غرب آسیا
کد خبر : 26
سه شنبه - 29 دی 1394 - 19:56
هاشمی رفسنجانی مطرح کرد؛

انتقاد از عدم تحقق مطالبه رهبری در ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در بیست و یکمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و معاون علمی و فناوری رییس جمهور و جمعی کثیری از اندیشمندان، محققان و پژوهشگران حوزه علوم پزشکی در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در سال ۱۳۷۴ که سیستم تحقیقات علوم پزشکی را با محوریت دکتر ملک‌زاده راه‌اندازی کردیم، آرزوهای بلندی داشتیم، که طی این سال‌ها بخشی از آن موفق بوده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به اسم جشنواره علوم پزشکی با عنوان «رازی» اشاره و تصریح کرد: محمد زکریای رازی پزشک، دانشمند و فیلسوف ایرانی است که در عمر کوتاه خود کارهای بزرگی در حد معجزه انجام داد. این دانشمند بزرگ که مدتی زرگری و سپس کیمیاگری کرد، پس از آسیب چشمش به خاطر هزینه بالای درمان آن، به دنبال تحصیل علم پزشکی رفت و موفق شد.

هاشمی رفسنجانی، با تأکید بر اینکه اخلاق‌مداری، سرلوحه‌ی طبابت رازی بود، اظهار داشت: وی در پزشکی به بینوایان توجه ویژه داشت و علیرغم پزشکان زمان خویش که سعی می‌کردند به درگاه حاکمان نزدیک شوند، او از چنین روحیه‌ای برخوردار نبود و آنچنان مهربانانه با بیماران خود رفتار می‌کرد که آنها به لحاظ روحی و جسمی احساس سلامت می‌کردند.

وی با اشاره به دستاوردهای عظیم رازی در حوزه پزشکی به خصوص کشف درمان بیماری‌های مختلف از جمله آبله و سرخک و همچنین الکل، گفت: شخصیت ممتاز و خدمات ارزنده این پزشک ایرانی بر هیچکس پوشیده نیست و زمانی که در بغداد بود و ریاست بیمارستان معتضد عباسی را برعهده داشت، این بیمارستان را به یکی از بهترین بیمارستان‌های دنیا تبدیل کرد و به واسطه‌ی همین بیمارستان جهانی شد.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با تأکید بر تحقیق واقعی از سوی همه محققان و پژوهشگران، افزود: اگر ما دستور اکید رهبران شیعه مبنی بر «اُنْظُرْ اِلی ما قالَ وَ لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ، را که می‌گوید باید به سخن توجه کنیم نه صاحب سخن» در تحقیقات خود لحاظ و توجه کنیم، گام بزرگی برداشته‌ایم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضرورت باز کردن فضا برای تحقیق و پژوهش و استفاده از دانشمندان و اندیشمندان را مورد تأکید قرار داد و گفت: طبق آمار، متأسفانه طی سال‌های ۹۱ و ۹۲، ۱۵۰ هزار متفکر و نخبه ایرانی به خارج از کشور رفتند و اسم سازمان معتبر علمی ناسا را مکانی گذاشتند که تبلور حضور دانشمندان ایرانی‌ است.

وی افزود: باید شرایطی در کشور ایجاد شود تا پژوهشگران ایرانی خارج از کشور بتوانند به میهن خود برگردند و مردم ایران را از خدمات خود بهره‌مند سازند. همانطور که رازی از بغداد به ری آمد.

وی به اوج تمدن اسلامی در قرون ۴ و ۵ اشاره و تصریح کرد: آن چیزی که تمدن اسلامی را ساخت، پژوهش و تحقیق بود، در آن زمانی که امتیاز باسواد شدن، مخصوص یکی دو طبقه از مردم بود، دانشگاه جندی شاپور مأمن و پناهگاه تمام دانشمندان از سراسر دنیا شد وبه مرکزی برای تبادل اطلاعات و دانش و منبع عظیمی از کتاب‌های علمی و فنی تبدیل شده بود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ایرانی‌ها با تمدن چندین هزار ساله بسیار مستعد و باهوش هستند که هوش و ذکاوت آنها نسل به نسل منتقل می‌شود، گفت: خوشبختانه در شرایط فعلی، ایران از هیچ‌گونه امکاناتی مثل دانشگاه، استاد، دانشجو، دانشمند، محقق، پژوهشگر، منابع علمی و آموزشی محروم نیست و باید فضا برای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی مهیا شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به تأکید و سفارش مقام معظم رهبری در چند سال گذشته مبنی بر ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: متأسفانه آنطور که شایسته است، به این امر مهم پرداخته نشد، واقعاً چقدر کرسی‌های آزاداندیشی آزاد است؟! کافی است جریانی حرف محققی را نپسندد!!

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر نتایج تحقیق ملموس و قابل درک باشد، باعث جذب درآمد و استعدادها می‌شود و باید بگذاریم اساتید به همراه دانشجویان در کرسی‌های آزاداندیشی آزادانه به اظهار نظر و عقیده در زمینه‌های مختلف بپردازند.

