غرب آسیا
کد خبر : 15
سه شنبه - 29 دی 1394 - 18:58
لاریجانی در جمع کارمندان مجلس:

خرید هواپیما، صادرات فرش و پسته از این پس آزاد می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس، در مراسم تقدیر از کارکنان نمونه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز مصادف است با حادثه مهم رفع تحریم‌ها که بعد از فراز و فرودهای زیاد به نتیجه رسیده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدواریم که این امر مبارکی برای ملت ایران باشد و شرایط زندگی از این پس برای مردم راحت‌تر شود.

کشورهای غربی به دنبال تعطیلی غنی‌سازی در داخل ایران بودند

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ۱۲ سال است که موضوع هسته‌ای ما را به خود مشغول کرده است، متذکر شد: ریشه این مشکل اقدامات برخی کشورها بود که فشارهایی را بر ملت ما وارد می‌کرد و اگر این فشارها نبود ما می‌توانستیم زودتر این مشکل را حل کنیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه کشورهای غربی به دنبال تعطیلی غنی‌سازی در داخل ایران بودند، گفت: اگر آن‌ها این شرط را در فضای رسانه‌ای مطرح نمی‌کردند ولی در مذاکرات به تعطیلی غنی‌سازی در خاک ایران تاکید داشتند.

کاهش ۵۰ درصدی فروش نفت در دوران تحریم زیر فشارهای همه جانبه

لاریجانی با بیان اینکه موضوع مهمی که بعد از فشارهای همه جانبه به وجود آمد، مشکلات تحریم‌ها در نفت و بانک‌ بود، گفت: این فشارها سبب شد تا فروش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت ایران به حدود روزانه یک میلیون بشکه نفت رسید.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها سبب شد تا قیمت کالاهای تولیدی افزایش یابد، افزود: آن‌ها تصور می‌کردند با این فشارها ایران می‌پذیرد که غنی‌سازی را در داخل خاک خود تعطیل کند.

ایستادگی ملت و هدایت‌های مقام معظم رهبری پیروزی نهایی را رقم زد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایستادگی ملت و هدایت‌های مقام معظم رهبری سبب شد تا توفیق حاصل شود و علاوه بر غنی‌سازی در خاک ایران، تحقیق و توسعه فناوری هسته ای نیز در داخل ایران تثبیت شود، همچنین تحریم‌ها نیز رفع می‌شود.

ماجرای پذیرش غیر رسمی غنی سازی در خاک ایران توسط آمریکایی ها و نامه نگاری برای آن

رئیس قوه مقننه کشور با اشاره به روند جدید انجام مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: حدود ۳ سال پیش آمریکایی‌ها متوجه شدند که باید رویکرد فشار خود را تغییر دهند و نامه‌ای را مبنی بر پذیرش غنی‌سازی ایران در داخل را قبول کردند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور ادامه داد: ایران ابتدا این نامه را نپذیرفت چون آن‌ها به صورت غیر رسمی غنی‌سازی در خاک ایران را پذیرفتند، بعد از این مرحله آمریکایی‌ها در ورقه‌ای بدون امضا پذیرفتند که غنی‌سازی در ایران صورت گیرد که باز هم مورد پذیرش ایران واقع نشد.

لاریجانی بیان کرد: سلطان قابوس پادشاه عمان در نقش واسطه عنوان کرد که رئیس جمهور آمریکا به او قول داده است غنی‌سازی در داخل ایران را بپذیرد ولی ما با تمام احترامی که برای سلطان قابوس قائل هستیم باز هم این موضوع را نپذیرفتیم چون یک سند رسمی نبود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این عدم پذیرش ایران بر مبنای یک تحلیل انجام می‌شد، گفت: آمریکایی ها در طول این مدت همواره با استفاده از کلمات دوپهلو مناقشاتی را ایجاد کرده بودند، به طور مثال در بعضی مواقع منظور آن‌ها از استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، نیروگاه بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نهایت رئیس جمهور آمریکا در نامه‌ای پذیرفت که غنی‌سازی در خاک ایران انجام شود، اظهار داشت: بعد از این نامه بود که مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید به صورت جدی پیگیری شد.

فعالیت ۵ هزارسانتریفیوژ در نطنز و هزار سانتریفیوژ در فردو

وی با بیان اینکه در سند برجام بحث غنی‌سازی در ایران وجود دارد که این یک سند موفقیت‌ آمیز است، گفت: به صورت عملی غنی‌سازی در ایران وجود دارد و از تعداد ۹ هزار سانتریفیوژ نطنز حدود ۳ هزار سانتریفیوژ کم شد و حدود ۵ هزار سانتریفیوژ در آنجا فعال هستند و علاوه بر این‌ها حدود ۱۰۰۰ سانتریفیوژ نیز در فردو فعالیت دارند.

