غرب آسیا » ویژه ها
کد خبر : 950
شنبه - 25 دی 1395 - 15:31

شرط عربستان برای پرداخت بخش ناچیزی از کمک مالی به ارتش لبنان

به گزارش پایگاه سفیر، عربستان شرط کرده در صورتی که لبنان از آنچه «حملات رسانه‌ای» علیه این کشور نامیده شده، دست بردارد مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار از کمک نظامی را به ارتش این کشور پرداخت خواهد کرد.

به نظر می‌رسد سفر «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان به عربستان در هفته گذشته منجر به تغییر تعامل این کشور با لبنان نشده است.

روزنامه «الاخبار» در همین راستا نوشت عربستان اعلام کرده در صورت توقف آنچه «حملات رسانه‌ای» علیه ریاض خوانده، حاضر است ۴۰۰ میلیون دلار از کمک (هبه) نظامی به ارتش لبنان را پرداخت کند؛ وعده‌ای که در ابتدا سه میلیارد دلار بود.

الاخبار در ادامه گزارش آورده است: مسئولان عربستانی بازاری برای باج‌خواهی از ارتش و دولت لبنان تحت عنوان پرداخت بخشی از هبه مالی در مقابل توقف «سیل انتقادها و سرزنش‌ها» باز کرده است. این طرح عربستان شامل پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به فرانسوی‌هاست پس از اینکه ۶۰۰ میلیون دلار را پیش‌تر در همین راستا پرداخت کرده‌اند تا پرداخت اول بهای سلاح‌هایی باشد که عربستانی‌ها از فرانسه برای ارتش لبنان می‌خرند. بر این اساس وعده عربستان عملی نشده بلکه از ۳ میلیارد دلار به ۱ میلیارد دلار کاهش یافته است.

منابع وزارتی به الاخبار لبنان گفته‌اند مقامات عربستانی در خفا کمک سه میلیاردی به لبنان را به دلیل سیاست‌های ریاضتی جاری و عدم تمایل به عکس‌‌العمل‌های تند در مقابل کمک به کشوری دیگر کنار گذاشته اند.

در ادامه این گزارش آمده است: عربستانی‌ها پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار را به توقف حملات رسانه‌ای علیه ریاض در لبنان مشروط کرده‌اند با وجود اینکه رسانه‌ها لبنان خلال ۲ ماه اخیر از حجم این انتقادها کاسته‌اند و حزب‌الله و دبیرکل آن «سید حسن نصرالله» جز پس از حمله عربستان به یمن و قرار دادن حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی، سقف حملات رسانه‌‌ای علیه ریاض را افزایش ندادند. علاوه اینکه بسیاری از معلومات اطلاعاتی امنیت لبنان ثابت می‌کند انفجارهای تروریستی که در ضاحیه مقر اصلی حزب الله انجام شده ، به اطلاعات عربستان ارتباط دارد.

منابع وزارتی وابسته به تیم «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان اعلام کرده‌اند وزاری مربوطه به این موضوع از هر دو طرف ، موضوع هبه را دنبال می‌کنند اما عربستان به کشوری که دشنامش می‌دهد، کمک مالی نمی‌کند.

الاخبار در پایان اعلام کرد اگر عربستان پرداخت این هبه را مشروط به توقف حملات رسانه‌ای کرده ، شایسته تر آن است که از روابطش با جنایت‌های تروریستی علیه لبنانی‌ها عذرخواهی کند یا لااقل توضیح دهد که در راستای بی ثبات کردن امنیت لبنان برای اهدافی سیاسی مانند آنچه در سوریه، بحرین و یمن انجام داده، اقدام نکرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/