سیاست خارجه
کد خبر : 1112
سه شنبه - 28 دی 1395 - 09:58
مونیز:

برجام همچنان کارآمد است و امنیت منطقه و جهان را افزایش می‌دهد

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت انرژی آمریکا در سالگرد اجرای برجام با مقدمه‌ای در خصوص یکسالگی توافق هسته‌ای ایران نوشت، امروز، ۱۶ ژانویه ۲۰۱۷، سالگرد یکسالگی اجرای برجام بوده است که برنامه هسته‌ای ایران به عقب برگردانده شده است و این توافق از طریق راستی‌آزمایی مانع دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای می‌شود.

این گزارش ادامه داد، سال گذشته به منظور رسیدن به روز اجرا، ایران می‌بایست ۲۵ هزار پوند اورانیوم غنی‌شده را از کشور خارج می‌کرد، دو سوم سانتریفیوژ‌هایش را برمی‌چید، رأکتور طراحی‌شده پلوتونیوم را غیرفعال می‌کرد و با سخت‌ترین نظام راستی‌‌آزمایی هسته‌ای که تابحال مورد مذاکره قرار گرفته بود، موافقت می‌کرد.

طبق این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز اعلام کرد که ایران سانتریفیوژها و زیرساخت‌های مازاد را از سایت غنی‌سازی سوخت فردو در راستای الزامات برجام برچید.

 «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا و یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در سالگرد اجرای برجام با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «در اولین سالگرد اجرای برجام، ایران با موفقیت، مرحله مهم برچیدن سانتریفیوژ‌ها و زیرساخت‌های فردو را پشت سر گذاشته است و این مسئله نشان می‌دهد که این توافق همچنان به محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد تا اطمینان دهد که ایران سلاح هسته‌ای تولید نمی‌کند و دستکم زمان یکساله گریز هسته‌ای را حفظ می‌کند».

وی ادامه داد: «برجام بر پایه تحلیل‌های فنی قوی دانشمندان وزارت انرژی از جمله تحلیل‌هایی که در آزمایشگاههای ملی انجام گرفته است و به پشتیبانی اقدامات بی‌سابقه راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قدرت گرفته است».

وزیر انرژی آمریکا تصریح کرد: «اقدامات راستی‌آزمایی برجام تضمین می‌کند که مواد و مصالح فردو و دیگر اقلام اشاره شده ذیل برجام همچنان تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است».

مونیز در پایان بیانیه‌ خود گفت: «با گذشت یک سال از روز اجرا، توافق هسته‌ای ایران همچنان کارآمد است و امنیت منطقه و جهان را افزایش می‌دهد».

منبع: فارس

انتهای پیام/