غرب آسیا » نگاه روز
کد خبر : 30
سه شنبه - 29 دی 1394 - 20:02
سیف در پاسخ به مهر اعلام کرد:

آغاز گشایش ال سی‌ها/ بخش عمده‌ای از منابع بلوکه ارزی آزاد شد

به گزارش خبرنگار مهر، ولی‌الله سیف امروز در حاشیه همایش «اجرای برجام، فصلی نو در اقتصاد ایران» در سالن اجلاس سران با ارائه توضیحاتی در خصوص ال‌سی‌‌های گشایش شده بعد از برداشته شدن تحریم‌ها گفت: مقدمه گشایش هزار ال‌سی فراهم شده و روز گذشته نیز گشایش‌ها آغاز شده است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر افزود: بخش عمده ال‌سی‌ها برای تامین مواد اولیه کارخانجات گشایش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌کنیم تولید به حرکت درآید.

وی همچنین در خصوص سیاست ارزی دولت بعد از اجرای برجام اظهارداشت: سیاست دولت این است که نرخ ارز را به سمت یکسان‌سازی پیش ببرد، البته شش ماه بعد از اجرای برجام زمان لازم است که به شرایط ارز تک نرخی برسیم.

سیف در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر برقراری سوئیفت خاطرنشان کرد: بلافاصله بعد از اجرایی شدن برجام، سوئیفت برای بانک‌های ایرانی قابل استفاده بود و برخی بانک‌ها نیز حتی در شرایط تحریم به شبکه سوئیفت متصل بودند اما برای مابقی بانک‌ها که ارتباط شان در دوران تحریم قطع شده بود، امیدواریم بتوانیم ظرف ۸ روز سوئیفت را برقرار کنیم.

بخش عمده‌ای از منابع ارزی بلوکه ایران آزاد شد

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در خصوص جابه‌جایی منابع بلوکه شده ایران در خارج کشور، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از منابع بلوکه شده ایران آزاد شده و امروز نیز ایمیل‌ها و سوئیفت‌هایی را به طرف‌های بانکی خود در کشورهای دیگر ارسال کردیم تا بتوانیم جابه‌جایی وجوه خود را میان بانک‌های خارجی صورت دهیم.

وی گفت: جابه‌جایی اموال بلوکه شده ایران از یک بانک به بانک دیگر خارجی برای این است که اطمینان داشته باشیم طرف‌های بانکی ما در خارج از کشور مفاهیم اصلی راهنمایی‌های برجام را درک کرده‌اند و بدانند که تحریم‌ها برداشته شده است.

به گفته سیف، بر اثر رفع تحریم ها و اجرایی شدن برجام ۳۲ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد می شود که ۲۸ میلیارد دلار آن متعلق به بانک مرکزی و ۴ میلیارد دلار آن با تبدیل به ریال به عنوان سهم دولت به خزانه واریز می شود.

چرا فعالیت تعدادی از صرافی‌ها متوقف شد؟

ولی‌الله سیف با اشاره به تعطیلی صرافی‌های غیرمجاز در روز گذشته گفت: بانک مرکزی دستورالعملی را در رابطه با خرید و فروش ارز در بازار آزاد دارد که رعایت آن از سوی تمامی صرافی‌ها الزامی است و براساس آن، چنانچه صرافی‌ای این دستورالعمل را ناقص و یا با تخلف اجرایی کنند، باید پاسخگو باشند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بر این اساس بانک مرکزی با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی روز گذشته به منظور جلوگیری از اختلال در بازار ارز، تعدادی از صرافی‌هایی را که یا مجوز نداشتند یا مجوز آنها یک سال قبل باطل شده بود را متوقف کرد، چرا که این صرافی‌ها مخل بازار به شمار می‌روند.

نرخ سود بانکی را دستوری کاهش نمی‌دهیم

سیف همچنین در خصوص نرخ سود بانکی اظهارداشت: دولت به هیچ عنوان سیاست اعلام دستوری نرخ سود را در دستور کار ندارد، زیرا بانک هم یک بنگاه اقتصادی است که باید از آن مراقبت لازم صورت گیرد و مشکلات پیش‌روی آن از میان برداشته شود.

وی تصریح کرد: چنانچه از یک بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی بخواهیم که نرخ سود تامین منابع خود را با قیمتی بالاتر از نرخ ارائه تسهیلات تامین کند، آنگاه ضرر و زیان را متوجه او خواهیم کرد، البته مراقبت می‌کنیم که نرخ بازار بین بانکی نیز به روند کاهشی خود ادامه دهد؛ بنابراین به هیچ عنوان به دنبال تعیین دستوری نرخ سود نیستیم.