آمریکا و اروپا
کد خبر : 759
دوشنبه - 20 دی 1395 - 15:21

ژنرال ماتیس دنبال حمله شبانه به تأسیسات هسته‌ای و پالایشگاه‌های ایران بود

به گزارش پایگاه سفیر، مقامات ارشد کنونی و سابق آمریکا اعلام کردند که ژنرال «جیمز ماتیس» فرمانده ارشد آمریکا در خاورمیانه که گزینه احتمالی «دونالد ترامپ» برای ریاست‌ پنتاگون می‌باشد مصمم بوده است تا اقدامی را علیه ایران انجام دهد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نوشت، بنا به گفته مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، یکی از گزینه‌هایی که ماتیس در نظر داشته است، حمله شبانه آمریکا به نیروگاه هسته‌ای یا پالایشگاه نفت ایران بوده است.

یکی از مقامات آمریکایی اینگونه گفت که ماتیس گزینه های مد نظر خود علیه ایران را به واشنگتن مطرح کرد: «شما می‌توانید به آنها بفهمانید که ما هم موشک داریم».

این ژنرال آمریکایی که بر این باور بود که می‌بایست با اقدامات متقابل با فعالیت‌های ایران در منطقه مقابله کرد.

پیشنهادات وی به کاخ سفید رسید که البته کاخ سفید نظرات متفاوتی با آنچه که این ژنرال آمریکایی مطرح کرده بود، اشتند.

طبق این گزارش، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد بود که حمله آمریکا به خاک ایران تنها بر اوضاع آشفته دامن می‌زند و دامنه درگیری‌ها را گسترده‌تر می‌کند و بسیاری از کارکنان کاخ سفید نیز نگران بودند که این پیشنهادات ماتیس خطر آغاز یک جنگ دیگر در خاورمیانه را به همراه داشته باشد.

این گزارش اینگونه ادامه داد، نزاع بر سر چگونگی واکنش نشان دادن آمریکا به ایران به افزایش اختلافات میان رئیس‌جمهوری آمریکا و این فرمانده ارشد آمریکایی در خاورمیانه منجر شد.

واشنگتن‌پست سپس اینگونه ادامه داد، علیرغم آنکه ماتیس به عنوان یک ژنرال آمریکایی موضع خشنی در قبال ایران داشته است، هم‌اکنون احتمال می‌رود در دولت جدید آمریکا، نقش متفاوتی را ایفا کند و بعنوان رئیس‌ پنتاگون به فعالیت خود ادامه دهد.

این گزارش نوشت، در صورتیکه ماتیس بعنوان وزیر دفاع آمریکا برگزیده شود، بر حدود ۱.۳ میلیون نظامی آمریکایی که در بیش از ۱۵۰ کشور جهان پراکنده هستند، نظارت خواهد داشت.

بدنبال مخالفت‌هایی که با پیشنهاد ماتیس مبنی بر حمله به خاک ایران صورت گرفت، در نهایت به ماتیس اجازه داده شد که درون عراق علیه رهبران شبه‌نظامی که آمریکا مدعی است تحت حمایت ایران هستند، اقداماتی صورت گیرد.

مقامات کنونی و سابق آمریکا اعلام کردند، وظیفه ماتیس به عنوان فرماندهی مرکزی این بود که در صورتیکه اسرائیل جنگی علیه ایران آغاز کند، آماده باشد و ا ین پیام را به ایران نشان دهد که نتیجه هرگونه درگیری گسترده‌تر با آمریکا برای ایران مخرب خواهد بود. این وظیفه‌ای بود که ماتیس آن را جدی گرفته بود.

طبق گفته یکی از مقامات آمریکایی، در آگوست ۲۰۱۰، زمانیکه ماتیس فرماندهی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را برعهده گرفت در توصیف اولویت‌هایش برای اوباما گفت: «اولویت شماره یک: ایران، اولویت شماره دو، ایران و اولویت شماره ۳ ایران».

بنا به گفته مقامات آمریکایی، ماتیس و مشاوران وی به صورت خستگی‌ناپذیر بر روی طرح جنگ نظامی آمریکا برای ایران تمرین می‌کردند و در حین یکی از جلسات برنامه‌ریزی که بر پساجنگ متمرکز بود و مقامات ارشد واشنگتن در آن حضور داشتند، ماتیس ظاهراً به تمسخر و شوخی گفته بود که نیروی دریایی ایران «در اعماق اقیانوس خواهد بود».

