رفتن به بالا

رسانه خبری و تحلیلی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

گزارش فارس از متن و حاشیه نشست علنی امروز «خانه ملت»

پای انتقاد «بودجه‌ای» باز هم به مجلس باز شد

خانه ملت امروز در صحن علنی خود شاهد انتقادات بودجه‌ای برخی نمایندگان مجلس بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نشست علنی صبح امروز (دوشنبه ۵بهمن ماه ۹۴) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدای نشست ۲۱۲ نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی ۷۵ نماینده مجلس خالی بود.

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت چک به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، اولین دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان است.

*انصراف بیاتیان از طرح سؤال خود از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی

بررسی سؤال سیدمحمد بیاتیان نماینده بیجار از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دستور کار جلسه علنی صبح امروز پارلمان قرار داشت که طبق اعلام محمدحسین فرهنگی عضو هیأت رئیسه مجلس، بیاتیان از طرح سؤال خود از وزیر کار انصراف داده است.

همچنین قرار بود در این جلسه سؤال ۳ نفر از وکلای ملت از قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت و درمان مورد بحث و بررسی قرار گیرد اما به دلیل حضور وزیر بهداشت در سفر خارجی همراه رئیس‌جمهور به ۲ کشور اروپایی، رسیدگی به این سؤال نیز به جلسات علنی آینده پارلمان موکول شده است.

با ۱۵۱ رأی مثبت نمایندگان

*مجلس موافقتنامه همکاری بین ایران و جمهوری چک برای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف را به تصویب رساند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه کلیات و جزئیات لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری چک به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد و تشریفات (پروتکل) الحاقی آن، را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری چک به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد و تشریفات (پروتکل) الحاقی آن، مشتمل بر یک مقدمه و ۲۷ ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبالده اسناد آن داده می‌شود.

طبق تبصره این ماده، هزینه‌های مالی موضوع بند ۴ ماده ۱۱ موافقتنامه، مجوز کسب درآمد غیرقانونی از جمله ربا محسوب نمی‌شود.

وکلای ملت با ۱۵۲ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات این لایحه موافقتنامه را مصوب کردند و سپس با ۱۵۱ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن علنی، ماده واحده و جزئیات لایحه مذکور را به تصویب رساندند.

*اسامی غائبین آغاز جلسه علنی امروز مجلس

به دنبال آن،

اسامی غائبین آغاز نشست علنی امروز مجلس از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

۱- محمدسعید اربابی نماینده مردم ایرانشهر

۲- جلیل جعفری نماینده مردم خلخال

۳- محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا

۴- صیدعیسی دارایی نماینده مردم اندیمشک

۵- ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد

۶- علی علیلو نماینده مردم شبستر

با ۱۵۱ رأی مثبت نمایندگان صورت گرفت

*موافقت مجلس با لایحه عضویت دولت ایران در کنسرسیوم زیرساخت کلید عمومی آسیا

نمایندگان همچنین کلیات و جزئیات لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مشارکت (کنسرسیوم) زیرساخت کلید عمومی آسیا را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده شد در مشارکت (کنسرسیوم) زیرساخت کلید عمومی آسیا به شرح منشور و آیین‌نامه پیوست، عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط و یا کمک، اقدام نماید. تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت بر عهده دولت است.

همچنین در تبصره این ماده مقرر شد در اجرای ماده ۱۰ منشور مشارکت و ماده ۷ آیین‌نامه آن، رعایت اصل ۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضروری است.

وکلای ملت با ۱۵۱ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۲۲۷ نماینده حاضر در صحن علنی، چزئیات ماده واحده لایحه مذکور را به تصویب رساندند.

*توکلی: ارائه برخی احکام به جای لایحه برنامه ششم توسعه توسط دولت یک بدعت است/ کمیسیون تلفیق برنامه تشکیل جلسه ندهد

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست پارلمانی در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: امروز کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه طبق برنامه تشکیل جلسه خواهد داد، در حالی که دولت برنامه‌ای ارائه نداده است.

