آسیا و اقیانوسیه
کد خبر : 1760
دوشنبه - 4 بهمن 1395 - 15:38

پایان جلسه افتتاحیه نشست آستانه/نماینده سوریه: هدف مخالفان شکست مذاکرات است

جلسه افتتاحیه مذاکرات دو روزه آستانه برای حل درگیری‌های نظامی در سوریه که امروز (دوشنبه) با قرائت پیام نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان آغاز شد بعد از حدود دو ساعت به کار خود خاتمه داد و هیئت‌ها از سالن خارج شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، قرار است هیئت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات آستانه  نشست‌های خود را طی امروز از سر بگیرند.

جورج کرول، سفیر آمریکا در قزاقستان اظهار داشت: ماه آینده نشستی در ژنو وجود خواهد داشت.

وی تاکید کرد: آمریکا به راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه که تا حد ممکن سوری‌ها را جمع کند، پایبند است.

السکاندر لاورنتیف، رئیس هیئت روسیه نیز اظهار داشت: باید از تمامیت ارضی سویه حمایت کرد و در وهله اول اجازه نداد دولتی طایفه‌گرا روی کار بیاید.

لاورنتیف افزود: امیدواریم فضای خوب مذاکرات ادامه یابد و مقدمه‌ای شود به از سرگیری مذاکرات ژنو.

رئیس هئیت روسیه تصریح کرد: ما توانستیم تغییراتی را در سوریه با تحقق آتش‌بس و امضای سه توافقنامه ایجاد کنیم.

لاورنتیف تاکید کرد: ما توانستیم بعد از شکست داعش و النصره در چند منطقه، در سوریه تغییر ایجاد کنیم.

در همین حال بشار جعفری، رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات آستانه با بیان اینکه مخالفان برای شکست مذاکرات می‌کوشند اعلام کرد، هیات مخالفان از چارچوب دیپلماتیک مذاکرات آستانه خارج شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، بشار جعفری، سفیر دائم سوریه در سازمان ملل و رئیس هیات اعزامی دمشق به مذاکرات آستانه در این خصوص گفت: مذاکرات آستانه عملا رویدادی مهم در مسیر حل و فصل سیاسی در بحران سوریه است اما ما در نشست آستانه با یک حقیقت روبرو شدیم و آن اینکه مخالفان اهمیت این رویداد و مذاکرات را درک نمی‌کنند، درحقیقت صحبت‌های هیات مسلح بی ربط به نشست بود و خیلی مسائل نامربوط به نشست آستانه مطرح شده و این نشان می‌دهد که آنها نماینده یک جریان یا گروه یا طرز فکر هستند. هیات مخالفان از چارچوب دیپلماتیک و ساختار مذاکرات خارج شده‌اند. لحن هیات مخالفان کاملا تحریک‌آمیز بود و حاضران در جلسه را تحریک می‌کرد، همچنین تفاوت و تغییرات در عملکرد و گفتار گروه‌های مسلح امری واضح بود.

الجعفری ادامه داد: رئیس هیات مخالفان دائما از اقدامات جبهه النصره در وادی بردی دفاع می‌کند و می‌گوید اقدامات نظامی ارتش سوریه علیه النصره نقض آتش‌بس اخیر است. اما همانگونه که می‌دانید آب مردم سوریه را قطع کرده‌اند، النصره هرگز طرفی از توافق آتش‌بس اخیر نبوده اما آنها با دفاع از جبهه النصره از یک گروه و طرف خاص حمایت می‌کنند و ما با تروریست‌ها مذاکره‌ای نداریم. آنها به شیوه‌ای مسئولانه رفتار نمی‌کنند و هدفشان از ارائه تفسیرهای غلط درباره آتش‌بس اخیر و مانورهای اینگونه شکست مذاکرات آستانه است. همانطور که می‌دانید نمی‌توان عملیات ارتش سوریه را علیه کسانی که به خاطر اقدامات آنها ۷ میلیون سوری از آب محروم شده‌اند، نقض توافق آتش‌بس دانست.

