آمریکا و اروپا » ایران » سیاست خارجه
کد خبر : 1359
پنجشنبه - 30 دی 1395 - 11:51
سخنگوی کاخ سفید:

اوباما برای آینده برجام در دولت بعد تضمینی نداده است

در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه روحانی در پاسخ به این سؤال که نظرش در خصوص تصمیم ترامپ برای مذاکره مجدد در خصوص برجام چیست؟  گفته بود: «ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تا حالا اظهاراتی که درباره برجام انجام داده این بوده که خوشحال نیست و این توافق ، توافق خوبی نیست که اینها بیشتر شعار است و من بعید می‌دانم که در مقام عمل اتفاقی بیفتد به دلیل اینکه این توافق یک توافق دوجانبه نیست که ایشان بگوید من خوشم می‌آید یا بدم می‌آید.»

جاش ارنست در پاسخ به این سؤال که «آیا ترامپ می‌تواند برجام را یکجانبه ملغی کند و آیا دولت اوباما در خصوص آینده برجام، به ایرانی‌ها تضمینی داده است؟» پاسخ داد: «پرزیدنت اوباما بارها گفته که این دولت به رهبران خارجی در خصوص آنچه دولت بعد می‌کند، هیچ تضمینی نداده است.»

وی ادامه داد: «رئیس‌جمهور بعدی بر اساس آنچه اعتقاد دارد بهترین مسیر برای کشور است، تصمیم خواهد گرفت.»

تماس اتحادیه اروپا با تیم ترامپ

یک منبع در اتحادیه اروپا از تماس مقام‌های این اتحادیه با تیم رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای هدف حفظ برجام خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: اتحادیه اروپا، در تماسی غیر رسمی با تیم رئیس‌جمهور منتخب آمریکا مزایای توافق هسته‌ای ایران را برای آنها توضیح داده است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه درباره لغو توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ موسوم به برجام هشدار داده بود.

منبع مورد استناد خبرگزاری فرانسه که نخواست نامش فاش شود گفت: این تماس‌ها به منظور توضیح مزایای توافق هسته‌ای انجام شده است.

وی گفت: برخی تعامل‌های غیررسمی با دولت آمریکا جهت توضیح ارزش افزوده این توافق انجام شد.

صدمات جبران‌ناپذیر خروج از برجام برای آمریکا

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه با لحنی مزاح‌آمیز گفت: در صورتی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب این کشور توافق هسته‌ای را لغو کند، دولتش بیش از یکی دو سال دوام نخواهد آورد.

به گزارش «بیزنس‌اینسایدر»، کری هنگام استدلال در سخنرانی خود در اجلاس داووس درباره اینکه چرا دولت ترامپ نمی‌تواند به صورت یکجانبه توافق هسته‌ای ایران را لغو کند به این موضوع اشاره کرده است.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد؛ خروج کشورش از توافق هسته‌ای چندجانبه با ایران صدمات جبران‌ناپذیری به اعتبار واشنگتن در دنیا وارد خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: «قول می‌دهم که دوستان و متحدان ما که برای دستیابی به این توافق مذاکره کردند، با هم هم‌پیمان شده و خواهند گفت، این توافق خوبی است و ما می‌خواهیم آن را نگه داریم.

برجام و تشدید بی‌اعتمادی ایرانیان به آمریکا

اندیشکده «گروه بحران» که توسط «جورج سوروس» سرمایه‌دار صهیونیست بنیان‌گذاری شده، در مقاله‌ای به مناسبت اولین سالگرد اجرای برجام نوشت: حالا روزهای کاخ‌‌سفیدنشینی «باراک اوباما» به شمارش افتاده و «دونالد ترامپ» در راه است؛ ترامپی که قبلاً گفته بود: «توافق با ایران، بدترین توافقی است که تا حالا برای رسیدن به آن، مذاکره‌ای صورت گرفته است».

در ادامه، این اندیشکده آمریکایی به ناراحتی‌های ایرانی‌ها از برجام یعنی کامل و روان اجراء نشدن آن پرداخته و به عنوان شاهد، به سخنان «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران اشاره کرده است.

گروه بحران به آن روزی اشاره کرده که ظریف از طولانی شدن روند صدور مجوز برای فروش هواپیمای غیرنظامی به ایران انتقاد کرده بود.

این اندیشکده آمریکایی به نظرات یک ایرانی دیگر در خصوص برجام هم پرداخته؛ یک مقام مسئول بلندپایه که به شرط ناشناس ماندن به خبرنگار اندیشکده گروه بحران گفته که تعلل‌های آمریکا در اجرای برجام، در حکم نقض چشمگیر این توافق نیست ولی در بهترین حالت، یک تعلل و در بدترین حالت، وارد آوردن ضربات عمدی به برجام است و بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا را عمیق‌تر کرده است.

وی افزود : برجام نسبتاً در شرایط خوبی به سر می‌برد ولی اعتماد ایرانیان به تعامل با آمریکا، لکه‌دار شده و رو به احتضار است.

اشتراک نظر ترامپ و اسرائیل درباره برجام

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «جروزالم پست»، «اسحاق هانغبی» وزیر امور همکاری‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی نیز در نشست خبری به میزبانی یک موسسه صهیونیستی گفت: با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا  اینک خیالمان راحت است، یعنی ترامپ برخلاف سلف خود در مورد دو موضوع مهم یعنی توافق ایران و این ‌که شهرک‌سازی مانعی در مسیر صلح نیست، احساسی همچون اسرائیل دارد.

هانغبی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به جابجایی سفارت آمریکا به قدس اشغالی، توافق اتمی ایران را یک عمل انجام شده که به آسانی قابل تغییر نیست، نام نهاد.

منبع: کیهان

انتهای پیام/