وی افزود: تعریف برنامه طبق بند ۳ قانون برنامه و بودجه مصوب سال ۱۳۵۱ این است که برنامه عمرانی ۵ ساله برنامه‌ای است که طی ۵ سال تنظیم و به تصویب مجلس می‌رسد و ضمن آن اهداف و سیاست‌های اقتصادی اجتماعی کشور در همان مدت مشخص می‌شود.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در برنامه توسعه همه منابع مالی دولت به ویژه منابعی که از طریق شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی صرف عملیات‌های عمرانی شده و اعتبارات عمرانی جاری دولت جهت وصول به اهداف مشخص شده تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: تعریف علمی برنامه این است که برنامه توسعه زمانی محقق می‌شود که در شرایط مختلف اقدامات و اهداف قابل دستیابی یک جامعه برنامه‌ریزی می‌کند، این موضوع با زمان گره خورده است.

احمد توکلی در ادامه یادآور شد: طبق گفته دولت، آنها برنامه ارائه نداده‌اند، بلکه احکام مقدمه‌ای برنامه ارائه شده است، احکام مقدمه مجموعه‌ای از احکام مختلف است که درباره موضوعات مختلف است، این احکام در کمیسیون برنامه مشترک در حال بررسی است که نه دارای سال و نه دارای زمان است، در این برنامه اعتبارات مشخص نیست، می‌توان گفت در این برنامه هیچ چیزی مشخص نیست، اینکه دولت می‌گوید برنامه ارائه نداده و احکام برای برنامه ارائه داده است یک بدعت است که نباید مجلس آن را بپذیرد، دولت می‌توانست با مجلس و نمایندگان مذاکره کند و موضوع را تشریح نماید.

نماینده تهران در مجلس همچنین تأکید کرد: زمانی که دولت موضوعی را به اسم برنامه به مجلس ارائه می‌کند اما خودش هم نمی‌داند، این موضوع تکلیف قانونی ندارد. در این شرایط چگونه کمیسیون تلفیق می‌خواهد تشکیل جلسه دهد؟! بنده تقاضا دارم کمیسیون تلفیق تشکیل جلسه ندهد، دولت اگر نیازمند زمان است فوریت آن را تقاضا نماید. روال قانونی باید طی شود و وقت نمایندگان برای احکام ارائه شده تلف نشود.

در ادامه سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی اداره جلسه علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر احمد توکلی توضیح داد: همانگونه که قرائت فرمودید، برنامه در همان چارچوب مورد اشاره شما به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید. این موضوع در دستورکار مجلس نیز قرار گرفته است، شما مگر چه محدودیتی دارید که این اصول در آن رعایت نشده است. لوایح ارائه شده توسط دولت به مجلس شورای اسلامی همین روال را طی می‌کند. مجلس و نمایندگان با استفاده از اختیارات قانونی می‌توانند آن را تغییر دهند یا حتی عنوان لوایح را اصلاح کنند. اقدام دولت اشکالی ندارد و مجلس نیز می‌تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند.

*تصویب لایحه موافقتنامه بهره‌برداری از منابع زنده آبی دریای خزر در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز دوشنبه پارلمان به کلیات و جزئیات لایحه موافقتنامه حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر رأی مثبت دادند.

بهارستانی‌نشینان با ماده واحده این لایحه موافقت کردند که به موجب آن، موافقتنامه حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر مشتمل بر یک مقدمه و ۱۸ ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه تسلیم اسناد آن داده می‌شود.

در تبصره این ماده آمده است: «در اجرای ماده ۱۵ و ۱۶ این موافقتنامه، رعایت اصول ۱۳۹ و ۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.»

*رسایی: به جای بررسی برخی موضوعات، هزینه‌های انتخاباتی را در دستورکار قرار دهید

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه طی تذکری گفت: بعضی زمانی که قصد دارند حرف بزنند، باید یک چک سفید امضاء بدهند که هر چه هیأت رئیسه می‌خواهد بیان کنند.

