رفتن به بالا

رسانه خبری و تحلیلی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، از پاسخ مستقیم به گزارش‌هایی درباره تغییر مسیر خارج از برنامه و اشتباهی یک موشک در حال آزمایش، طفره رفته و گفته است که او به سیستم موشکی هسته‌ای این کشور موسوم به “ترایدنت” اطمینان کامل دارد. براساس گزارش هفته‌نامه “ساندی تایمز”، این موشک که در ماه ژوئن مورد آزمایش قرار گرفته […]

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، از پاسخ مستقیم به گزارش‌هایی درباره تغییر مسیر خارج از برنامه و اشتباهی یک موشک در حال آزمایش، طفره رفته و گفته است که او به سیستم موشکی هسته‌ای این کشور موسوم به “ترایدنت” اطمینان کامل دارد.

براساس گزارش هفته‌نامه “ساندی تایمز”، این موشک که در ماه ژوئن مورد آزمایش قرار گرفته بود از مسیر اصلی خود منحرف شده بود. به گفته این نشریه این اتفاق که خبر آن در آن زمان منتشر نشد، چند هفته قبل از رای مجلس عوام بریتانیا به ادامه فعالیت و نوسازی سیستم تسلیحات هسته‌ای رخ د اده است.

اندرو مار، خبرنگار بی‌بی‌سی روز یکشنبه ۲۲ ژانویه (۳ بهمن) در برنامه تلویزیونی هفتگی خود از خانم می پرسید که آیا او از این اشتباه آگاهی دارد و نخست وزیر بریتانیا در پاسخ گفت: “من در مورد موشک‌های ترایدنت کشور کاملا اطمینان دارم.”

در طول برنامه سه بار دیگر در این باره از خانم می سوال شد؛ اما او از پاسخ مستقیم به این پرسش به آن خودداری کرد.

وزارت دفاع بریتانیا درخصوص این آزمایش موشکی جزئیاتی نداده، اما تاکید کرده که آن آزمایش موفقیت آمیز بوده است.

در واکنش با گزارش هفته نامه ساندی تایمز و تغییر مسیر اشتباهی موشک بریتانیایی، نیکلا استورجن، وزیر اول اسکاتلند، گفته است که این تغییر مسیر خارج از برنامه “موضوعی بسیار جدی است.”

خانم استورجن در توییتی در همین رابطه گفته است که “باید در خصوص آنچه که اتفاق افتاده است اطلاعات کامل منتشر شود؛ اینکه چه افرادی در این باره و چه زمانی خبر داشته‌اند و چرا در این باره به مجلس نمایندگان بریتانیا چیزی گزارش نشده است”.

در رابطه با همین موضوع جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف کارگر، خواهان “بررسی جدی این موضوع شده است.”

کوربین به شبکه خبری اسکای نیوز گفت “اینکه یک موشک از مسیر اصلی برنامه‌ریزی شده خود منحرف می‌شود، اشتباهی فاجعه‌بار است؛ و اگرچه این موشک مسلح نبوده، اما خدا می‌داند که ممکن بود چه اتفاقی بیفتد.”

نشریه ساندی تایمز گزارش کرده است که در رابطه با این گزارش‌ها انتظار می‌رود که مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، در مجلس عوام این کشور به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

این نشریه نوشته است که دلیل انحراف موشک آزمایش شده که از زیردریایی “اچ ام اس ونجنس” شلیک شده بود، سری است؛ اما همین نشریه به نقل از یک منبع ارشد در نیروی دریایی بریتانیا نوشته است که موشک پس از خروج از آب دچار مشکل مسیریابی شد.

مجلس عوام بریتانیا در جولای سال گذشته میلادی به ادامه فعالیت و نوسازی سیستم تسلیحات هسته‌ای این کشور رأی داد. در رای‌گیری پارلمانی در این خصوص، ۴۲۷ نفر از نمایندگان مجلس بریتانیا عصر روز دوشنبه، ۱۸ ژوئیه به ادامه فعالیت این سیستم هسته‌ای، موسوم به “ترایدنت” رای مثبت دادند و ۱۱۷ نفر با آن مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا همچنین با ساخت چهار زیردریایی با هزینه ۳۱ میلیارد پوند موافقت کردند که قرار است جایگزین زیردریایی‌های فعلی شوند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات