آمریکا و اروپا
کد خبر : 2004
چهارشنبه - 6 بهمن 1395 - 14:28

سیاست‌های ترامپ عواقب فاجعه آمیزی برای جهان دارد

روزنامه «نیزوایسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: بعد از تغییر دولت آمریکا از حزب دموکرات بدست جمهوری خواهان، مخالفان سیاسی در روسیه نیز به ارزیابی از دورنمای ریاست جمهوری “دونالد ترامپ” پرداخته اند.

“میخائیل کاسیانوف” رهبر حزب «آزادی ملت» افزایش پوپولیسم در آمریکا را پیش بینی کرده است. “گریگوری یاولینسکی” بنیانگذار جنبش «یابلاکا» «به بن بست رسیدن» سیاست ترامپ در قبال روسیه و همچنین بحران در نظام سیاسی آمریکا را پیش بینی می کند. کارشناسان معتقدند که دولت ترامپ به ارزیابی منفی مخالفان روسی پاسخ متقابل خواهد داد.

به عقیده کاسیانوف، سخنان رئیس جمهوری جدید آمریکا در مراسم تحلیف، انتظارات نگران کننده در مورد وی را به واقعیت رساند و او با درخواست خشم آگین برای توقف «بی عقلی‌ها در آمریکا»، در واقع رجال سیاسی، بخش قابل توجهی از کنگره و تمامی مطبوعات را در مقابل خود قرار داده است.

مردم آمریکا وعده‌های خیالی ترامپ را باور کردند

این سیاستمدار روس یادآور شد: «ترامپ با مخلوط کردن عمدی مشکلات واقعی و خیال پردازانه آمریکا، تلاش می کند تا ثروتمندترین کشور جهان را فقیر، ویران، سطل زباله و دارای مردمی نشان دهد که نمی توانند تحصیلات با کیفیت و کمک‌های پزشکی قابل قبولی بدست آورند. اصلی ترین تکیه صحبت‌های ترامپ روی بالابردن سطح رفاه مردم قرار دارد، چرا که مردم همواره فکر می کنند باید بهتر زندگی کنند و وی این وعده را به مردم آمریکا داده است.»

کاسیانوف معتقد است: «البته شعار وی در مورد اینکه همه آمریکاییان باید کالاهای درست شده به دست خود آمریکایی را خریداری کنند، احتمالا باعث تجدیدنظر در نظام تجارت بین‌المللی می شود. اکنون متحدان آمریکا ناراحت هستند و وعده های شدیدالحن رئیس جمهوری جدید سیاست دادن یارانه به ارتش‌های بیگانه و دفاع از مرزهای خارجی را به تاریخ می سپارد.»

به گفته وی، به نظر می رسد که ترامپ بطور جدی روی این حساب می کند که مردم عادی آمریکا که اظهارات پوپولیستی وی را باور کرده‌اند می توانند در این مبارزه به وی کمک کنند، ولی نمونه مشابه آن حمایت مردم عادی روسیه از ولادیمیر پوتین است که معتقدند تنها او قادر است افتخار ملی و احترام روسیه در جهان را به این کشور بازگرداند. ترامپ هم مانند پوتین قصد دارد با عدم درک آمریکاییان ساده از مسائل پیچیده سیاسی سوءاستفاده کند.

این مخالف سیاسی دولت روسیه در پایان یادآور می شود که آمریکایی‌هایی که ترامپ را انتخاب کرده اند، عملا یک آزمایش خطرناک به وسعت همه جهان را انجام داده اند که نتایج آن می تواند باعث تغییر جدی چه در دولت آمریکا و چه در نظام جهانی شود. و اکنون تنها امید باقی مانده کنگره آمریکاست که با ائتلاف اکثریت نمایندگان می تواند ابتکارعمل‌های تند رئیس جمهوری جدید را بلوکه کند. البته این مسئله ای است که با قدرت گرفتن پوتین در روسیه رخ نداد.

مخالفان سیاسی در روسیه به ترامپ اعتماد ندارند

یاولینسکی هم در گفتگو با این روزنامه، به وجود شباهتهایی بین ترامپ و پوتین اشاره کرده و گفت: «سیاست رئیس جمهوی جدید آمریکا در قبال روسیه به مراتب احمقانه تر، شدیدالحن تر و در عین حال ساده لوحانه تر از سیاست هیلاری کلینتون خواهد بود. تنها امید به سیستم سیاسی آمریکاست که اجازه ندهد رئیس جمهوری هر کاری دلش خواست انجام دهد.»

موسس جنبش «یابلاکا» معتقد است که البته فاجعه بلافاصله رخ نخواهد داد. به عقیده وی، بیش از نیمی از جمعیت آمریکا به شکل‌های مختلف نشان دادند که حاضرند در برابر پوپولیسم تسلیم شوند. ما شاهد بودیم که چگونه آنها از اظهارات آشکارا احمقانه ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی حمایت کردند.

این سیاستمدار مخالف روس تاکید کرد که اکنون به نفع روسیه و دیگر کشورهای جهان است که دولت جدید آمریکا بتواند درک درستی از وضعیت کنونی جهان و دورنمای آن داشته باشد که البته متاسفانه بعید است چنین چیزی رخ دهد.

ترامپ توجهی به مخالفان در روسیه نخواهد داشت

کارشناسانی که «نیزاویسیمایا گازیتا» با آنها صحبت کرده، معتقدند که رئیس جمهوری جدید آمریکا قطعا به اظهار نظرات مخالفان سیاسی در روسیه که دیدگاه منفی نسبت به وی دارند، پاسخ متقابل خواهد داد.

“ایگور بونین” رئیس مرکز فناوری‌های سیاسی روسیه می گوید: «اکنون دیگر مشکل بتوان تصور کرد که ترامپ به مسکو سفر کند و مانند رهبران قبلی این کشور با گروه کثیری از مخالفان سیاسی در کشور دیدار وگفتگو کند، یا به وضعیت سیاسی، رعایت حقوق بشر و آزادی‌های اجتماعی در روسیه  توجه کند. او در سفر به روسیه احتمالا با کسانی ملاقات خواهد کرد که پول، تانک و نفت دارند، یا به او علاقه مند باشند. شاید او با نمایندگان محافل تجاری روسیه دیدار کند، ولی بعید است با افرادی مانند کاسیانوف و یاولینسکی ملاقات کند. بطور کلی وضعیت مخالفان سیاسی در روسیه برای او اهمیتی نخواهد داشت.

“کنستانتین کاساچوف” رئیس گروه کارشناسان سیاسی روسیه نیز ابراز اطمینان نموده است که دولت جدید آمریکا کمترین توجه را به مخالفان سیاسی در روسیه خواهد داشت. به عقیده وی، ارتباط ترامپ با مخالفان در بسیاری از موارد به این مسئله بستگی خواهد داشت که روابط او با مقامات دولتی روسیه به چه صورت پیش برود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/