وی به بررسی لایحه ایجاد مناطق آزاد در صحن علنی مجلس اشاره کرد و گفت: این موضوع پیشتر مطرح شد و طبق آئین‌نامه رأی نیاورد، ما امروز مباحث و طرح‌های مهمتری داریم مانند هزینه‌های انتخاباتی که باید آنها را بررسی کنیم.

«جوسازی زیادی علیه مجلس صورت گرفت که نمایندگان با این طرح مخالفند، حال با چنین شرایطی چرا باید طرح مناطق آزاد را بررسی کنیم؛ من مشکلی با بررسی این موضوع ندارم، فقط می‌گویم به دلیل اینکه ما را محکوم می‌کنند، بهتر است موضوع هزینه‌های انتخاباتی را بررسی کنیم.»

به گزارش فارس، سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حمید رسایی، گفت: ما تمامی مواردی که از کمیسیون بیاید را طبق آئین‌نامه در دستور قرار می‌دهیم.

با اشاره به لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری

*مقیمی: در صورت عدم تصویب طرح یا لایحه نمی‌توان آن را تا شش ماه ارائه کرد

احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی نیز طی تذکری گفت: اگر طرحی مورد تصویب مجلس واقع نشود، بدون تغییر اساسی نمی‌تواند تا شش ماه دیگر مطرح شود.

وی اضافه کرد: طبق قانون، نمایندگان مجلس و دولت نمی‌توانند یک طرح یا لایحه را با بیش از یک موضوع ارائه کنند.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی خواستار اعلام نظر حجت‌الاسلام ابوترابی‌ نائب رئیس مجلس درباره تذکرش شد و گفت: لایحه مناطق آزاد، پیشتر به صحن مجلس آمد، اما به دلیل اینکه دوسوم رأی می‌خواست حائز اکثریت آرا نشد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از جلسه امروز خانه ملت را برعهده داشت، اخطار نماینده بهشهر را وارد ندانست.

باهنر در پاسخ به تذکر کاتب:

*مجلس به هیچ وجه امکان رسیدگی به بودجه ۹۵ و برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۹۴ را ندارد

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه، در تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به برخی اظهارنظرها درباره مجلس و نحوه رسیدگی بودجه و برنامه ششم در خانه ملت انتقاد کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع امروز کشور رسیدگی به برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۵ است.

وی افزود: اگر بخواهیم بودجه ۹۵ را به تصویب برسانیم، لازم است برنامه ششم را به صورت اولویت‌دار در دستور مجلس قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی منافع ملی کشور را بر منافع شخصی خودش ترجیح می‌دهد، تصریح کرد: برخی گفته‌اند مجلس در آستانه انتخابات نمی‌خواهد بودجه را مورد بررسی قرار دهد در حالی که طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان ۱۰ روز فرصت ارائه پیشنهاد دارند و کمیسیون‌های تخصصی هم ۱۵ روز فرصت دارند گزارش خود را تقدیم کمیسیون تلفیق کنند.

کاتب گفت: نمایندگان باید فرصت مطالبه داشته باشند. ما حداقل تا هفتم اسفند ماه بدون فوت وقت باید بودجه را در کمیسیون‌های تخصصی بررسی کنیم و بعد از آن کمیسیون تلفیق می‌تواند رسیدگی‌های خودش را آغاز کند.

وی همچنین گفت: اظهارنظرهای متفاوتی مطرح می‌شود که تصور می‌کنند در مجلس بنای همکاری و تلاش نداریم در حالی که اصلاً اینطور نیست.

در ادامه محمدرضا باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس در پاسخ به تذکر کاتب توضیح داد: طبق جدول زمانبندی آیین‌نامه، مجلس شورای اسلامی کار خودش را آغاز کرده است، با وجود آنکه هنوز گزارش کمیسیون‌های تخصصی تقدیم کمیسیون تلفیق نشده، اما اعضای این کمیسیون‌ها مشخص شده تا کارهای مقدماتی مانند برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه را انجام دهد، کمیسیون‌های تلفیق برای آمادگی‌های مقدماتی تشکیل شده‌اند.

