آمریکا و اروپا
کد خبر : 993
یکشنبه - 26 دی 1395 - 13:14

سیاستمدار قدیمی آلمان در اعتراض به ورود پناهجویان از حزب مرکل استعفا کرد

به گزارش پایگاه سفیر، ریکا اشتاینبک’ سیاستمدار آلمانی که به مدت ۴۳ سال با حزب ‘اتحاد دمکرات مسیحی’ (CDU) آلمان همراه بوده است، با انتقاد شدید از نحوه برخورد آنگلا مرکل رهبر این حزب و صدراعظم آلمان با موضوع پناهجویان ، استعفا کرد و از حزب جدا شد.

به گزارش پایگاه خبری دویچه وله انگلیسی، اشتاینبک که سخنگوی بخش حقوق بشری حزب دموکرات مسیحی بود ، روز شنبه در گفت وگو با روزنامه ‘وِلت امزونتاگ’ استعفای خود را اعلام کرد.
این سیاستمدار ۷۳ ساله با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در موضوع پناهجویان دچار اختلاف شدید بود و در گفت وگوی منتشر شده در روز یکشنبه نیز از سیاست ‘درهای باز’ مرکل که موجب ورود بیش از ۱.۲ میلیون پناهجو به آلمان در دو سال گذشته شد ، به شدت انتقاد کرد.
وی گفت که راه دادن به این تعداد بالای پناهجو بدون شناسایی دقیق آنان مغایر با قوانین آلمان و معاهده های اتحادیه اروپا است.
اشتاینبک از این هم فراتر رفت و دولت مرکل را به ‘ترویج عمدی مهاجرت غیرقانونی’ متهم کرد و گفت: در دفتر فدرال مهاجرت هزاران هزار گذرنامه جعلی شناسایی شده است بدون اینکه برای افراد صاحب آنها پیامدی داشته باشد؛ یک اراده سیاسی پشت این قضیه است.
اشتاینبک که در سال ۱۹۷۴ به حزب دمکرات مسیحی آلمان پیوسته است ، پیش از این همچنین در موضوع کمک مالی به یونان نیز با حزب متبوعش دچار اختلاف شده بود.
وی در گفت و گو با روزنامه ‘ولت ام زونتاگ’‌ همچنین گفت که حزب اتحاد دموکرات مسیحی بیش از حد به سمت چپ گرایش پیدا کرده و محافظه کارهایی مانند او ‘بطور عامدانه و گام به گام به حاشیه رانده شده اند. ‘
وی در عین حال گفت که هیچ انگیزه و تمایلی برای پیوستن به حزب ضد مهاجرتی ‘آلترناتیو برای آلمان’ (AfD) که در سه سال گذشته محبوبیتش افزایش پیدا کرده است ، ندارد.
وی در عین حال اظهار امیدواری کرد که این حزب راست افراطی در انتخابات ماه سپتامبر وارد پارلمان فدرال شود ‘تا سرانجام در آنجا بار دیگر اپوزویسیونی وجود داشته باشد.’
اشتاینباک سال گذشته پس از انتشار عکسی در توییتر که بسیاری آن را ‘نشانه ای از بیگانه ستیزی’ قلمداد کردند ، با انتقادهای شدید رو به رو شده بود.
به گزارش ایرنا ، وزیر کشور آلمان اعلام هفته گذشته اعلام کرد سال گذشته میلادی ۲۸۰ هزار پناهجو وارد این کشور شد که نسبت به سال پیش از آن بیش از ۶۰۰ هزار نفر کاهش نشان می دهد.
توماس دی ماتزیر (Thomas de Maiziere) با اعلام این مطلب خاطر نشان کرد که کاهش شمار پناهجویان به علت بسته شدن مسیر بالکان و توافق مهار پناهجویان بین اتحادیه اروپا و ترکیه در سال ۲۰۱۶ بود. به گفته وی، در سال ۲۰۱۵ حدود ۸۹۰ هزار پناهجو از مسیر بالکان وارد آلمان شدند که یک رقم بی سابقه بود و تاثیرات سیاسی در آلمان بر جا گذاشت.
این در حالی است قرار است انتخابات پارلمانی در آلمان نیمه دوم سال جاری میلادی برگزار و دولت جدید در این کشور تشکیل شود و موضوع امنیت و مشکلات ناشی از حضور صدها هزار پناهجو در این کشور از جمله مباحث مهمی است که می تواند بر نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/