غرب آسیا
کد خبر : 1998
چهارشنبه - 6 بهمن 1395 - 14:06
مقام فلسطینی:

ترامپ اطمینان داده که سفارت آمریکا به قدس منتقل نمی شود

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن با انتشار این خبر نوشت: این منبع تاکید کرد که مساله انتقال سفارت آمریکا در تل آویو به قدس در این مرحله در لیست کارها قرار ندارد.
این منبع که نامش در گزارش ذکر نشده به طرفی که این نامه را به رییس تشکیلات خودگردان رسانده نیز اشاره ای نکرد ولی تاکید نمود که در حال حاضر مقامات فلسطینی در رام الله از این اقدام بسیار راضی به نظر می رسند، چرا که از فشارهایی که این مساله ایجاد کرده بود، هم اکنون رهایی یافته اند.
الشرق الاوسط از احمد مجدلانی عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در همین باره سوال کرد و جانشین عباس گفت که نشانه های اولیه حاکی از آن است که ترامپ از وعده های خود عدول کرده است.
مجدلانی گفت: دولت آمریکا این موضوع را در مرزهای خود نگه داشته و این اظهارات و وعده ها تنها در دوره انتخابات بود و وعده های انتخاباتی بوده است.
وی افزود: چند دلیل وجود دارد که ترامپ از تصمیم و وعده انتخاباتی خود صرف نظر کرده است.
اول – وی اکنون در موقعیت دیگری است و تصمیم به این اقدام یعنی، وی مسئول تبعات آن خواهد بود و از بین رفتن هر گونه امید در ایجاد صلح و ایجاد آشوب به منافع آمریکا در جهان ضربه می زند.
دوم – آمریکا یکی از ۵ کشور عضو دائم در شورای امنیت است و نقض قوانین دیگر اعضای این شورا از جمله روسیه و چین را هم تشویق به نقض قوانین می کند.
سوم – بر اساس قطعنامه ۱۸۱ شورای امنیت، قدس یک شهر بین المللی است و جهان بر اساس این منطق با این شهر برخورد می کند و آمریکا نمی تواند قواعد و قوانین بین المللی را به همین راحتی نقض کند، و مهمتر از آن در نامه هایی که از سوی برخی کشورهای عربی، رئیس تشکیلات خودگردان، روسیه و اتحادیه اروپا برای ترامپ ارسال شده، نسبت به این اقدام و پیامدهای آن هشدار داده شده است.
مجدلانی تاکید کرد که تجدید نظر ترامپ موجب خشنودی مقامات فلسطینی در رام الله شده است، چرا که این اظهارات روند سیاسی را بسیار پیچیده کرده بود.
برپایه این گزارش، مساله انتقال سفارت آمریکا به قدس یکی از دل مشغولی های فلسطینیان پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا شده بود.
نزدیکان ترامپ نیز به پیچیدگی این مساله افزودند، چرا که اعلام کردند ترامپ به وعده های خود عمل خواهد کرد. این اظهارات برخی مقامات رژیم صهیونیستی را بر آن داشت که اعلام کنند متقاعد شده اند که ترامپ به وعده های خود عمل می کند. برخی از مقامات رژیم صهیونیستی مانند ‘نیر برکات’ شهردار قدس ادعا کرده اند که برخی مذاکرات لجستیکی را با آمریکایی ها به منظور مشخص کردن نحوه انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به قدس و مکان آن انجام داده است.
این مساله موجب شد تا محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قبل از آن که از اردن، عربستان و کشورهای دیگر بخواهد میانجیگری کنند، مستقیما نامه ای به ترامپ بنویسد تا وی را به تجدید نظر در اظهاراتش وادار نماید.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در اولین مکالمه تلفنی با ترامپ که دو روز قبل انجام داد، گفت که رئیس جمهوری آمریکا درباره مساله انتقال سفارت آمریکا به قدس به وی پاسخ نداده است و به او گفته که می خواهد فرصتی به مذاکرات صلح بدهد و این کار را در زمان مناسب دیگری انجام خواهد داد.
به گزارش الشرق الاوسط ، کانال شبکه ۱۰ رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده که ترامپ اکنون از تصمیم خود در انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به قدس بازگشته و به نتانیاهو گفته که می خواهد به روند صلح بین اسرائیل و فلسطین فرصت دهد.
در همین حال سخنگوی کاخ سفید نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که اکنون صحبت درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس بسیار زود است.
مقامات اتحادیه اروپا نیز در دیدار وزیر همکاری های منطقه ای در کابینه رژیم صهیونیستی به وی اعلام کردند که کشورهایشان قصد ندارند سفارت خود را به قدس منتقل کنند، حتی اگر واشنگتن بر نظر خود برای انتقال سفارت اصرار ورزد؛ سفارت خانه های کشورهای اروپایی در تل آویو باقی خواهد ماند تا زمانی که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و فلسطین به توافق صلح دست یابند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/