باهنر با تأکید بر اینکه به هیچ وجه نمی‌توانیم حقوق اساسی نمایندگان در بررسی بودجه و برنامه ششم را نادیده بگیریم، گفت: طبق قانون آیین‌نامه نمایندگان مجلس ۱۰ روز فرصت ارائه پیشنهاداتشان درباره بودجه و برنامه را دارند و کمیسیون‌های تخصصی ۱۵ روز فرصت دارد، لذا با توجه به برنامه زمان‌بندی انجام‌شده مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه امکان رسیدگی به لایحه بودجه ۹۵ و برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۹۴ را ندارد به همین دلیل از دولت می‌خواهیم طبق قانون لایحه بودجه دو دوازدهم یا سه دوازدهم را تقدیم مجلس کند تا از اول فروردین دولت بدون قانون بودجه نباشد.

باهنر در پایان ابراز امیدواری کرد که مجلس شورای اسلامی در دو ماهه اول سال ۹۵ هر دو لایحه بودجه ۹۵ و برنامه ششم توسعه را به تصویب می‌رساند.

*مخالفت مجلس با کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی سیستان و بانه-مریوان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی سیستان و بانه-مریوان را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب نرساندند.

وکلای ملت با ۹۸ رأی موافق، ۷۹ رأی مخالف و ۲۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات این لایحه را رد کردند.

*خسروی: رشد مناطق آزاد در کشور توجیهی ندارد/هزینه‌ زندگی برای مردم بومی در مناطق آزاد بالا می‌رود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه، کلیات لایحه ایجاد مناطق تجاری – صنعتی سیستان و بانه – مریوان را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب نرساندند.

در جریان بررسی کلیات این طرح، سیدسعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در سخنانی به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه مذکور، اظهار داشت: مناطق آزادی که قرار است در این لایحه در صورت تصویب نهایی ایجاد شود، جزء مناطق محروم کشور هستند اما چرا تبعیض قائل می‌شوند، چرا استان کرمانشاه در این لایحه مطرح نشده که به عنوان منطقه آزاد تبدیل شود.

وی افزود: اگر توجهی به شهرهای محروم کشور نشود مردم آن مناطق مهاجرت می‌کنند که در این شرایط با حفظ امنیت مرزها دچار مشکل می‌شویم، دولت باید عدالت را در نظر داشته باشد و به مناطق محروم کشور توجه بیشتری کند.

در ادامه این جلسه علیرضا خسروی نماینده سمنان در مجلس نیز در سخنانی به عنوان دومین مخالف کلیات لایحه مذکور،‌تصریح کرد: رشد مناطق آزاد در کشور واقعا چه توجیهی دارد، اگر بخواهیم به همین منوال پیش رویم کل کشور منطقه آزاد اعلام می‌شود.

خسروی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: افزایش قیمت زمین، اعطای مجوز برای واردات کالاهای لوکس، بالا بردن هزینه‌های زندگی مردم بومی از جمله مشکلاتی است که در مناطق آزاد ایجاد می‌شود.

خسروی در پایان تأکید کرد: تأسیس مناطق آزاد در کشور راهکار مناسبی برای توانمندی بومیان نیست.

نظر موافقان کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد

عباسی: ایجاد مناطق آزاد به خروج کشور از رکود کمک می‌کند

نظر موافقان کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد

*عباسی: ایجاد مناطق آزاد به خروج کشور از رکود کمک می‌کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری – صنعتی سیستان و بانه – مریوان را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب نرساندند.

در جریان بررسی کلیات این لایحه، مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان اولین موافق کلیات لایحه مذکور، اظهار داشت: تصویب این لایحه از خواسته‌های عمده و دیرینه مردم است، ما به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی اولا‌ترین مرجع برای تصویب خواسته های مردم هستیم.