هاشمی رفسنجانی، آزاداندیشی را اساس پیشرفت اسلام دانست و گفت: در زمان ائمه و امامان معصوم فضا برای علم و دانش باز بوده است و با وجودی که علم آنان لدنی بوده است، به معلم خود هدیه به پاس یاد دادن می‌دادند و در چنین شرایطی بود که بزرگترین تمدن دنیا را در جامعه‌ای که تعداد باسوادان آن بسیار اندک بود، پایه‌گذاری کردند، به طوری که هنوز خیلی‌ها ریزه‌خوار آن تمدن هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران دارای پزشکان باسواد، حاذق و مهربان است، گفت: اگر به تحقیق و پژوهش اهمیت و بها بدهید، هر سال شاهد دستاوردهای عظیم و بهتری در این حوزه خواهیم بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خویش با تبریک اجرای برجام در پی موفقیت تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مذاکرات با ۱+۵ با حمایت رهبری و مردم و تلاش‌های شبانه‌روزی اعضای تیم، اظهار داشت: کاری که دولت آقای روحانی و تیم هسته‌ای ایران انجام داد، کاری خطیر و بزرگ است که بی‌شباهت به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نیست. البته شرایط کشور در مقایسه با آن روزها از جهاتی بهتر و از جهاتی بدتر است، ما در آن سال‌ها این همه انحراف، قرض و فساد نداشتیم و با کشورهایی که دشمن خونی ما بودند، پس از یک سال روابط عادی و طبیعی داشتیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به خوشحالی و خرسندی همه دنیا به جز صهیونیست‌ها، جمهوری خواهان آمریکا و جمعی از دلواپسان داخلی از اجرای برجام، گفت: در موفقیت برجام ۱ تیم هسته‌ای ایران با پشتوانه‌ی حق و دانش به مصاف ۱+۵ رفت و حقانیت ایران را به آنها اثبات کرد و در شرایط فعلی وضع هسته‌ای ما خیلی بهتر از گذشته شده است، چرا که مواد غنی شده اورانیوم را به روسیه می‌فروشیم و در آینده آب سنگین را به آمریکا خواهیم فروخت.

وی با ابراز تأسف از اعلام رد صلاحیت حدود ۶۰ درصد از داوطلبان نمایندگی مجلس در روز اول انجام برجام، گفت: پس از موفقیت برجام ۱ باید با حراست از دستاوردهای برجام و باز گذاشتن راه تحقیق و پژوهش و جدی گرفتن کرسی‌های آزاداندیشی و آزادی بیان و عقیده در برجام ۲ بتوانیم زمینه‌های توسعه و رشد و بالندگی کشور را فراهم کنیم.

وی به پیشرفت‌های خوب دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه گداخت و جوش هسته‌ای اشاره کرد و گفت: جهان ساخت اولین نیروگاه جوش هسته‌ای را در برنامه دارد که اگر این امر محقق شود، بسیاری در مصرف انرژی صرفه‌جویی شده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف از آلودگی‌های زیست محیطی که زندگی انسان را سخت کرده است، به ساخت و تولید موتورسیکلت و ماشین‌های برقی ساخته شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین اشاره کرد و گفت: اگر این محصولات به تولید انبوه برسد، شاهد کاهش آلودگی و در نتیجه محیطی زیستی سالم خواهیم بود.

هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف شدید از تفرقه میان امت های اسلامی، شرایط بحرانی منطقه به خصوص در کشورهای عراق، لیبی، یمن، سومالی، افغانستان و گسترش القاعده و بدتر از آن گروهک تروریستی داعش و ویروس تروریسم، گفت: اگر می‌بینید که ایران در این شرایط، امن و با ثبات است، دلیلی جز هوشیاری مراکز اطلاعاتی، نظامی و عشق، علاقه و مردم به انقلاب اسلامی و کشور و حمایت از آن نیست.

وی هدف داعش و القاعده را بدنام کردن مسلمانان توصیف کرد و گفت: اسلام با ترور به شدت مخالف است و می‌بینید که آیات قرآنی که در زمان جاهلیت و در شرایطی که تعداد باسوادان آن کمتر از انگشتان دست بود، بر مسلمانان نازل شد، تأکید بر علم، دانش و تعلیم دارد و فرشتگان نیز به خاطر علم به حضرت آدم سجده کردند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با آیه شریفه «فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ، چرا از هر فرقه اى گروهى نزد پیامبر نمى روند تا دانش دین بیاموزند» اشاره و تصریح کرد: این آیه نشانگر اهمیت یادگیری علم و دانش در هر شرایطی است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه راه حل مشکلات از تحقیق و پژوهش می‌گذرد، گفت: توسعه شرکت‌های دانش بنیان را باید جدی بگیریم، تا ضمن کارآفرینی برای تحصیلکرده‌های بیکار، شاهد حل معضلات و مشکلات از طریق آنها باشیم.