آمادگی‌ ماتیس برای یک درگیری احتمالی با ایران همچنین برخی از دیپلمات‌های آمریکایی را عصبی کره بود که این دیپلمات‌ها در سال ۲۰۱۱ به مقر منطقه‌ای فرماندهی مرکزی در قطر دعوت شده‌ بودند تا در جلسات توجیهی در خصوص چگونگی حمله احتمالی و واکنشی ایران به همپیمانان و تأسیسات آمریکا  شرکت کنند.

یکی از سفرا اعلام کرد که برخی از این دیپلمات‌ها این احساس را داشتند که ماتیس سناریو «جنگ جهانی سوم» را توصیف کرده است.

طبق این گزارش، برخی از مقامات کاخ سفید نگران بودند که ایران این آمادگی‌های ماتیس برای جنگ با تهران را بعنوان یک اقدام تهاجمی قلمداد کند و در آن زمان ایران هیچ کانال ارتباطی با ارتش ایران برای تنش‌زدایی نداشته است.

واشنگتن‌پست ادامه داد، اقدام اول ایران در جنگ با آمریکا یا رژیم صهیونیستی، پرتاب مین  به تنگه هرمز و بستن این تنگه است.

ماتیس درخواست مجوز کرد به محض آنکه اطلاعات منسجم نشان داد که قایق‌های سریع ایران با مین پر شده است، به وی اجازه داده شود که این قایق‌ها را هدف بگیرند.

با اینحال، کاخ سفید این نگرانی را داشته است که اطلاعات اشتباه یا قضاوت عجولانه موجب آغاز یک جنگ غیرضروری با ایران شود.

«لئون پانتا» وزیر دفاع سابق آمریکا اعلام کرد که نتیجه نهایی مباحثات جدی در اواخر ۲۰۱۱ و اوایل ۲۰۱۲ رسیدن به یک توافق و مصالحه بود: اوباما فرایند سیاسی دقیق و دست و پاگیر را کنار بگذارد و به صورت سریع در خصوص حمله به قایق‌های سریع ایران تصمیم‌گیری کند.

صهیونیست‌ها گرچه در خصوص تمایل دولت اوباما برای حمله به ایران تردید داشتند اما اعتقاد داشتند که ماتیس در این زمینه جدیت دارد.

در زمان آغازین مذاکره محرمانه ایران و آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای، ماتیس فردی بود که نامه محرمانه‌ای به وزیر دفاع آمریکا نوشت که در اختیار کاخ سفید قرار گرفت و به طور معمول، اطلاعات ماتیس بر حمایت ایران از تروریسم و فعالیت‌های ایران در خاورمیانه متمرکز بود.

از نظر کاخ سفید اینگونه تهدیدات ماتیس دلیلی به توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران نمی‌شد و موضع تند این ژنرال آمریکایی از نظر برخی با اولویت دیپلماتیکی خارجی مهم رئیس‌جمهور همخوانی نداشت.

واشنگتن‌پست سپس نوشت، در نهایت، مقامات ارشد پنتاگون، ماتیس را ترغیب کردنا تا تمرکز خود را از ایران بردارد و بر بقیه منطقه فرماندهی مرکزی یعنی تمامی خاورمیانه و افغانستان و پاکستان متمرکز شود.

اوایل سال ۲۰۱۳، به ماتیس گفته شد که قرار است پنج ماه زودتر جایگزین شود و دوستانش و همکاران سابقش گفند که ماتیس متقاعد شد که  به دلیل اختلاف و تنش با کاخ سفید کنار گذاشته شده است.

هم‌اکنون ماتیس به عنوان گزینه ترامپ برای پست ریاست پنتاگون ممکن است وادار شود غرایز رئیس‌جمهور بی‌تجربه آمریکا را مورد بازرسی و نظارت قرار دهد و به محض آنکه ترامپ وی را بعنوان وزیر دفاع دولت خود پیشنهاد داد، ماتیس از «میشل فلورنوی» که در صورت پیروزی «هیلاری کلینتون» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بعنوان گزینه ریاست پنتاگون بود، خواست که بعنوان معاونش فعالیت کند.

طبق این گزارش، پیشنهاد ماتیس به فلورنوی نمایانگر تمایل ماتیس به پیوستگی و استمرار در مقابل تغییرات افراطی است و بر عزم وی برای آنکه یک صدای مستقل در مباحثات سیاسی کاخ سفید باشد، تأکید دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/