افضلی‌فرد با بیان اینکه عده آی می‌گویند دولت خواسته مردم برای ایجاد مناطق آزاد را در قالب لایحه تقدیم مجلس کرده اما مجلس با آن مخالفت می‌کند، گفت: ایجاد مناطق آزاد در کشور مزایای زیادی همچون ایجاد اشتغال، افزایش صادرات و معافیت‌های مالیاتی را به دنبال دارد که می‌تواند نقطه عطفی در رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد.

افضلی‌فرد همچنین یادآور شد: لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری – صنعتی مغایرتی با قانون برنامه پنجم ندارد و باید بدانیم محروم کردن مردم از حقوق و مطالبات اولیه آنها عدالت نیست. نباید در اعمال قانون تبعیض قائل شویم.

در ادامه این جلسه سلیمان عباسی نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس در سخنانی به عنوان دومین موافق کلیات لایحه مذکور، تصریح کرد: ایجاد مناطق آزاد تجاری – صنعتی به خروج کشور از رکود کمک می‌کند، با ایجاد مناطق آزاد سرمایه‌گذاران برای تولید بیشتر و افزایش صادرات انگیزه پیدا می کنند.

سلیمان عباسی همچنین تأکید کرد: ایجاد مناطق آزاد بر اقتصاد کشور موثر است و جزء برنامه‌های آینده کشور است، درست است که ایجاد مناطق آزاد می‌تواند نواقصی به دنبال داشته باشد ولی ما می‌توانیم به پیشرفت مناطق آزاد کشور کمک کنیم.

*بیشترین تقاضا برای مصنوعات صنعتی در میان همسایگان است/ کالای همراه مسافر ۱۰ درصد واردات مناطق آزاد را تشکیل می‌دهد

اکبر ترکان معاون رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی مناطق آزاد کشور در جریان بررسی لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی سیستان و بانه- مریوان که امروز دوشنبه ۵ بهمن در صحن علنی صورت گرفت نگاه دولت به مناطق مرزی را به مثابه قطب جدید تجاری با همسایگان خواند و گفت: صادرات کالاهایی همچون محصولات پتروشیمی بازار جهانی دارد اما مصنوعات صنعتی بیشترین تقاضا را در میان همسایگان دارد.

وی با سرشماری شماری از مناطق مرزی کشور که دولت در نظر دارد آنها را تبدیل به مناطق آزاد کند، اظهار داشت: در آغاز کار دولت یازدهم در سال ۹۲ دبیرخانه‌ای در این باره تشکیل شد تا مناطق آزاد کشور را مورد آسیب‌شناسی قرار دهد و به این نتیجه رسیدند که براساس فلسفه تاسیس این مناطق تعداد ‌آنها کافی نیست.

ترکان با یادآوری اینکه خود، گزارشی ارائه داد که مناطق آزاد وارداتی شدند و باید به سمت صادرات تغییر مسیر دهند، گفت: اعمال تحریم‌های ظالمانه بر کشور مانع سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد شده و این گونه نیست که این مناطق قابلیت صادرات و واردات نداشته باشند.

وی به تصویب پیشنهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر معظم انقلاب در این باره اشاره و خاطرنشان کرد: بند ۱۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به نقش مناطق آزاد اشاره دارد.

رئیس شورای عالی مناطق آزاد کشور با تاکید مجدد بر ضرورت تغییر مسیر این مناطق از واردات به صادرات گفت: آنچه مورد انتقاد نمایندگان است کالای همراه مسافر است که کمتر از ۱۰ درصد واردات مناطق آزاد را تشکیل می‌دهد.

