آسیا و اقیانوسیه
کد خبر : 956
شنبه - 25 دی 1395 - 15:52

تغییر تاکتیک نظامی روسیه در سوریه/ جابجایی‌ها در پایگاه هوایی «حمیمیم»

بهگزارش پایگاه سفیر، مقامات نظامی روسیه با جایگزین کردن جنگنده‌های سوخوی-۲۵ با هواپیماهای بمب افکن این کشور در سوریه، امکان حمایت بیشتر از نیروهای دولتی در عملیات تهاجمی آتی را فراهم می‌آورند.

به نقل از روزنامه «کامرسانت»، روز پنج شنبه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که چهارفروند جنگنده تهاجمی سوخو-۲۵ جایگزین شش فروند بمب افکن سوخوی-۲۴ در پایگاه هوایی حمیمیم روسیه در سوریه شدند.

بر اساس اطلاعات این روزنامه، در آینده نزدیک بازهم هشت فروند جنگنده مشابه جایگزین بخش اعظم گروه هواپیماهای بمب افکن موجود کنونی در سوریه خواهند شد. مقامات نظامی روسی معتقدند که این اقدام اجازه خواهد داد تا حمایت بیشتری از نیروهای دولتی در سوریه صورت بگیرد.

خبر «افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه» ابتدا از سوی شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» منتشر شد که بر اساس منابع خبری آمریکایی اعلام کرد: در پایگاه هوایی حمیمیم در خاک سوریه، چهار فروند جنگنده سوخوی-۲۵ روسی به زمین نشستند و همچنین تعداد متخصصین غیرنظامی و نظامیانی از جمهوری چچن روسیه در این پایگاه افزایش پیدا کردند.

سرلشکر “ایگور کوناشینکوف” سخنگوی رسمی وزارت دفاع فدراسیون روسیه این اظهارات را «تبلیغات دروغین» نامید و یادآور شد که پیش از این شش فروند هواپیمای بمب افکن سوخوی-۲۴ پایگاه هوایی حمیمیم سوریه را ترک کرده و بزودی چند فروند هواپیمای دیگر و همچنین پرسنل مهندسی و فنی به روسیه بازگردانده خواهند شد. البته وی اعزام چهار فروند جنگنده جدید به سوریه را تایید نموده و گفت که این اقدام بر اساس برنامه ریزی جدید گروه هوایی روسیه در این کشور صورت گرفته است.

ایران، روسیه و ترکیه ضامن رعایت آتش بس

«کامرسانت» در ادامه می نویسد: تصمیم گیری در مورد خروج بخشی از نظامیان و تجهیزات نظامی از سوریه در تاریخ ۲۹ دسامبر سال ۲۰۱۶ از سوی “ولادیمیر پوتین” گرفته شد و رئیس جمهوری روسیه با پیشنهاد “سرگئی شایگو” وزیر دفاع با کاهش گروههای نظامی در رابطه با شرایط جدید «حل و فصل مناقشه نظامی در سوریه» موافقت نمود. در حقیقت صحبت بر سر توافق بدست آمده بین دولت سوریه و مخالفان مسلح در این کشور در مورد رعایت اصول آتش بس و آغاز مذاکرات برای حل مشکلات است. ضمن اینکه ضمانت رعایت آتش بس نیز از سوی روسیه، ایران و ترکیه تضمین خواهد شد که روسای جمهوری سه کشور در دهه آخر ماه ژانویه در آستانه (پایتخت قزاقستان) راه حل مناقشه سوریه را مورد بررسی قرار خواهند داد.

ژنرال “والری گراسیموف” رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در تاریخ ۶ ژانویه دستور خارج شدن گروه کشتی های ناوگان دریای شمالی روسیه و در راس آنها ناوهواپیمابر سنگین «آدمیرال کوزنیتسوف» را صادر نمود. این ناو که در عرشه خویش ۱۴ فروند جنگنده سوخوی-۳۳ و میگ-۲۹ کی را حمل می کند، بهمراه ناو اتمی «پطر کبیر» در مسیر رسیدن به دریای مدیرتانه است.

تعداد کلی گروه‌های هوایی روسیه در سوریه تغییر نمی‌کند

به نوشته این روزنامه منابع نظامی در وزارت دفاع روسیه یادآور شده اند که چرخش برنامه گروههای هوایی در پایگاه حمیمیم پیش از این نیز صورت گرفته است: برای مثال در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ نیروی هوایی روسیه از پایگاه هوایی «مارینوکا» (استان ولگاگراد) چهار فروند جنگنده جدید سوخوی-۳۵ به سوریه اعزام کرد و در عوض هواپیماهایی که وظایف نظامی خود در جبهه نبرد سوریه را به پایان رسانده بودند، به کشور بازگشتند.

به گفته این منابع نظامی، کاهش کمی گروههای هوایی و جایگزینی هواپیماهای بمب افکن با جنگنده های جدید به گونه‌ای است که تعداد کلی آنها کمتر از دوازده فروند نشود و تعداد کلی ماشینهای پرنده در سوریه با حساب بالگردهای موجود، تقریبا بین ۳۰ الی ۳۵ فروند است.

سرهنگ ذخیره “ویکتور موراخوفسکی” گفته است که این تغییر راهکاری در رابطه با ضرورت حمایت بیشتر از نیروهای دولتی سوریه در زمان حمله آنها به مناطق شمالی شهر حلب و استان الباب و در آینده نیز در استانهای حمص و حمآ است.

علاوه بر این به گفته منابع خبری کامرسانت در وزارت دفاع روسیه، به تازگی یادداشت تفاهمی نیز با ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه امضاء شده است که از بروز حوادث احتمالی هوایی جلوگیری کرده و امنیت پرواز جنگنده های روسی در جریان عملیات نظامی در خاک سوریه را تامین خواهد کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/