رئیس هیات اعزامی دمشق به مذاکرات آستانه عنوان داشت: جلسه اول خوب برگزار شد و صحبت‌های ما سرشار از پیام‌های مثبت و خوش‌بینی بود اما هیات مخالفان که هدفشان شکست مذاکرات است، غیرحرفه‌ای عمل کرده و صحبت‌هایشان تحریک آمیز و بیان دیکته‌های ارائه شده به آنها بود. ما به همه گفتیم هرگز تحریک نمی‌شویم و جزئی از سناریویی که نشست آستانه را هدف گرفته، نیستیم. ما باید براساس اصول توافق آتش‌بس عمل کنیم، مخالفان تفسیرهای خاصی را از آتش‌بس ارائه می‌دهند. آنها به بندهای اصلی آتش‌بس پایبند نیستند. ما زخم‌های زیادی در سوریه داریم که همه نتیجه اقدامات تروریست‌هاست. به عنوان مثال ما دو شهرک محاصره شده داریم که حتی پس از توافق آتش‌بس هم روزانه توسط تروریست‌ها بمباران می‌شوند. ترکیه در این نشست ناظر بر مخالفان مسلح است اما ایران و روسیه ناظر بر دیگر گروه‌ها و درستی این مذاکرات هستند.

پیش از این محمد علوش، رئیس هیئت مخالفان مسلح سوری در مذاکرات آستانه، در حاشیه نشست امروز گفته بود: ما خواهان توقف درگیری در تمامی خاک سوریه هستیم. ما خواستار اجرای بندهای مندرج در قطعنامه ۲۲۴۵ شورای امنیت درباره اقدامات انسانی در سوریه هستیم و در مذاکرات امروز این مطالب مطرح شده است.

علوش توقف عملیات نظامی در کل سوریه، کمک رسانی‌ها و گام گذاشتن در مسیر گذار سیاسی را به عنوان شروط خود مطرح کرد.

رئیس هیئت مخالفان مسلح هم‌چنین مدعی شد: وجود شبه نظامیان حامی نظام سوریه در ادامه خونریزی‌ها نقش دارد و باید آنها را در لیست تروریسم بین‌المللی قرار داد.

وی هر گونه نقش ایران را در تهیه بیانیه پایانی این نشست که ضامن آتش‌بس است، رد کرد.

بشار جعفری پیش از آغاز نشست گفته بود که این مذاکرات تنها بین دولت سوریه و گروه‌های سوری انجام می‌شود و هیچ گفت‌وگویی بین سوریه و ترکیه انجام نخواهد شد.

جعفری ادامه داد: نشست آستانه به لطف ولادیمیر پوتین بعد از سال‌ها جنگ تشکیل شده و نشست باید سوری – سوری باشد.

وی افزود: مبارزه با تروریسم در سوریه مستلزم بستن مرزها با ترکیه است.

جعفری افزود: تثبیت آتش‌بس از طریق جدا کردن گروه‌های امضا کننده یا متمایل به توافق آشتی ملی ممکن است.

فرستاده سوریه به آستانه تاکید کرد: نشست آستانه با هدف تثبیت آتش‌بس به استثنای النصره و داعش است. این نشست نتیجه تلاش‌های دوستانی مانند روسیه و ایران است.

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه هم که به آستانه رفته، این مذاکرات را ابتکاری خوب توصیف کرد.

دی میستورا تاکید کرد: سوری‌ها به راه حل سیاسی برای پایان درگیری‌ها و تضمین آینده بهتر برای فرزندانشان امید دارند.

وی افزود: تمامی طرف‌ها باید از زیرساخت‌ها حمایت کنند و باید تمامی مقرها و تاسیسات، آزاد و کار امدادرسانان تضمین شود.

