سیاست خارجه » یادداشت
کد خبر : 1157
سه شنبه - 28 دی 1395 - 11:47

دستاوردهای یک ساله برجام/ کارشناسان لبنانی: آینده ایران روشن است

« عدنان منصور» که سال ها در ایران به عنوان سفیر لبنان زندگی کرده و با اوضاع و احوال ایران بخوبی آشناست تاکید کرد: ایران در مدت یک سال بعد از امضای توافق هسته ای دستاوردهای مثبت فراوانی کسب کرده است.
وزیر سابق خارجه لبنان خاطرنشان کرد: ایران با امضای این توافق حسن نیت خود را به اثبات رساند و نشان داد که برنامه هسته ای صلح آمیزی را دنبال می کند و هیچ اهداف نظامی در دستور کار ندارد.
وی تصریح کرد: ایران با امضای توافق هسته ای توانست بهانه های غرب و آمریکا برای هرگونه اقدام نظامی علیه ایران را خنثی سازد و همچنین تحریم های غرب را بی اثر سازد.
عدنان منصور گفت: تحریم های اقتصادی علیه ایران از همان ابتدای انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ شروع شد و در سال های بین ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ به اوج خود رسید، تا اینکه توافق هسته ای به امضا رسید و ایران توانست سریال تحریم ها را قطع و تحریم های جهانی را هم رفع کند.
سفیر پیشین لبنان در ایران افزود: ایران به توافق هسته ملتزم مانده اما سوال هایی درباره التزام متقابل غرب به تعهداتش مطرح است.
وی اضافه کرد: تحریم های آمریکا علیه ایران هنوز رفع نشده و بخشی از مشکلات پولی و بانکی همچنان پابرجاست و دلیل آن هم بدعهدی های آمریکا است.
با این وجود وزیر سابق خارجه لبنان معتقد است که توافق هسته ای فرصتی فراهم کرد تا کشورهای غربی برخورد مثبتی با ایران داشته باشند.
عدنان منصور به گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد که همواره بر عدم تخطی ایران از چارچوب فعالیت های مجاز تاکید دارند.
سفیر پیشین لبنان در ایران خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای غربی در تلاش برای توسعه روابط اقتصادی و مالی با ایران هستند زیرا ایران با دارا بودن جمعیت ۸۰ میلیونی و منابع فراوان، بسیاری از کشورها را برای سرمایه گذاری در آن تشویق می کند.
وی تصریح کرد: قرارداد چند میلیارد دلاری خرید ۱۰۰ هواپیمای ایرباس و قرارداد بوئینگ و طرح های سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز از نمونه هایی هستند که می توان آنها را از دستاوردهای برجام خواند.
وزیر سابق خارجه لبنان گفت: توافق هسته ای به شرکت های اروپایی و آمریکایی انگیزه حضور در ایران و توسعه سرمایه گذاری ها در آن را داده و به همین دلیل آینده روشنی پیش روی ایران قرار دارد.

**
«غازی وزنه » کارشناس برجسته اقتصادی لبنان هم در گفت وگو با ایرنا، در زمینه دستاوردهای مالی و اقتصادی ایران از توافق هسته ای به دو گزارش صندوق بین المللی پول و بانک جهانی استناد کرد که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ را ۴.۵ درصد ارزیابی و پیش بینی کرده اند این درصد در سال ۲۰۱۷ به ۴.۸ افزایش می یابد، این درحالی است که این رقم در سال ۲۰۱۵ از ۳% فراتر نرفته بود.
وزنه چند عامل را در نرخ رشد اقتصادی ایران موثر دانست از جمله افزایش تولید نفت، به گونه ای که تولید روزانه نفت ایران از ۲.۷ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۵ به ۴ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۶ افزایش پیدا کرد.
وی با اشاره به افزایش حجم صادرات نفت ایران به خارج از کشور گفت که این حجم صادرات به بیش از ۲۰۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.
این کارشناس لبنانی افزود: سرمایه گذاری های خارجی در ایران نیز از ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است.
غازی وزنه به نکته مهم دیگری اشاره کرد و آن اینکه، ایران توانسته است با مهار تورم آن را از ۱۵% در سال ۲۰۱۵ به ۷% در سال ۲۰۱۶ کاهش دهد.
وی خاطرنشان کرد: بازارهای ایران در یک سال گذشته شاهد حضور بالای سرمایه گذاران خارجی بود و قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری متعددی با شرکت های غربی آمریکایی و اروپایی و آسیایی به امضا رسید و از جمله آنها قرارداد ۱۷.۸ میلیارد دلاری با شرکت بوئینگ بود که با هدف توسعه ناوگان هوایی ایران امضا شد.
این کارشناس لبنانی تاکید کرد که اینها نشان می دهد شرکت های جهانی به دنبال بازگشت به بازار ایران و سرمایه گذاری در آن هستند.
غازی وزنه به همه اینها یک نکته دیگر را اضافه کرد و آن بازگشت تدریجی بخش بانکی ایران به نظام مالی جهان از طریق اجرای برخی اصلاحات داخلی در این بخش و آزاد سازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران در خارج بود.
وی این تحول را آغازی برای همکاری بانک های غربی با بخش بانکی ایران دانست.
این کارشناس لبنانی به کاهش کسری بودجه ایران در سال ۲۰۱۶ به میزان ۱.۸% اشاره کرد و گفت: براساس گزارش صندوق بین المللی پول، پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۱۷ از ۱.۳% فراتر نرود.
غازی وزنه همچنین بهبود وضعیت پول ایران بعد از رهایی از تحریم ها را عامل اعتماد ساز و ثبات آفرین در بازارهای پولی دانست و تاکید کرد: اقتصاد ایران در حال بهبودی است و این بهبودی کاملا ملموس است.
وی افزود: معتقدم ایران دستاوردهای مهمی در مرحله پیش رو کسب خواهد کرد و علاوه بر سرمایه گذاری ها ، قراردادها و صادرات، روابط پولی خود را با بانک های خارجی توسعه خواهد داد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/