نادران در مخالفت با کلیات یک لایحه در صحن علنی:

*مناطق آزاد تبدیل به یک قلک و حیاط خلوت برای انجام امور سیاسی و اقتصادی برخی مدیران شده است

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان طی سخنانی به عنوان مخالف کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری – صنعتی سیستان و بانه – مریوان، اظهار داشت:‌ عده‌ای می‌گویند ایجاد مناطق آزاد تجاری موجب جذب نقدینگی سرگردان، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، حذف تشریفات زائ و مقررات زائد و همچنین جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌شود اما باید بگویم این طور نیست و اولاً متأسفم از اینکه کمیسیون اقتصادی به وظایف قانونی و نظارتی خودش در این حوزه به دقت عمل نکرده است.

وی افزود: با توجه به عدم انجام وظایف کمیسیون اقتصادی،‌ الآن صحن علنی باید عوارض و پیامدهای منفی آن را بدهد، هم‌اکنون چندین منطقه آزاد و ده‌ها منطقه ویژه اقتصادی در کشور داریم، سؤال من از کمیسیون اقتصادی این است کدام یک از مواردی که در اهداف ایجاد مناطق آزاد گفته شده، در این مناطق محقق شده است؟

نادران ادامه داد: استدعایم این است سخنگوی کمیسیون اقتصادی به ما بگوید تاکنون چقدر سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که هم‌اکنون وجود دارد، جذب شده است، چقدر صادرات مجدد از ناحیه مناطق آزاد و ویژه صورت گرفته است؟ چقدر توانستیم مقررات دست و پا گیر را در آنجا اصلاح کنیم؟ چقدر باعث جذب نقدینگی سرگردان شده‌ایم.

وی همچنین گفت: بنده متأسفم از اینکه می‌بینم هم در دولت و هم در کمیسیون اقتصادی مجلس، چند منطقه محروم کشور که مستحق هستند امتیازاتی در آنجا ایجاد شود، به جای دریافت امتیازات لازم اقتصادی، مالی، اجتماعی و فرهنگی برای خروج از سطح عقب‌ماندگی و محرومیت، با مصوباتی مواجه می‌شوند که برای اقتصاد ملی ما مخرب و زیان‌بار است.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: قرار بود در همان ابتدای تشکیل مناطق آزاد در چند سال گذشته، در ۳ منطقه آزاد اولیه، ۵۰۰ هزار فعالیت شغلی ایجاد شود، اما متأسفانه شاهدیم که در همان مناطق آزاد بعد از گذشت ۱۰ سال بیش از ۵۰ هزار نفر هم نتوانستند جذب کنند، همین امروز چندین برابر صادراتی که باید از مناطق آزاد صورت گیرد، واردات به کشور انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مناطق آزاد تبدیل به سکوی واردات شده‌اند، گفت: خود آقای ترکان زمانی که مسئولیتی در مناطق آزاد نداشت، به گسترش مناطق آزاد اعتراض کرد و گفت که متأسفانه مناطق آزاد تبدیل به سکوی واردات در کشور شده است، امروز از آقای ترکان می‌خواهیم پاسخ دهد که در این مناطق آزاد که ایشان مسئولیتش را بر عهده دارد، چقدر امکان صادرات داشته‌ایم؟

نادران با بیان اینکه متأسفانه مناطق آزاد تبدیل به دروزاه‌های واردات شده‌اند، یادآور شد: به ازای وارداتی که به کشور صورت می‌گیرد، شغل از دست می‌دهیم، به تعداد بیکاران اضافه می‌شود و به تولیدکنندگان داخلی ضربه وارد می‌شود، ما با این تصمیم کل‌کشور را مصیبت‌زده می‌کنیم، بهتر است احساساتی برخورد نکنیم.

وی همچنین گفت: در مجلس هشتم برای همراهی با دولت بیش از ۷۰ منطقه ویژه به تصویب رسید اما تاکنون در این مناطق سنگ روی سنگ نگذاشته‌اند و یک منطقه ویژه را هم فعال نکردند که ما بتوانیم برای رفع موانع بررسی کارشناسی انجام دهیم، باید دید برای رفع محرومیت مناطق محروم چه باید کرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه سخنانش گفت: تمام مناطق داخل کشور از گچساران تا شاهین‌شهر به منطقه ویژه تبدیل شده‌اند، چه امتیازی به آنان داده شده است؟ آیا ما با ایجاد مناطق ویژه و آزاد در حال رفع تبعیض ناروا هستیم یا تبعیض را تشدید می‌کنیم؟ اگر مناطق آزاد حسن زیادی دارد چرا کل کشور را تبدیل به منطقه آزاد نکنیم تا این تبعیض را به کلی برداریم؟!

