سیاست خارجه
کد خبر : 1961
چهارشنبه - 6 بهمن 1395 - 12:00
تحلیلگر غربی:

ترامپ یا توافق هسته‌ای را بخواهد یا هیچ توافقی در کار نیست

در ادامه تحلیلها درباره مواضع برجامی دونالد ترامپ، تحلیلگر مسائل امنیتی در اندیشکده «آمریکای نو» و خبرنگار کنونی در خبرگزاری فرانسه در این باره یادداشتی منتشر کرد.

«آرتور مک میلان» تا تابستان همین سال جاری در تهران جانشین مسئول دفتر خبرگزاری فرانسه در پایتخت جمهوری اسلامی ایران بود.

او در فارین پالیسی نوشت: «ترامپ می‌تواند این توافق (هسته‌ای) ایران را داشته باشد یا اینکه دیگر توافقی در کار نیست. رئیس‌جمهور جدید، دشمن توافق (برجام) با تهران است اما صحبت درباره پاره کردن آن از عملی کردن آن، راحت‌تر است».

او ادامه داد: «از زمانی که دونالد ترامپ در آیپک گفته که “اولویت اول، برچیدن توافق فاجعه‌بار با ایران است”، توافق هسته‌ای با پیش‌بینی‌های مترتبی درباره فروپاشی مواجه شده است. انتخاب ترامپ به عنوان ناقوس اعلام مرگ توافق دیده شده است. او در کارزار انتخاباتی گفته بود که جمهوری اسلامی اصلی ترین دولت حامی تروریسم و تهدیدی برای سراسر خاورمیانه خوانده بود».

به گفته مک میلان، مخالفان برجام در آمریکا، به سخنان ترامپ در آیپک استناد می‌کنند اما «امیدهای آنها برای اینکه او توافق را لغو کند یا حداقل کم‌کم از آن عقب‌نشینی کند، همیشه روی یک پایه لرزان استوار بوده است. ترامپ در همان سخنرانی نتوانست بحث و استدلال خودش را نگهدارد و تنها پس از شش دقیقه پس از قولش به برچیدن توافق، به طرز چشمگیری حرفش را تغییر داد. او گفت “حداقل ما باید مفاد توافق قبلا را به نحوی اجرا کنیم که ایران را کاملا مسئول و پاسخگو نگهداریم”».

خبرنگار رسانه غربی در ادامه از جلسات تایید صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی ترامپ در مجلس سنای آمریکا و اظهاراتشان درباره برجام اشاره کرد.

او نوشت: «وزیر دفاع جدید او (جیمز ماتیس) در جلسه تایید صلاحیتش گفت که آمریکا باید به توافق احترام بگذارد،‌ گزینه او برای ریاست سیا (مایک پمپئو) تاکیدش را روی اجرای توافق گذاشت و هیچ کدام درباره مذاکره مجدد با ایران حرف نزدند».

مک میلان در ادامه از «آرزوهای بر باد رفته» درباره «تنش‌زدایی بیشتر و گسترده‌تر بین آمریکا و ایران ناشی از برجام سخن گفت.

این فعال رسانه‌ای غربی تصریح کرد: «هیچ شکی وجود ندارد که امیدهای اولیه برای تنش زدایی گسترده‌تر ایران-آمریکا در سال ۲۰۱۶  از بین رفت. در تهران، نظر رژیم (ایران) درباره آمریکا همچنان از منظر نگاه انقلاب ۱۹۷۹ به آمریکا تعریف می‌شود».

عضو خبرگزاری فرانسه افزود: «کانال ارتباطی ایجاد شده بین جواد ظریف وزیر خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی او هم منقضی شد و هیچ نشانه‌ای از جایگزین شدن این کانال ارتباطی وجود ندارد. کشتی‌های نیروی دریایی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هم به  کشمکش در اطراف تنگه هرمز ادامه می‌دهند. یک درگیری جدی،‌ به نظر محتمل و ممکن می‌رسد».

