان روی کار آمدنش، به ریاض پایتخت عربستان رفت و مورد استقبال گرم سعودی ها قرار گرفت. این در حالی است که میشل عون، به محور ایران و سوریه نزدیک است و متحد قوی حزب الله لبنان محسوب می شود.

به نظر می رسد که سعودی ها به گفتگو با ایران از طریق کویت تمایل دارند و این موضوع را درک کرده‌اند؛ سعودی ها در حوزه نفتی در سازمان اوپک نیز، کاهش بیش از نیم میلیون بشکه نفت در روز را پذیرفتند اما بر کاهش تولید نفت از سوی ایران پای فشاری نکردند. سعودی ها همانند گذشته در موضع و جایگاهی قوی قرار ندارند تا بتوانند شروط خود را تحمیل کنند. زیرا از یک طرف درآمدهای نفتی آنها کاهش یافته و از سوی دیگر نیز ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا در صدد است تا در مقابل حمایت امریکا از کشورهای حاشیه خلیج فارس بر این کشورها، هزینه‌ای تعیین کند. ترامپ همچنین به دنبال این است که سعودی ها را به اتهام تروریسم مورد پیگرد قضایی قرار دهد.

موفقیت میانجیگری کویت یا شکست این کشور،‌ در وهله نخست به میزان انعطاف پذیری سعودی ها و تعامل دولت ایران با این کشور بستگی دارد. در صورتی که میانجیگری کویت به نتیجه موفقیت آمیز منجر شود، شاهد گشایش هایی در پرونده های منطقه از جمله سوریه و یمن و حضور حجاج ایرانی در مراسم حج سال آینده خواهیم بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/