سیاست خارجه » ویژه ها
کد خبر : 1316
چهارشنبه - 29 دی 1395 - 16:43
ولایتی:

مذاکرات صلح با شرکت دوستان سوریه به سر انجام می‌رسد

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: ایران به طور جدی مخالف حضور آمریکایی‌ها در مذکرات آستانه بوده و معتقدیم که آنهایی که در دفاع از تمامیت ارضی سوریه کمک کردند شایستگی دارند در مذاکرات صلح هم حضور یابند.

علی‌اکبر ولایتی  رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز (چهارشنبه) پس از دیدار با عماد خمیس در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که واکنش ایران در  در صورت حضور آمریکا در نشست آستانه چه خواهد بود؟گفت:  دیدگاه ایران مخالفت با حضور آنهایی است که کماکان علیه دولت سوریه اقدام می‌کنند.
وی افزود: آمریکایی‌ها نمی‌توانند هم در صحنه بین‌المللی و تجهیز تروریست‌ها و اعزام آنها به خاک سوریه دخالت کنند و هم در مذاکرات صلح شرکت کنند.
ولایتی تاکید کرد: به ما گفته شده است که آمریکایی‌ها به عنوان ناظر در مذاکرات شرکت می‌کنند، این در حالی است که ما موافق نیستیم نه به عنوان ناظر و نه به عنوان فعال در مذاکرات آستانه حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: ایران مخالف مشارکت آمریکا و برخی از مرتجعان منطقه و دنباله روهای آنهاست. عربستان سعودی و قطر نقش اساسی در به شهادت رساندن اتباع و تخریب سوریه همچنین تخریب زیر بناهای این کشور داشتند و به دشمنی‌های خود ادامه می دهند.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: آنهایی که نتواستند در میدان نظامی به خواسته های خود برسند نمی توانند در میدان صلح به خواسته های خود جامه عمل بپوشانند.
ولایتی در پاسخ به این سئوال که اگر روسیه و ترکیه  موافق حضور آمریکا در مذاکرات آستانه باشند ایران چه واکنشی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: دیدگاه اعلام شده ما در قبال حضور آمریکا در آستانه دیدگاه اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده که توسط وزیر خارجه و من عنوان شد.
وی ادامه داد: استدلال روسیه این است که ترکیه تضمین می‌کند که گروههای معارض تروریستی که علیه دولت و ملت سوریه می‌جنگند آتش بس را رعایت کنند. نظر اساسی ایران این است که همانطور که ایران و روسیه در زمان بحران‌های طولانی و مخرب علیه سوریه به نفع دولت و ملت سوریه شرکت و از آنها حمایت کردند در ادامه کار همین سه کشور مشکلات سوریه را در ایام صلح حل کنند. از نظر ما مذاکرات صلح با شرکت دوستان سوریه به سر انجام می رسد . آنهایی که در دفاع از تمامیت ارضی سوریه کمک کردند شایستگی دارند در مذاکرات صلح هم حضور یابند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/