آمریکا و اروپا
کد خبر : 1656
دوشنبه - 4 بهمن 1395 - 08:14
الجزیره:

ترامپ آغازگر عصری بی‌سابقه از نقض حقوق بشر توسط آمریکاست

وبگاه شبکه خبری «الجزیره انگلیسی» در گزارشی پیرامون وضعیت حقوق بشر در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا و «دونالد ترامپ» رییس جمهور جدید این کشور نوشت: باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ رییس جمهور شد و قول تغییرات اساسی را داد و برای حقوق بشر جامعه جهانی این انتظار به وجود آمد که دولت جدید تلاش می‌نماید تا فاحش‌ترین نقض تعهدهای بین‌المللی آمریکا را اصلاح نماید.

با وجود امیدهای ایجاد شده با توجه به سخنرانی مشهور اوباما در سال ۲۰۰۹ در قاهره، پایتخت مصر که وعده روابط جدید آمریکا با مسلمانان جهان داده شده بود در دوره ریاست جمهوری او بجای هرگونه تغییری در کمال بی‌تفاوتی همان روند ادامه یافت. اوباما نه تنها کسی را مسئول تخلفات دولت جورج بوش معرفی نکرد، بلکه همان مسیر ‌را ادامه داد و در مواردی شدت آن را نیز بیشتر کرد.

الجزیره در ادامه با انتقاد از اوباما به حمایت او از رژیم اسرائیل، به کارگیری تجسس‌های گسترده علیه شهروندان، ناکامی در تعطیل کردن زندان گوانتانامو و فقدان کامل رهبری در حل بحران بی‌سابقه پناهجویان آفریقا، اروپا و خاورمیانه اشاره کرد.

این رسانه می‌نویسد: شکست اوباما در اتخاذ سیاست مدافع حقوق بشر در داخل و یا خارج از کشور را باید به عنوان بخشی از روند متداول سیاسی قوانین بین الملل دانست که در آن شعارهای پر زرق و برق جدید دیده می‌شود درحالی که سیاست‌ها تا حد زیادی به همان شکل باقی می‌مانند.

این رسانه درباره وضعیت حقوق بشر در زمان تصدی دونالد ترامپ نوشت: آیا ترامپ می‌تواند ساز و کار کنونی حقوق بشر بین‌المللی در داخل و خارج این کشور را از بین ببرد؟ اگر اظهارات او در محافل عمومی در زمینه شکنجه، وضعیت گوانتانامو، حقوق بانوان، امور مهاجرتی، وضعیت آوارگان و حقوق بشر، بیمه همگانی و آزادی بیان را در نظر بگیریم، باید گفت جای نگرانی زیادی باقی است.

در ادامه این مطلب آمده است: اگرچه قضاوت ما در هزاره جدید به شدت تغییر کرده است، اما این امر در زمان ریاست جمهوری ترامپ احتمالا به طور کامل با اقدام‌هایی که دولت‌ها در جوامع دموکراسی با مواردی چون شکنجه، کشتارهای هدفمند، بازداشت‌های غیرقانونی و مواردی بدتر انجام می‌دهند، دوباره شکل خواهد گرفت.

بر این اساس، تصور کلی از حقوق بشر که برای دو قرن گذشته تاکنون قوانین بین‌المللی و فعالیت‌های سیاسی را شکل داده است جای خود را به یک دوره غیر لیبرال می‌دهند که در آن دست کم شاهد حضور  ادیان، اقوام و کشورها در حالت دائمی از بی‌نظمی و بر گرفته از معیارها و حمایت‌های حاکم بر جهان خواهیم بود.

این رسانه در خاتمه و در نتیجه گیری می‌نویسد: «با توجه به حجم لفاظی‌های مشاوران ترامپ، چهار سال بعدی می‌تواند به نگران کننده‌ترین پیش‌بینی‌ها نسبت به عصر ترامپ مبدل گردد که تاکنون تصور نشده است.»

منبع: فارس

انتهای پیام/