ایران » ویژه ها
کد خبر : 1576
یکشنبه - 3 بهمن 1395 - 11:55
جابری‌انصاری:

تلاش ایران برای گفت‌وگوی جدی بین طرف‌های سوری

حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست آستانه امروز (شنبه) وارد قزاقستان شد، اظهار داشت: اجلاس آستانه در خصوص گفت‌وگوهای سوری – سوری از دوشنبه این هفته آغاز خواهد شد. هیأت جمهوری اسلامی ایران که بامداد امروز شنبه وارد آلماتی شد به سرپرستی بنده در این اجلاس حضور پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اجلاس آستانه تحت نظارت جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و روسیه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این اجلاس تثبیت آتش‌بس در سوریه و فراهم کردن مقدمات گفت‌وگوهای جدی سوری – سوری بین دولت سوریه و گروه‌های معارضه سوریه با هدف تثبیت آتش‌بس ایجاد شده و حرکت به سمت راه‌حل سیاسی بحران سوریه با لحاظ داشت رویارویی موثر با تروریسم و افراط گرایی است.

به گزارش فارس، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه با ذکر این نکته که ما با آمادگی کامل در این اجلاس شرکت می‌کنیم، عنوان کرد: به عنوان دولتی که از ابتدای بحران سوریه معتقد بودیم که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و می‌بایست از طریق سیاسی و گفت‌وگوهای جدی بین طرف‌های سوری به یک راه‌حلی برسد.

جابری‌انصاری گفت: امیدواریم اجلاس آستانه نقطه عطفی در مسیر بحران سوریه باشد و زمینه‌های پایان دادن به این بحران را هر چه سریع‌تر فراهم کند.

وی افزود: ادامه بحران جاری تنها به کشته شدن تعداد بیشتری از سوری‌ها و تخریب امکانات یک کشور اسلامی منجر می‌شود و انشاءالله با مجموعه تلاش‌هایی که صورت خواهد گرفت، در قالب اجلاس آستانه و با همراهی طرف‌ها و دولت‌های ناظر و با جدیت دولت‌های ناظر و جدیت طرف‌های سوری در گفت‌وگویی‌هایی که انجام می‌شود، مقدمات خروج از وضعیت بحرانی فعلی به شکل صحیحی فراهم شود.

 

معاون وزیر خارجه درباره طرح‌های ایران برای حل سیاسی بحران سوریه، عنوان کرد: ایران از ابتدا براساس دیدگاهی که داشت که حل سیاسی بحران بود و عدم امکان پایان یافتن این بحران از طریق نظامی، طرح‌هایی را برای ایجاد صلح در سوریه ارائه کرد که طرح چهار ماده‌ای ایران که بیش از دو سال قبل ارائه شد، آخرین طرح جمهوری اسلامی ایران بود و در قالب همین طرح که متضمن حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه و ارجاع همه امور به انتخاب مردم سوریه است، ما در کنفرانس آستانه این ایده‌ها را دنبال خواهیم کرد.

به گزارش فارس، وی با تأکید بر اینکه دیدگاه اساسی جمهوری اسلامی ایران این است که هیچ بازیگر خارجی حق تصمیم گیری از سوی ملت سوریه را ندارد، اظهار داشت: وظیفه ما تسهیل گفت‌وگوهای جدی سوری – سوری و فراهم کردن مقدمات رجوع به آرای عمومی ملت سوریه است.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: در همین چارچوب و طرحی که ایران ارائه داد و دیدگاه‌های کلی ایران، تلاش خواهیم داشت که در اجلاس آستانه به حل سیاسی بحران و گفت‌وگوی جدی بین طرف‌های سوری کمک کنیم.

به گزارش فارس، هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه برای شرکت در اجلاس آستانه در خصوص بحران سوریه، جمعه شب تهران را به مقصد آلماتی ترک کرد و قرار است ظهر امروز وارد آستانه شود.

هیأت ایرانی بلافاصله پس از ورود به آستانه رایزنی‌های خود با هیات‌های اعزامی از سوی روسیه و ترکیه به اجلاس سوریه را آغاز خواهد کرد. هدف از رایزنی‌ها بین سه کشور فراهم کردن مقدمات برگزاری موفق‌تر اجلاس آستانه است.

یادآوری می‌شود اجلاس آستانه که به میزبانی دولت قزاقستان و با نظارت روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۴ و ۵ بهمن ماه برگزار می‌شود، اهدافی چون تثبیت آتش‌بس، رویارویی موثر با تروریسم و انجام گفت‌وگوهای سوری – سوری بین دولت و معارضه سوریه برای فراهم کردن مقدمات وصول به یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه را در دستورکار خود دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/