لاریجانی با بیان اینکه ما برای اینکه می‌خواستیم وارد فاز بعدی صنعتی شویم حتما باید مدل سانتریفیوژهای ایران تغییر می‌کرد، گفت: گام بعدی این بود که تحقیق و توسعه محسوسا روی ورژن‌های جدید سانتریفیوژها انجام شود.

وی افزود: ما روی IR۲، IR۴، IR۶ و IR۸ این توافق شد که زمینه‌های تحقیق و توسعه ادامه پیدا کند که ما محاسبه داشتیم به چه مدتی این کار می‌برد تا وقتی که وارد تولید انبوه برای تولید صنعتی شویم.

تحقیق و توسعه ایران در زمینه آب سنگین ادامه پیدا می‌کند

رئیس نهاد قانونگذاری کشور خاطرنشان کرد: تحقیق و توسعه ایران در زمینه آب سنگین ادامه پیدا می‌کند و بعد از پایان پذیرفتن تحقیق و توسعه، وارد تولید صنعتی خواهیم شد.

واردات کیک زرد و ورود ایران به بازار جهانی هسته ای

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله دیگر این بود که ما مواد غنی‌سازی شده‌ای که در حدود ۸ تن بود را داشتیم و آن‌ها اصرار داشتند که این مواد از ایران خارج شود، گفت: ما این موضوع را به شرطی پذیرفتیم که مواد طبیعی کیک زرد را وارد کنیم که این به معنی وارد شدن ایران به بازار جهانی هسته ای در بخش صلح آمیز است و در نهایت به نفع کشور است.

دریافت ۲۰۰ تن مواد اولیه در ازای ارائه ۸ تن مواد غنی سازی شده

لاریجانی با بیان اینکه برای انجام این کار نگرانی هایی وجود داشت مبنی بر اینکه ممکن است مواد غنی سازی شده از کشور خارج شود ولی چیزی را دریافت نکنیم گفت: این موضوع به نحو احسن انجام شد و ابتدا ما مواد اولیه را بیش از توافق اولیه دریافت کردیم حدود ۲۰۰ تن مواد اولیه وارد کردیم و بعد ۸ تن مواد غنی سازی شده را ارائه کردیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه پرونده PMD آنقدر بزرگ شده بود که تبدیل به چند قطعنامه علیه ایران شد بیان کرد: با بسته شدن این پرونده که ممکن بود مشکل ساز شود زمینه تصویب تحریم ها علیه ایران برطرف شد.

بعد از بسته شدن پرونده PMD آژانس بین المللی انرژی اتمی فقط می تواند در مورد آینده موضوع هسته ای ایران اظهارنظر کند

وی افزود: بعد از بسته شدن پرونده PMD آژانس بین المللی انرژی اتمی فقط می تواند در مورد آینده موضوع هسته ای ایران اظهارنظر کند به طور کلی مسیر خوبی طی شد و امروز آنها همه تحریم ها را رفع می کنند و ایران بعد از اصلاحاتی روابط بانکی اش تسهیل می شود و نفت را در حد سهم خود به بازار عرضه می کند.

خرید هواپیما، صادرات فرش و پسته از این پس آزاد می شود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خرید هواپیما، صادرات فرش و پسته نیز از این پس آزاد می شود که این حرکت سازنده ای در این مرحله است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقش مجلس شورای اسلامی با شروطی که در مسیر مذاکرات قرار داد بسیار داهیانه بود و پس از آن رهبری نیز به خوبی نقش حمایتی و هدایتی خود را ایفا کردند و با حمایت های خود کمک کردند تا ایران صاحب این دانش شود.

ایستادگی رهبری باعث تثبیت فناوری هسته ای شد

وی افزود: ایستادگی رهبر معظم انقلاب باعث تثبیت این فناوری در داخل کشور شده است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در حل و فصل این مسئله نیز حمایت و هدایت های مقام معظم رهبری باعث شد تا این امر تثبیت شود گفت: از همه کسانی که در این امر تلاش کردند به خصوص دولت و مجلس تشکر می کنم.

لاریجانی با بیان اینکه اگر این کار انجام شود زمان مناسبی برای حرکت جدی در زمینه آبادانی کشور است گفت: این یک شروع جدید است و سنگ های پیش پای پیشرفت کشور برداشته شده و همه باید آماده باشند تا با ایجاد فهمی مشترک رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور مهیا شود.

بهبود فضای کسب و کار با تصویب قوانین لازم در مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه با قوانینی که مجلس شورای اسلامی وضع کرده است فضای کسب و کار در کشور بهبود یافته است گفت: با تصویب این قانون و قانون بودجه و برنامه که فردا به مجلس می آید فرصت های لازم ایجاد می شود تا زمینه برای مجاهدت اقتصادی برای آبادانی و رونق تولید در کشور ایجاد شود.

رئیس قوه مقننه کشور خاطرنشان کرد: روح اقتصاد مقاومتی تولید در داخل است و امیدواریم این دوره با تلاش افراد فرهیخته ما شاهد ایرانی آباد و پرمحصول باشیم.