آسیا و اقیانوسیه
کد خبر : 1319
چهارشنبه - 29 دی 1395 - 16:58

سکوت سعودی در مقابل حکم دادگاه مصر درباره جزیره تیران و صنافیر

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت که رصد شبکه های ماهواره ای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نشان می دهد، منابع دیپلماتیک سعودی با اتخاذ موضعی مشترک تنها به این عبارت اکتفا کرده اند که ریاض در انتظار توضیح رسمی قاهره است.
قرارداد ترسیم مرزهای دریایی بین مصر و سعودی سال گذشته میلادی و در جریان سفر « سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی به قاهره بین دو طرف امضا شد.
تنها موضع شبه رسمی سعودی از زبان ژنرال «انور عشقی» عضو سابق مجلس شورای سعودی و رئیس مرکز پژوهش های جده بیان شد.
وی در گفت وگو با شبکه روسیا الیوم تاکید کرد که «حکومت سعودی در هیچ یک از مسائل مربوط به دوستان خود به دادگاه های بین المللی متوسل نخواهد شد مگر اینکه وضعیت خیلی دشوار باشد».
انور عشقی افزود: حکومت سعودی در این پرونده سکوت اختیار کرده و حکم صادر شده قضایی را مساله داخلی مصر می داند و حکومت سعودی نمی خواهد در مسائل داخلی مصر دخالت کند.
وی ادعا کرد: مشکلی بین مصر و سعودی به وجود نیامده بلکه مشکل بین دولت مصر و برخی طرف های قضایی این کشور است.
الاخبار نوشت: با وجود بحث و جدل های فراوان در مصر در این خصوص، روزنامه های سعودی تاکنون عتنایی به حکم قضایی صادر شده، نکرده اند. روزنامه الریاض بدون اشاره به موضوع دو جزیره تیران و صنافیر و حکم صادره دستگاه قضائی مصر درباره آنها، بگونه ای برخورد کرده که گویا هیچ اتفاقی نیفتاده است.
تنها خبری که این روزنامه درباره مصر منتشر کرد، مربوط به عملیات تروریستی اخیر بود که در استان الوادی الجدید به وقوع پیوست و به کشته شدن هشت تن از نیروهای امنیتی مصری و زخمی شدن چهار تن دیگر منجر شد.
روزنامه الوطن چاپ سعودی هم هیچ خبری درباره حکم دادگاه مصر درج نکرد و فقط اخبار مربوط به مسابقه فوتبال تیم ملی مصر در جام ۲۰۱۷ آفریقا را پوشش داد.
روزنامه الجزیره هم هیچ خبری مهمی درباره مصر منتشرنکرد به جز بیانیه ای که سفیر سعودی در قاهره درباره پرونده تجارت اعضای بدن در مصر منتشر کرد و چند غیرمصری از جمله دو سعودی جزو متهمان این پرونده هستند.
عکاظ تنها روزنامه ای بود که به مساله تیران و صنافیر پرداخت اما تلاش کرد که حکم دستگاه قضایی مصر در این خصوص را کم اهمیت جلوه دهد و با استناد به اظهارات کارشناسان حقوقی مصری نوشت که این حکم آخر قصه نیست و این پرونده مفتوح است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/