نادران ادامه داد: بی‌انزواترین حوزه اقتصادی دولت، حوزه مناطق آزاد و ویژه است، ۲ سال است در قوانین بودجه از دولت خواسته‌ایم که بودجه مناطق آزاد را به مجلس بیاورد تا ببینیم دخل و خرج و گردش مالی این مناطق چگونه است اما تاکنون دولت به این خواسته مجلس تمکین نکرده است البته همه می‌دانند که چرا دولت توجهی نمی‌کند، امروز مناطق آزاد تبدیل به یک قلک و حیات خلوت برای عده‌ای از مدیران شده که متأسفانه در آنجا امور سیاسی و اقتصادی انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: امروز در کشور ده‌ها برابر آنچه که بخواهیم گردشگر خارجی یا سرمایه‌گذار خارجی برای مناطق آزاد جذب کنیم، از داخل سرزمین خودمان به مناطق آزاد مسافر فرستاده‌ایم، امروز مناطق آزاد تبدیل به جاذبه واردات و افزایش بیکاری در کشور و موجب فشار مالی مضاعف بر اقتصاد کشور شده‌اند.

الیاس نادران در پایان گفت: دوستان کمیسیون اقتصادی پاسخ دهند از ناحیه تصویب این لایحه قرار است تا چه اندازه درآمد مالیاتی و گمرکی کشور کاهش یابد و کشور را از آن محروم کنند؟ بهتر است نمایندگان مجلس تصمیمی بگیرند که به نفع منافع ملی و مصالح ملی کشور باشد، نگران نباشیم که عده‌ای بگویند مجلس با ایجاد چند منطقه آزاد مخالفت کرد، نباید در این حوزه با اهمیت احساساتی برخورد کنیم.

از سوی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰

*گزارش «فساد در فوتبال» در صحن مجلس قرائت شد

گزارش پرونده «فساد در فوتبال» که از سوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شوری اسلامی تهیه شده، در نشست امروز پارلمان توسط مصطفی افضلی‌فرد سخنگوی این کمیسیون قرائت شد.

اظهارات افضلی‌فرد پس از قرائت گزارش

*پرونده «فساد در فوتبال» همچنان باز است/ «گزارش به قوه قضائیه ارجاع شد»

مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ پس از قرائت گزارش پرونده فساد در فوتبال اعلام کرد که این پرونده همچنان باز است.

براساس این گزارش، پرونده فساد در فوتبال برای پیگیری و برخورد به قوه قضائیه ارجاع شد.

متن کامل گزارش را از اینجا بخوانید.

با اعلام وصول سؤال ۱۰ نفر از نمایندگان

*فراهم نکردن شرایطی برای تفکیک تبلیغات دریافتی مشترکان تلفن همراه «واعظی» را به مجلس کشاند

علیرضا منادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، سؤال ملی محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور در مجلس از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره علت عدم اجرای بند ۵ ماده ۶ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اعلام وصول شد.

همچنین سؤال ملی ۱۰ نفر از نمایندگان از محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علت عدم فراهم‌آوری شرایطی برای تفکیک تبلیغات دریافتی مشترکان تلفن همراه اعلام وصول شد.

عوض حیدرپور نماینده شهرضا از طرح سؤال خود از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور که درباره علت عدم برگزاری جلسات مورد درخواست نمایندگان با فرمانداران بود، انصراف داد که اعلام وصول شد.

