آمریکا و اروپا
کد خبر : 2040
پنجشنبه - 7 بهمن 1395 - 09:29

هشدار رئیس جمهور اسبق لهستان درباره خطرات سیاست‌های ترامپ برای اروپا

“الکساندر کوازنی فسکی”، رئیس جمهور اسبق لهستان در گفتگو با روزنامه آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ”، در پاسخ به این پرسش که شراکت قابل اعتماد با ایالات متحده مهمترین ستون معماری امنیت لهستان است و با روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا به نظر می رسد این استراتژی سنتی امنیتی از زمان پایان جنگ سرد به ندرت دیگر قابل دوام باشد و به نظر شما لهستان چگونه باید به این وضعیت واکنش نشان دهد گفت: حالا ما هنوز نمی دانیم ترامپ چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.

وی افزود: دو مورد از اظهار نظرهای ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی اش اگر به سیاست واقعی بدل شوند نه تنها برای لهستان بلکه برای همه کشورهای مرکزی اروپا بسیار خطرناک است. اول ایده شروع روابط جدید با روسیه است. اگر این بدین مفهوم باشد که آمریکا دیگر از استقلال اوکراین و دیگر کشورهای عضو شوروی سابق حمایت نمی کند موقعیت استراتژِیک خود را به طور چشمگیری بدتر می کند.

وی همچنین این مسئله را بسیار نگران کننده دانست که ترامپ دیگر از ناتو حمایت نکند. وی تاکید کرد حتی اگر کشورهای اروپای مرکزی نیروهای امنیتی خود را مدرنیزه کنند برای حمایت کامل در برابر روسیه همچنان به ناتو وابسته خواهند بود.

“الکساندر کوازنی فسکی” در ادامه تاکید کرد که در چنین شرایطی توصیه من به دولت لهستان این است که شراکت تنگاتنگ خود با ایالات متحده را تا جایی که امکان دارد حفظ کند، اما به صورت جدی تشکیل یک معماری امنیتی اروپا با نیروهای مستقل را در دراز مدت مد نظر قرار دهد.

وی در ادامه با ابراز امیدواری در این باره که ترامپ با گذر زمان و مشورت با وزرای خود رویکرد متعادلانه تری را در پیش گیرد سیاست ترامپ با شعار انتخاباتی ” اول آمریکا” که منافع ایالات متحده را در اولویت قرار می دهد بسیار خطرناک توصیف کرده و اظهار داشت: در جهان به هم پیوسته قرن ۲۱ اینکه خودپرستی های ملی گرایانه را به عنوان الگوی جدیدی از سیاست آمریکا مشخص کنیم بی معنی و پوچ است. سیاست موفق امروزه از طریق همکاری شکل می گیرد.

رئیس جمهور اسبق لهستان درباره تقلیدهای جهانی از این گونه سیاست های ترامپ و تاثیر دومینویی آن ابراز نگرانی کرد و درباره تشدید هرج و مرج و درگیری ها در سایه چنین رویکردهای خودخواهانه و ملی گرایانه ای هشدار داد.

وی با تاکید بر اینکه در دولت فعلی لهستان یک رویکرد مشکوک نسبت به اروپا در پیش گرفته می شود در عین حال گفت: لهستان این پتانسیل را دارد که به موتور هماهنگی آینده در اتحادیه اروپا تبدیل شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/