وی در ادامه نوشت: «بحث درباره آینده توافق ایران در دوره ترامپ،‌ تا حد زیادی یک حقیقت خاموش را نادیده گرفته است و آن اینکه توافق هسته‌ای، هرگز بین واشنگتن و تهران نبود بلکه شامل پنج شریک دیگر-بریتانیا، چین، فرانسه،‌ روسیه و آلمان- هم میشود که هیچ کدام از آنها، در مذاکره مجدد برای حصول به “توافق بهتر” که ترامپ گفته خواهان آن است، منفعتی ‌ندارند. توافق همچنین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را به همراهش دارد که اگر آمریکا آنرا نقض کند، نه فقط تهران بلکه دیگر امضاکنندگان را خشمگین خواهد کرد».

مک میلان تاکید کرد: «از بین رفتن و شکاف در این اجماع بین‌المللی (درباره برجام) همه تلاشهای چندجانبه از قبیل تلاش برای رژیم‌های تحریم‌ها که ایران را به میز مذاکره کشاند غیرممکن خواهد کرد. تمایل و خواست برای (جذب) سرمایه‌گذاری، توضیحگر عزم ایران برای متعهد بودن به توافق هسته‌ای است. (آیت‌الله) خامنه‌ای که در مسائل سیاستگذاری در جمهوری اسلامی کلام آخر را می‌زند، به دلایل اقتصادی از توافق حمایت کرد. رهبر عالی ۷۷ ساله،‌خواهان سبقت گرفتن ایران از وضعیت مسلط عربستان سعودی در حوزه اقتصادی خاورمیانه و افزایش توان نظامی و سیاسی تهران است».

او همچنین گفت: «در تهران بزرگترین نگرانی‌ها،‌ غیرقابل پیشبینی بودن کلی ترامپ،‌ “ایران هراس” بودن گزینه‌های کابینه او و فشار کنگره که می‌تواند توافق را از ریل خارج کند،‌ می‌باشد».

تحلیلگر غربی نوشت: «البته این موضوع هم صحت دارد که ایران دیگر، احساس انزوا نمی‌کند. در دوران محمود احمدی نژاد مخالف غرب، بسیاری از کشورها ایران را شریک دیپلماتیک با ارزشی درنظر نمی‌گرفتند. (حسن) روحانی برای تغییر این موضوع انتخاب شد و این کار را کرد. رئیس‌جمهور(ایران) که در ماه می با انتخابات ریاست جمهوری برای دور دوم روبه‌رو است،‌ همچنان درنظر دارد که مانع از حرکت تهران و واشنگتن به سمت مواجهه و درگیری شود اما او و دیگر مقامات ایرانی معتقدند که حالا به نسبت قبل، برای پاسخگویی به دولت متخاصم آمریکا در موقعیت مناسبی هستند».

مک میلان معتقد است: «همه نیش زدن‌های ترامپ و موضع او درباره ایران، مانند دیگر مواضع او در دیگر حوزه‌ها،‌ با تناقضاتی همراه است. او گفته است که علاقه‌ای برای تغییر رژیم در دیگر کشورها ندارد و استدلال و بحث کرده که ایران و روسیه در سوریه و عراق دارند موثرتر از آمریکا با تروریسم می‌جنگند. چنین اظهارنظرهایی به اضافه شعار “بیایید دوباره آمریکا را با عظمت کنیم” نشان می‌دهد که او در مقام رئیس‌جمهور،‌ تاکید بیشتری روی مسائل داخلی دارد تا مسائل خارجی».

او یادداشتش را اینطور پایان می‌برد: «اگر او بخواهد  توافق ایران را از بین ببرد، به خوبی خود را در موقعیتی ناامیدکننده می‌یابد. ترامپ در سخنرانی آیپک اذعان کرد که او “فردی تازه وارد در سیاست” است. مدیریت روابط با تهران، قطعا یک مقدمه چالش برانگیز برای او خواهد بود».

منبع: فارس

انتهای پیام/