وی در جریان مشارکتش در کنفرانس آستانه گفت: ناظران باید راهکاری روشن که اجرایی باشد برای مبارزه با تروریسم در نظر بگیرند. تمامی طرف‌ها باید تمام تلاش خود را برای تحقق صلح طبق قطعنامه‌های شورای امنیت صورت دهند.

این نشست که با تلاش روسیه و ترکیه و با مشارکت بیشتر گروه‌های شبه نظامی سوریه و دولت این کشور در آستانه برگزار می‌شود، یکی از آخرین امیدها برای توقف دست‌کم درگیری‌های مسلحانه در این کشور است و آنگونه که شرکت کنندگان گفته‌اند شامل مذاکرات سیاسی نخواهد بود.

علاوه بر نمایندگان طرف‌های درگیر در سوریه هیئت‌هایی از روسیه، ایران، ترکیه، آمریکا نیز در این مذاکرات حضور دارند.

پیشتر غیرت عبدالرحمانوف، وزیر امور خارجه قزاقستان پیام رئیس‌جمهور این کشور را در ابتدای جلسه قرائت کرد و گفت: خونریزی مستمر در سوریه برای تمامی منطقه و سوریه جز خرابی و کشتار چیزی به بار نیاورده است و قزاقستان همواره به دنبال پایان دادن به بحران در این کشور بوده است. میزبانی آستانه برای این نشست اتفاقی نیست. ما در سال ۲۰۱۵ نیز میزبان دو نشست بین مخالفان سوری بودیم و تاکنون میلیون‌ها دلار برای کاهش رنج مردم سوریه هزینه کرده‌ایم. دولت قزاقستان معتقد است راه‌حل بحران سوریه تنها مذاکرات سیاسی می‌تواند باشد و امیدواریم نشست آستانه بتواند در این راه ثمربخش باشد.

وزیر خارجه قزاقستان در پایان قرائت پیام نظربایف از جانب خود نیز ابراز امیدواری کرد نشست آستانه بتواند به ایجاد تفاهم و اعتماد در سوریه کمک کند.

او گفت: قزاقستان کشوری جوان اما با تجربه در زمینه حل مناقشات جهانی است و براساس رهنمودهای رئیس‌جمهور و هیات حاکم، در زمینه ایجاد اعتماد در آسیا از جمله در سوریه تلاش می‌کند.

در پایان این سخنان، وزیر خارجه قزاقستان از نمایندگان رسانه‌ها و خبرنگاران خواست نشست را ترک کنند تا مذاکرات دو روزه پشت درهای بسته به کار خود ادامه دهد.

هنوز مشخص نیست که نمایندگان دو طرف درگیری در این نشست دو روزه رو در رو مذاکره کنند.

یحیی العریضی، سخنگوی هیئت مذاکره کننده مخالفان سوریه نیز همزمان با برگزاری مذاکرات گفت که این مذاکرات باید به ایجاد یک جو مثبت و حسن نیت بینجامد.

او گفت: ما توقع داریم که مذاکرات آستانه به توقف درگیری در تمام سوریه کمک کند و می‌خواهیم بر اساس آن روسیه بر نظام سوریه فشار بیاورد به حملاتش پایان دهد.

محمد علوش، رئیس دفتر سیاسی جیش‌الاسلام، از گروه‌های مسلح اسلام‌گراست که سرپرستی هیئت اعزامی مخالفان متشکل از فرماندهان ۱۲ گروه مسلح میانه رو و اسلام‌گرا را بر عهده دارد.

احرارالشام، از گروه‌های عمده اسلام‌گرا در این مذاکرات شرکت نکرده ولی گفته است که با تصمیم‌های این نشست مخالفت نخواهد کرد.

از دیگر غایبان مهم این نشست،‌ حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق است که به اصرار دولت ترکیه به گفت‌وگوها دعوت نشده‌اند.

ترکیه شبه نظامیان کرد سوریه را زیرمجموعه پ ک ک می‌داند و در نشست آستانه شورای ملی کردستان که یک گروه غیرمسلح کرد است، شرکت خواهد کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/