در تذکر نمایندگان به وزیر امور خارجه مطرح شد

*لزوم شکایت از عربستان به مجامع بین‌المللی برای پیگیری فاجعه منا و حادثه فرودگاه جده

در خاتمه تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور در جلسه علنی امروز مجلس از سوی هیأت رئیسه قرائت شد که این تذکر به شرح زیر است:

مهرداد بذرپاش، سیدحسین نقوی‌حسینی و ضرغام صادقی نمایندگان تهران، ورامین و شیراز در تذکری به وزیر امور خارجه خواستار پیگیری فاجعه منا در خصوص جانباختگان این فاجعه و موضوع حادثه فرودگاه جده از طریق طرح شکایت از عربستان سعودی در مجامع بین‌المللی شدند.

مهرداد بذرپاش و سیدحسین نقوی‌حسینی نمایندگان تهران و ورامین در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار توضیح استفاده از ادبیات خاص در جمع استانداران و فرمانداران که باعث سوءظن مهندسی انتخابات توسط رئیس‌جمهور و دولت می‌شود شدند.

مهرداد بذرپاش و ضرغام صادقی نمایندگان تهران و شیراز در تذکری به وزیر اقتصاد خواستار توضیح علت تأخیر در ارائه وام خرید کالا شدند.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران به وزیر صنعت در مورد بی‌توجهی به رکود بی‌ سابقه که باعث تعطیلی روزانه بنگاه‌ها و کارخانجات در کشور شده است تذکر داد.

حسین نجابت، الیاس نادران، رحیم زارع‌، حمیدرضا فولادگر، اسماعیل جلیلی و عطاءالله سلطانی‌صبور نمایندگان تهران، آباده، اصفهان، مسجدسلیمان و رزن به رئیس‌جمهور لزوم اخذ امتیاز متقابل در قبال ارائه بازار به شرکت های هواپیمایی فرانسوی را متذکر شدند.

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در تذکری به وزیر اقتصاد خواستار تعیین تکلیف سپرده‌گزاران موسسه ثامن‌الحجج و پرداخت سپرده‌های آنان شد.

حمیدرضا مشهدی‌عباسی، نادر قاضی‌پور، سیدحسین نقوی‌حسینی و علیرضا محجوب نمایندگان دماوند،‌ارومیه،‌ورامین و تهران در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار توضیح علت بی‌توجهی به تخریب منابع طبیعی و محیط زیست توسط سازمان محیط زیست شدند.

محمد اسماعیلی و محمدرضا خان‌محمدی نمایندگان زنجان و ابهر به وزیر اقتصاد لزوم حل مشکل سهامداران شرکت پدیده شاندیز و جبران خسارت آنان را متذکر شدند.

زهره طبیب‌زاده نوری نماینده مردم تهران در تذکری به وزیر نفت خواستار توضیح علت عدم برکناری مدیرعامل شرکت ملی نفت علی‌رغم محکومیت وی در انفصال از خدمات دولتی شد.

سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در تذکری به وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: علت اصرار بر ایجاد مسیر هوایی مستقیم با آمریکا چیست و همچنین در تذکری به وزیر خارجه اظهار داشت علت مذاکره با وزیر امور خارجه آمریکا در غیر از موضوع هسته‌ای چیست و نیز در تذکری به رئیس‌جمهور گفت که علت حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه تئاتر در تهران در کنار یکی از سران فتنه چیست.

شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان به وزیر اقتصاد در مورد علت عدم اجرای فرامین مقام معظم رهبری در دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی تذکر داد.

*پایان مذاکرات علنی صبح امروز مجلس/ نشست بعدی فردا

شست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس پایان یافت.

باهنر پیش از پایان اعلام کرد که جلسه علنی بعدی مجلس رأس ساعن ۸ صبح فردا (سه‌شنبه) با دستور کار تعیین‌شده تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه چند لایحه موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران با چند کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند و در نهایت با کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی سیستان و بانه-مریوان پس از رسیدگی موافقت نکردند و آن را رد کردند.

منبع خبری : خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

نظرات