آسیا و اقیانوسیه
کد خبر : 1041
یکشنبه - 26 دی 1395 - 16:46

دولت جدید آمریکا باید گولن را مسترد کند

به گزارش پایگاه سفیر، یکی از اعضای سابق کنگره آمریکا گفته است که احیای روابط میان آمریکا و ترکیه در دولت جدید واشنگتن باید یک اولویت باشد و یکی از موارد مورد اختلاف باید حل مساله استرداد روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه باشد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، دنی ربرگ، یکی از اعضای سابق جمهوری خواه کنگره آمریکا در مقاله‌ای برای وبسایت کنگره نوشت: آمریکا و ترکیه باید راه حلی را برای مساله سازمان تروریستی گولن متعلق به فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه و مسئول کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ در ترکیه بیابند.

آنکارا این روحانی را مسئول این کودتای نافرجام می‌داند که در جریان آن ۲۴۸ تن کشته و ۲۲۰۰ تن نیز زخمی شدند.

این عضو سابق کنگره آمریکا ادامه داد: آمریکا و ترامپ مسئول کمک به برقراری ثبات در ترکیه و همکاری با این کشور برای استرداد گولن هستند. آمریکا هیچ اقدامی برای استرداد این روحانی انجام نداده است در حالیکه آنکارا از ما خواسته تا او را مسترد کنیم.

این عضو جمهوری خواه سابق کنگره آمریکا گفت: بجز درخواست رسمی دولت آنکارا برای استرداد گولن کار دیگری صورت نگرفته است.

وی با اشاره به روابط آمریکا و ترکیه ادامه داد: امیدوارم که دونالد ترامپ و کابینه‌اش روابط خوبی با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه برقرار کنند. روابط با ترکیه برای امنیت منطقه و مدیریت بحران‌های منطقه‌ای بسیار مهم است.

این عضو سابق کنگره آمریکا در ادامه به پیچیده بودن تنش میان عربستان و ایران نیز اشاره کرد و گفت:‌ این روند باعث بی ثباتی در منطقه و تاثیرگذاری بیشتر روسیه می‌شود. ما برای پیروزی بر دشمنان و تضمین ثبات در منطقه باید با آنکارا همکاری داشته باشیم و در کنار این کشور با تروریسم مقابله کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/