آسیا و اقیانوسیه » خبر یک
کد خبر : 959
شنبه - 25 دی 1395 - 15:56

انقلاب فرهنگی در عربستان نهاد دینی و سیاسی این کشور را مقابل هم قرار می‌دهد

به گزارش پایگاه سفیر، به نظر می‌رسد که سال ۲۰۱۷ برخلاف سال‌های قبل مملوء از تغییرات در عربستان باشد. هیئت کل امور تفریح و سرگرمی عربستانی‌ها در چارچوب چشم انداز سال ۲۰۳۰ به صورت فشرده تلاش می‌کند. در این راستا فهرست بلند بالایی از فعالیت‌های مختلف سال جدید آماده کرده که شامل تمامی مناطق عربستان می‌شود.

به نقل از روزنامه مستقل رای الیوم، مساله قابل توجه در این تحول این است که محدود به فعالیت‌های دینی نخواهد شد چراکه طبق نوشته روزنامه‌های محلی، همچنین کنسرت‌هایی در استان جده، در نزیکی مکه برگزار خواهد شد که این رویکرد به نظر می‌رسد که باعث خشم برخی شخصیت‌های برجسته تندرو در عربستان شود که در کنار رهبری سیاسی اداره کشور را برعهده دارند.

عبدالعزیز آل شیخ، مفتی عربستان در برنامه هفتگی خود در شبکه ماهواره‌ای المجد از هیئت سرگرمی و تفریح خواست تا پرونده ساخت سینما و برگزاری کنسرت‌ها در عربستان را با درایت و آرامش بررسی کند. وی بر لزوم برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌ها با در نظر گرفتن منافع امت اسلامی تاکید کرد.

ناظران می‌گویند که این سخنان مفتی در میان مواضع احتیاطی نهاد دینی مطرح شده است که امور در عربستان به آن ارجاع داده می‌شود. درخواست مفتی عربستان از هیئت سرگرمی در کشورش برای برخورد با درایت، بزرگترین شاهد مثال برای نارضایتی وی و امثال او از چنین تغییرات “انقلابی” است که رهبری جوان عربستان برای تحمیل آن بر جامعه تندروی عربستان تلاش می‌کند.

جریانی که اصلاح گرا یا لیبرال توصیف می‌شود، خود را با شادی برای آن تغییر غیرعلنی در عربستان آماده می‌کند و امیدوار است که پایه و اساسی برای جامعه مدنی غیردینی تدوین شود و آن کنسرت‌ها ابتدای کار به نظر می‌رسد. این تغییرات به صورت پیاپی ادامه خواهد داشت و پرونده‌هایی که در کشور حرام و ممنوع بوده این کشور را فراخواهد گرفت که از ۸۰ سال قبل قوانین سفت و سخت بر آن حکمفرما بوده است. این قوانین برگرفته از آموزه‌های شیخ محمد بن عبدالوهاب، یکی از افراد تاثیرگذار در تاسیس عربستان است.

افراد آگاه از امور داخلی عربستان این مساله را بعید نمی‌دانند که برخوردی میان دو نهاد سیاسی و دینی از باب اختلاف بر سر ساختار جامعه شکل بگیرد که این روش و ساختار جدید بنیانگذار ایجاد نسلی “لیبرال” خواهد بود که با “تفریح” بر اساس چشم انداز ۲۰۳۰ موافق خواهند بود و از لاک آموزه‌های کتب فقهی که در شکل گیری گروه‌های تندرو و در راس آنها داعش نقش داشته‌اند، بیرون خواهند آمد.

طبق گفته افراد آگاه، رهبری عربستان در “انقلاب” خود علیه نهاد دینی بر برخی از شیوخ “میانه رو” خود تکیه خواهد کرد؛ آن مبلغانی که در جامعه عربستان پذیرفته شده هستند و می‌توانند تغییر ملموسی را براساس خواسته‌های رهبری سیاسی ایجاد کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/