آمریکا و اروپا » سیاست خارجه
کد خبر : 627
دوشنبه - 20 دی 1395 - 09:30

برجام ذخیره استراتژیک آمریکاست

به گزارش پایگاه سفیر، چند روز پیش ده‌ها دانشمند آمریکایی با ارسال نامه‎‏‌ای به «دونالد ترامپ» رئیس‎‌جمهور منتخب آمریکا، از وی خواسته‌اند توافق هسته‎ای میان ایران و کشورهای  ۱+۵ را حفظ کند.

۳۷ دانشمند آمریکایی ازجمله برندگان جایز نوبل، سازندگان سابق تسلیحات هسته‎ای، مشاوران علمی پیشین کاخ سفید و مدیر اجرایی بزرگترین انجمن جهانی دانشمندان، این نامه را امضا کرده‌اند.

در این نامه خطاب به ترامپ آمده است: از شما می‌خواهیم این دارایی مهم راهبردی ایالات‌متحده را حفظ کنید.

امضاکنندگان این نامه هدف خود را «ارائۀ ارزیابی‌ خود» دربار توافق هسته‎ای با ایران اعلام کرده‌‎اند که از حدود یک سال پیش اجرایی شده است.

دانشمندان آمریکایی در نامه خود ذکر کرده‎اند که ایران فعالیت دوسوم از سانتریفوژهایش را متوقف کرده، بیش از ۹۵ درصد از اورانیومی را که تا ۴ درصد غنی‌سازی شده بود، صادر کرده و تولید اورانیوم با خلوص تقریبی ۲۰ درصد را نیز که به سوخت لازم برای بمب‌ اتمی نزدیک‌تر است، کنار گذاشته است.

دانشمندان آمریکایی همچنین اعلام کرده اند که کارشناسان و ناظران به آنها اطمینان داده‎اند که امکان این‌که در تاسیسات هسته‌ای ایران بصورت ناگهانی سلاح هسته‎ای تولید شود، وجود ندارد.

از مهم‌ترین مسائلی که در نامه دانشمندان آمریکایی مورد اشاره قرا رگرفته این است که برجام خطر تولید مقادیر قابل‌توجه و ناگهانی تسلیحات هسته‎ای در ایران و فشار بر همسایگان ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را کاهش داده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/